Röviden – VW Passat GTE 2020 B8/3G | |
---|---|
Mi ez? | Konnektorról tölthető akkus hibridverzió a modellfrissítés utáni, nyolcadik generációs Passatból csak elsőkerék-hajtással, duplakuplungos váltóval, 156 lóerős benzines turbómotorral és 116 lóerős villanymotorral. 218 lóerős rendszerteljesítmény, 40-70 km elektromos hatótáv. |
Mit tud? | Lehet vele nagyon takarékosan autózni és rámenősen döngetni is. És amit a többi Passat tud: kényelmes, tágas, átgondolt utazóautó |
Mibe kerül? | 15 693 390 Ft a listára, a tesztautó újonnan 18 124 730 forintba került. 1,5 TSI benzinessel a Passat 11,3 millió forinttól kapható. |
Kinek jó? | Városban és városon kívül is sokat autózó embereknek vonzó, de a fővárosba ingázni is jól beválik. A zöld rendszám közterületen parkolva hoz sokat, de a töltéshez kell a saját garázshely. |
GT-kivitel már hosszában álló motoros, Audi 80-alapú kocka Passatokból és az első keresztmotoros generációból, az 1988 utáni malacorrúból is létezett, tehát az ügyfélkörnek harmincnál több éve volt elhelyezni. A sportosságot hirdető GTE-ből itt az E a hangsúlyos, ami az elektromos hajtást jelzi. A megnövelt akkukapacitással a Passat GTE elektromos oldala valódi értéktöbblet.
Külső
2019-es modellfrissítésekor sikerült leporolni az autót, amely alacsony orrával ma is mutat valami érdekeset, de alapkivitelű felnijén, fehér színben, lépcsős háttal nem az az autó, ami felpillantásra ösztönözné a telefonnyomkodásra beszűkült néprétegeket.
Félidős megújítását nem vitte túlzásba a gyártó, picit faragtak az első és hátsó lökhárítókon, új a hűtőrács és a hátsó, hangsúlyosabbá tett Passat felirat is feljebb, középre költözött. Újak a lámpatestek is, amelyekből a fényszóró, a nappali menetfény és a ködlámpa is LED-es. A tesztautón az IQ.Light megrendelésével az első és a hátsó irányjelzők is futófényesek, jól néznek ki.
Külsejéről a rendezett szó jutott eszembe, az ívek esztétikusan összefutnak, ahogy kell, a karosszéria penge élei azt a precíz gyártástechnológiát fejezik ki az autóra rápillantóknak, ami ezek legyártásához valóban kell.
Mindkét kipufogó-végződés imitáció, a valódi bal hátul van a lökhárító mögött. A dupla csövet akár meg is lehetne mutatni, ha nem az átmenetileg elektromos, helyben emissziómentes működés volna hangsúlyos a formatervben is. Idegesítő, hogy a tanknyílás nem nyílik a fedél megnyomásával, csak az első ajtóról távnyitással, pedig arra odafigyeltek, hogy kulcsérzékelő a hátsó ajtókban is legyen.
Belső tér
Számos B8-as vagy 3G kódjelű Passat járt nálunk teszten, legutóbb az Alltrack terepkombi, majd a 2,0 TDI a 190 lóerős dízel, ezért most csak röviden. A Passat stílusban és minőségérzetben is tisztes iparosmunka, nincsenek benne olyan szerethető jegyek, mint az 508-ban, de minél többet ülsz benne, annál jobban meggyőz.
Rendesen összeszerelték Emdenben, testes első utasok mögött is igazán tágas hátul, minden ajtóban elfér a nagy vizesflaska. Digitális a műszeregység, a kormányról, könnyen váltható nézetekkel, de a pillanatnyi áramfogyasztásért sokat kell lapozgatni a fordulatszámot eléggé elnagyoltan, 2-4-6 ezres számokkal megjelenítő műszeregységben.
Amennyire hasznos az olajhőmérséklet kijelzése, annyira átgondolatlan az USB C-töltők kizárólagossága az utastérben, mert akinek micro USB kéne, azon jó eséllyel az induktív telefontöltés sem fog segíteni. A középső érintőkijelző itt a Discover Pro fejegység 9,2” képátlóval, ami 23,4 centi és eggyel kisebb a csúcsverzióként rendelhető 10,25-ösnél. Induláskor türelmet igényel a bebootolási ideje, de ha életre kelt, onnantól gyorsan és tűéles megjelenítéssel teszi a dolgát, jól strukturált menükkel.
Nagyon hasznos a 230 voltos csatlakozó a hátsó klímavezérlés alatt, ráadásul a háromzónás légkondi és a konnektor is alapfelszerelés. A kellemes tapintású Alcantara-üléseket a Design&omfort-csomag részeként kapta az autó.
Nagyon sok hasonló méretű autóba nem is rendelhető hátsó oldallégzsák, ami a tesztautóban benne volt. Mivel a csomagtérpadló alatti helyet felemészti a nagyfeszültségű akkumulátor, a csomagtartó 402 literre szűkül.
