Ha baráti beszélgetéseken szóba került a klímaváltozás, a társaság tagjai már kívülről fújták Dani válaszát, aki mindig ugyanazzal a széles mosollyal adta elő a monológját. „Legyen csak meleg a január-február, és novemberben is süssön hét ágra a nap, mert akkor szinte egész évben lehet motorozni. Én örülök neki. Legyünk mi is Olaszország!” – vágta rá kivétel nélkül minden egyes alkalommal.
A többi fiútól eltérően már gyerekként sem a foci érdekelte, állandóan a biciklijeivel egykerekezett, kamaszként mindenféle robogókat bütykölt, szlalompályákat alakított ki, amelyeken a cimborái mérték a „köridőket”. Felnőttként természetesen a nagymotorok szerelmesévé vált, különösen a naked bike kategória vonzotta. A közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk e heti története a motoros egy tragikus véget ért útjával kezdődik.
Nyugisan kanyarodott az autó a száguldó motor elé
Márciusi szombat délelőtt száguldott Dani a háta mögött összekuporodott barátjával a szomszédos megye egyik autókereskedésébe. Norbinak egy ígéretesnek tűnő Audit akartak megnézni, meglehetősen jókat olvastak róla a hirdetésben, amit telefonon is megerősített az értékesítő előző nap. Több szem többet lát, együtt mentek hát kocsit nézni.
Dani 80 kilométer/óra feletti tempóval suhant be a kisvárosba, már csak pár száz méterük lehetett hátra, amikor azt látta, hogy lassít előtte egy kisteherautó. Amint a sávja bal szélére húzta a motort, észlelte, hogy kezd összetorlódni a sor. Úgy, ahogy ment, alig lassítva, lendületből a négy jármű előzésébe kezdett balról.
Sajnos csak az utolsó pillanatban vette észre, hogy mi volt az előtte haladók lassításának az oka: a sor legelső autója, egy piros Suzuki Swift indexelt balra. Minden jel szerint le akart térni a főútról egy bekötőútra, a benne ülő nyugdíjas pár a közeli hipermarketbe indult a hétvégi nagybevásárlást intézni.
Mindössze egyetlen pillanat állt Dani rendelkezésére. Nagy gázt húzzon? Vagy azonnal fékezzen? Mire döntést hozott volna, a Suzuki kanyarodni kezdett, nyugisan, mintha nem is száguldana feléje hátulról egy motorkerékpár két emberrel. Sajnos az autó éppen befordult eléjük.
Maradandó fogyatékosság lett a vége
Hiába fékezett Dani, és hiába próbálta elrántani a motort az ütközés elől, belecsapódtak a Suzuki bal hátuljába. Gyorsan felismerte, hogy az eléje kanyarodó autó háta mögött nyílhat hely számukra, olyan fél méteren múlt, hogy nem tudtak elslisszolni mögötte.
A hetvenéves Andrást és nejét teljesen váratlanul érte a Suzukijukba csapódó motorkerékpár, a járművet vezető nyugdíjas egyáltalán nem vette észre, hogy valaki előzi a mögöttük feltorlódott sort. Szerencséjükre az ijedtség mellett csak rándulásokat szereztek, az ütődéstől kilencven fokot elforduló autó erős kasztnija – és a becsatolt övek – megvédték őket.
Velük ellentétben Dani súlyos, bőven nyolc napon túl gyógyuló töréseket szenvedett, a jobb lábára élete végig sántítani fog. Norbinak szerencséje volt, ő csak az egyik karját törte és kiugrott a válla, pár hét gyógyulás után már csak rossz emlék maradt számára a baleset. Hogy azzal a szép Audival mi lett, azt ma sem tudja.
Megvádolták az autóst is
Természetesen komoly helyszínelés, teljes útzár mellett több órán át tartó rendőrségi méricskélés és fotózás követte a balesetet, miközben a két motorost kórházba szállították a mentők. A helyben élő nyugdíjas párt a gyerekük fuvarozta haza, de nem nyugodhattak meg végleg: a motorkerékpárral száguldó Dani mellett az idős autóst is megvádolta később az ügyészség.
A szakértői vizsgálatokat lezáró dokumentumok szerint ugyanis már a járműoszlop előzésében volt Dani a motorjával, amikor – a vád szerint emiatt szabálytalanul – megkezdte a balra kanyarodást a személyautó. A nyugdíjas Andrást a Vezess hozzá forduló olvasóinak jogi tanácsokat adó Janklovics Ádám, közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd védte a bíróságon.
Nyilván megvádolták a motorost is, erre több oka is volt az ügyészségnek, holott a maradandó fogyatékossága miatt gyakorlatilag ő lett a baleset súlyos áldozata. A szakértői vizsgálat szerint az előzés megkezdésekor 82-85 kilométer/órával haladhatott a maximálisan 50-es tempót engedélyező úton, az eléje kanyarodó autóba 68-72 kilométer/órás sebességgel csapódhatott.
Ezen kívül kiderült, hogy Daninak nincs A-kategóriás jogosítványa, soha nem is volt. Sőt, még csak soha nem is jelentkezett tanfolyamra – ki tudja, mennyi tízezer, százezer kilométert motorozott már addigi életében közúton, teljesen jogtalanul.
Egyidejű szabályszegés
Az ügyet lezáró bírósági ítélet szerint mindkét járművezető bűnös. Az elsőrendű vádlott, Dani érvényes vezetői engedély nélkül, a megengedett sebességhatárt túllépve előzött szabálytalanul egy lassító kocsisort, anélkül, hogy meggyőződött volna a torlódás okáról.
András viszont másodrendű vádlottként azért bűnös, mert akkor kezdett balra kanyarodásba, amikor a mögötte éppen megálló kocsisort már előzte egy motorkerékpár, ami elé úgy kanyarodott ki, hogy nem érzékelte azt.
„Mindezekre tekintettel megállapítható, hogy a baleset kiváltó oka a két vádlott egyidejű szabályszegése volt. Amennyiben akár az egyikük a KRESZ szabályainak megfelelően közlekedett volna, nem következett volna be az ütközés.”
A bíróság az elsőrendű vádlottat bűnösnek találta közúti baleset okozásának vétségében, mellyel összefüggésben saját maga mellett a saját utasának nyolc napon túl gyógyuló sérülése keletkezett. Ezért őt 200 ezer forint pénzbüntetésre ítélte.
A másodrendű vádlottat maradandó fogyatékosságot okozó közúti baleset okozásának vétségében mondta bűnösnek a bíróság. Szintén pénzbírságot kapott, neki 150 ezer forintot kell befizetnie az államkasszába, a vezetői engedélyét megtarthatja.
A jogsi kérdése nem merült fel Daninál, hiszen neki nem is volt olyan soha.