A 19-es rajtszámú játékos jelentősen átírt mindent, így a hazai sorozatot is, de ha a második hullám is úgy akarja, egy átszabott versenynaptárral és 6 futammal idén is bajnokot avatnak a ralibajnokságban. Ezért eljött az idő, hogy számba vegyük az esélyeseket. Három csoportra bontjuk a mezőnyt, méghozzá a top favoritokra, a feltörekvő fiatalokra és a zavarosban halászó szabadgyökökre.
Bajnokesélyesek
Az első csoport teljesen egyértelmű, hisz ott vannak a címvédők, Vincze Ferenc és Bacigal Igor, akik a megszokott márkával, de új csapattal és a legfrissebb technikával, azaz egy Škoda Fabia Rally2 EVO-val igyekeznek a trónon maradni. Ferike csendben, sőt a nyilvánosságot kerülve, két teszttel készült a 2020-as évadra.
Aztán ott van Hadik András, aki Kertész Krisztiánnal az oldalán szeretne egy újabb címet szerezni a 2018-as mellé. A kékek a Ford Fiesta MK2-es verziójával támadnak idén, és hogy Bandi nem viccel, azt jól mutatja az a tény, hogy 4 versennyel és 2 győzelemmel a háta mögött vág neki a Salgónak.
A tavalyi bronzérmes, Velenczei Ádám a Citroën C3 R5-öt egy Fabia EVO-ra cserélte, és a jobb oldalon is változás történt a szécsényi fiú mellett, mert idén a korábbi bajnoknavigátor, Szőke Tamás diktálja majd neki az itinert. Ádám 2020-ban mindenképp szeretné megszerezni az első futamgyőzelmét,és látva a Kisvaszar Rally-n – ami egy Rally3-as bajnoki, ahol külön kategóriában a „profik” is rajthoz állhattak – mutatott teljesítményét, simán benne van a pakliban!
Az esélyesek szűk csoportját a Turán-Bagaméri kettőssel zárjuk. Az Eb-futamgyőztesek szintén technikát váltottak, méghozzá egy VW Polót állítottak csatasorba, amit a tavalyi bajnokcsapat, a Korda Racing biztosít számukra. Frici is komolyan készül, hogy megszerezze az évek óta áhított bajnoki koronát, ő és a navigátora közel 30 kg-ot fogytak a holtszezonban, míg a Polo futóművét mérnöki segítséggel sikerült rászabni a hazai szakaszokra.
Az első futam előtt talán ez lenne az a négyes, akik nagyjából egyenlő esélyekkel szállnának harcba a győzelemért. A talán pedig azért szerepel ott a mondatban, mert a Salgón már tavaly is láthattuk, hogy Vincze érinthetetlen volt és Velenczei számára is sokat jelenthet a hazai pálya, míg Miskolcon a borsodi pilóták szoktak lépéselőnyben lenni a többiekkel szemben.
Nézzük a fiatalokat!
Csomós Miklós és Nagy Attila a Peugeot 208 Kupa tavalyi győzteseiként léptek fel a királykategóriába. Mixiék Ifj. Érdi Tibor tavalyi Škodájával szállnak harcba a legjobbakkal. A sárospataki fiú akár a dobogóra is odaférhet egy-egy versenyen, a kérdés vele kapcsolatban csak az, hogy a költségvetése biztosított-e az egész szezonra, illetve milyen gyorsan találja meg azokat a tizedeket, amik jelenleg elválasztják az első négyestől.
Pontosan ugyanebben a cipőben jár Dudás Gergő is. Az ORC 2019-es győztese a rutinos Tóth Zsolttal igyekszik a lehető leghamarabb belakni a Škoda Fabiát, és ha ez megvan, akkor a komáromi srác képes lehet komoly fejtörést okozni a legjobbaknak. A Klausz Kristóf – Csányi Botond kettősben is ott a potenciál, ezt láthattuk tavaly a Mitropa Kupában. A 24 éves győri pilótának itthon még nem igazán jött ki a lépés tétversenyen a topkategóriában, de ha nem hátráltatják technikai nehézségek, idén csak-csak képet kapunk a valós potenciáljáról.
Ott van még Vizelli Károly és Nagy Péter. A ladás közönségkedvenc húzott egy merészet, és beült Vinczéék bajnoki autójába. Karesz esetében azonban inkább a top10 lehet a cél 2020-ban, mert egy R5 és egy helyből felszálló VFTS között azért sokkal nagyobb a különbség, mint egy R2-es vagy egy ORC-s Mitsu és az R5 között. Az viszont biztos, hogy Vizelli a Škodát is képes úgy lapjával használni, mint tette azt az orosz vasakkal.
Érdemes lesz rájuk is figyelni
A harmadik csoportba pedig olyan versenyzőket tennénk, mint Balogh János, Bodolai László, akik a Hadik Rally Team által felkészített vadonatúj MK2-es Fiestákkal szállnak csatasorba, vagy Bútor Robi, aki hobbistaként igyekszik odapiszkálni a spiccnek, ami, ha a tavalyi veszprémi futamgyőzelmére gondolunk, annyira nem is légből kapott elképzelés. És akkor még nem beszéltünk Német Lackóról, Osváth Péterről, vagy a ralihoz 4 év kihagyás után visszatérő Lukács Kornélról, azaz Csucsuról, aki Velenczei Ádám helyét veszi át a TRT által felkészített Citroënben. És akkor ott van még másik hat páros, akik szintén R5-tel szállnak harcba a bajnoki pontokért.
Végezetül, mint a totóban, a top4-hez gyorsan hozzácsapunk még egy főt, méghozzá a lengyel Grzegorz Grzybet. A négyszeres szlovák és kétszeres lengyel bajnok két hazai Rally3-as futamon is részt vett, és a CEZ – Közép-európai Rally Kupa -, valamint a szlovák mellett a magyar bajnoki értékelésbe is benevezett. A Rufa Sport versenyzőjének egyelőre nem ismert az idei programja, de a szemünk sarkából érdemes rá is figyelni, hisz a tempója és a rutinja egyértelműen felvértezi, hogy a legjobb magyar pilótákkal felvegye azt a bizonyos kesztyűt.
Grzyb kapcsán meg kell jegyezni, hogy a magyar szezonnyitó a szlovák bajnokság első felvonása is egyben, valamint a már említett CEZ ötödik állomása. Brutálisan komoly a rajtlista, 21 magyar és 6 külföldi R5-tel, az ORC-vel, a Peugeot Kupával és a Rally1 mellett a másod-, a harmad- és a Historic mezőnnyel. Közel 180 versenyzőpáros, 9 gyorsasági szakasz egy versenynapba sűrítve. Kemény lesz!
A Salgó Rallyval kapcsolatos információk ezen a liknen érhetők el, ez eredményeket pedig ezen a felületen követhetitek nyomon.
Fotó: Kugelmann Erik, Szabó-Jilek Ádám
Szöveg: Vörös Gergő