Hétfőtől már az M3-as metró- és az M30-as állomáspótló buszok is használhatják az Üllői úton ideiglenesen felfestett kerékpársávokat – tudatta közleményében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A változás az Üllői útnak a Nagyvárad tér és a Névtelen utca közötti szakaszán lép életbe, a Semmelweis Klinikák és a Corvin-negyed metrómegállók felújítása miatt.

Mi az M30? Mi az állomáspótló busz?

Az állomáspótló busz olyan buszjárat, ami egy üzemelő, ám egy vagy több megállót nem érintő metróvonallal párhuzamosan közlekedik. Ennek indításával a kimaradó állomások elérhetőségét kívánják biztosítani.

Az M3-as metróvonal déli szakaszán tartó felújítással párhuzamosan a középső szakaszon is elkezdődtek a munkálatok. Ennek keretében tavasz óta már zajlik az Arany János utca és a Ferenciek tere korszerűsítése, július 13-án, hétfőn pedig a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokon is kezdetét veszi a felújítás.

Az említett négy állomáson azonban megállás nélkül halad át az M3-as metrópótló. A Kálvin tér és a Népliget között közlekedő M30-as állomáspótló segítségével viszont munkanapokon megközelíthetjük a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák környékét.

Hétfőtől már nem csak a kerékpárosok használhatják az Üllői úti bringasávot 1

Az állomáspótló buszra a Kálvin téren a Szabó Ervin térnél, a Corvin-negyednél és a Semmelweis Klinikáknál az M3-as pótlóbusz megállójában, a Nagyvárad térnél az Üllői úton az Orczy út kereszteződésénél, a Népligetnél pedig az Üllői úton a Könyves Kálmán körút kereszteződésénél lehet felszállni – írja az M30-as busz kapcsán a BKK.

A társaság a további ajánlott utazási lehetőségeket itt szedte csokorba, de az utazás megtervezéséhez továbbra is ajánlott a BKK Futár használata, amely weben, iOS-en és androidon is elérhető.

Ugyanakkor a BKK leszögezi, hogy a járatok is csak indokolt esetben, kellő körültekintés mellett hajthatnak a kerékpársávra, míg az autósok, a taxisok és a motorosok továbbra is csak a kanyarodásra való felkészüléskor használhatják.

Mi számít indokolt esetnek?

A metrópótló autóbuszok vezetői mérlegelhetnek, hogy az aktuális forgalmi helyzetben szükséges-e használniuk a szélső forgalmi sávot. Ha a belső sávokban közlekedve is tartható a menetrend, akkor nem kell ráhajtaniuk a kerékpársávra. Ha viszont a forgalmi helyzet, torlódás azt indokolja, akkor haladhatnak a szélső sávban is. Ilyen esetben a biciklivel közlekedőket a középső sáv használatával kikerülhetik.

– olvasható a magyarázat a bkk.hu oldalán.

Alternatíva a kerékpárosoknak

Azoknak, akik biciklivel szeretnék elkerülni az Üllői utat, több alternatív útvonalat is ajánl a BKK:

  • egyrészt napokon belül befejeződnek a kerékpárosbarát munkálatok a Baross utcában, így a Nagykörúton kívüli szakaszán busz- és bringasávok, azon belül pedig forgalomcsillapítás és 30-as sebességkorlátozás segíti a biztonságosabb közlekedést,
  • másrészt a Tompa utcában két irányban is lehet haladni biciklivel, ráadásul az általa érintett nagykörúti jelzőlámpás kereszteződésben néhány napon belül már egyenesen tovább lehet haladni a Bakáts tér felé.

Mindemellett a szakemberek már vizsgálják további kerékpárutak kialakításának lehetőségét.