Hiába a hosszú tavaszi kényszerszünet, nem maradnak el idén a szokásos nyári leállások a magyar autógyárakban – írja a G7. A koronavírus miatti válsághelyzetben annyival csökkent az új autók iránti kereslet, hogy ha folyamatos lenne a termelés, eladatlan készleteket halmoznának fel a cégek.

A lap megkérdezte az iparág legnagyobb dolgozói érdekképviseletét, a Vasas Szakszervezeti Szövetséget a termelés helyzetéről. László Zoltán alelnök elmondta, nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy tavaly év végén látszott, a műszakok általában csökkentett létszámmal mennek, a legtöbb helyen nem is indult újra az összes műszak, bizonyos területek nem termelnek.

A Mercedes augusztus 17. és 23. között, a Suzuki augusztus 10-től 21-ig tart előre tervezett termelési szünetet. Az Audinál nem lesz minden területen szünet, van, ahol csak csökkentett üzemmódba vált a termelés.

László szerint mivel sok helyen a tavasszal már elhasználták a szabadságokat, munkaidő-keretben tologatják a napokat, de a leállások során egész biztosan lesznek nem fizetett időszakok egyesek számára, sokan pedig csak az alapbérüket fogják megkapni. A beszállítók gyakran szorultabb helyzetben vannak, emiatt olyan is előfordul, hogy a törvényeket nem betartva állásidő idején csak az alapbérek 75-80 százalékát fizetik ki, mint mondják, csak így tudják megőrizni a munkahelyeket.