Technika
MQB-alapú autó maradt a zöld rendszámos Passat, ezen belül a hátul is független, négylengőkaros futóművet kapja a hibrid is. Az első futómű MacPherson konstrukció rugós taggal, a gumiméret 215/55 R17, a fordulókör átlagos amaga 11,7 méteres átmérőjével. Vezető és csomagok nélkül a tesztelt Volkswagen Passat GTE körülbelül 1730 kilót nyom és 1,6 tonnás fékezett utánfutót vontathat.
Változatlanul az 1395 köbcentis, közvetlen befecskendezéses, szíjas vezérlésű, 156 lóerős TSI benzines és egy 85 kW, kerekítve 116 lóerő teljesítményű, állandó mágnesű szinkron villanymotor a két erőforrás.
Együtt és külön-külön is hajthatják az autót, de csak az első kerekeket, mert a zöld rendszámos konnektoros hibridből nincs 4×4-es. A villanymotor a hatfokozatú, duplakuplungos automatikus váltó házában van, a DQ400E kódjelű váltó elektromos üzemmódban is fel-le kapcsolja a fokozatokat.
A renoválással az 1,4 TSI is megkapta a benzines részecskeszűrőt. A hibrid benzines motorja már a Passat tavalyi ráncfelvarrásától megfelelt az Euro 6D károsanyag-kibocsátási korlátozásnak, míg a többi modell csak a kötelező Euro 6D Temp normát hozta.
Bár a cellák elrendezése és az akkucsomag 350 voltos feszültsége nem változott, a cellák elektrokémiai fejlődésével 9,9-ről 13 kilowattórára nőtt a nagyfeszültségű akkumulátor kapacitása a modellfrissítéssel. Pótkeréknek nincs hely az akku miatt a csomagtérpadló alatt. A benzintank 50 literesre csökken, ami valakinek 400, másnak 940 kilométere elegendő, plusz az árammal megtehető kilométerek.
A benzines nyomatékmaximuma 250, a villanymotorral együtt 400 Nm, a hibridhajtás rendszerteljesítménye 218 lóerő. Árammal 130 km/óra a végsebesség, a benzinessel 222, a gyorsulás 0-ról 100-ra 7,4 mp, a kombié 7,6 mp, mert a GTE-ből is van Variant.
Töltés
Alapáron jár a 230 voltos és a közterületi töltőkre vagy az otthoni falitöltőre való Type2-es töltőkábel is. Sajnos az autó mindkettővel lassan tölt, mert mindössze 3,6 kilowatt a váltóáramú töltőteljesítmény maximuma. Egyenáramú villámtöltésről, amit a Mercedes GLE konnektoros dízel hibridje tud vagy az Európának hátat fordító Mitsubishi az Outlander hibriddel, szó sincs.
Ezért akinek otthon vagy a munkahelyén elbírja a 16 amperes töltést a konnektor, az ott ugyanolyan lassan, de sokkal olcsóbban töltheti fel a bruttó 13 kilowattórás lítiumion akkumulátort, mint a fizetős, nyilvános töltőkön. Normál 230-as konnektorról 5:15-5:45 órával számoljatok a teljesen lemerült akku újratöltéséhez. Ez a WLTP-mérés szerint 55 kilométeres hatótávra elegendő.
Aki megadja a célt és az indulási időpontot a navigációban, azt az autó nemcsak előhűtött vagy előfűtött utastérrel várhatja, de arra is odafigyel, hogy lehetőleg az alacsonyabb tarifájú időszakban töltse tele az akkukat a beprogramozott indulás idejére. Bedugott töltőkábellel nem indul be a motor, amikor csak a fedél maradt nyitva, arra a műszerfali hibaüzenet figyelmeztet.
Vezetés
Mindig elektromosan indulhatunk útnak az autóval, ha az akkuk töltöttsége ezt megengedi, nem kell vesződni az E-mód külön aktiválásával. Amikor csak lehet, a Passat GTE nélkülözi a benzines motort.
Gyors elinduláskor a két motor ereje sokszor túlterheli az első kerekeket, nagy gázra könnyen kipörögnek, amit egy rövid guminyikkanás után megold a kipörgésgátlás, de ezen lehetne javítani.
Ha árammal autóztok, de előzni kell, okosabb előre átkapcsolni GTE-üzemmódba, hogy ne a mély gázra induljon be a benzines, azonnal nagy terheléssel és magas fordulatszámra ugorva, hanem előtte körbeérjen az olaj és kevésbé brutálisan ébresszétek fel szerencsétlen TSI-t.
A Yaris hibrid-tulajokat megszégyenítő, fillérfaragó osonás után a GTE-mód használata visszaadja a hitet és az örömöt az autózásban. A két motor együtt élvezetes gyorsulással repíti a Passatot, jelen van minden lóerő a 218-ból.
A konnektoros hibrid Passat ezzel együtt nagyon békés karakterű autó, mély nyugalmat áraszt. Az elektromos rásegítéssel tényleg lehengerlő gyorsulás dacára egyáltalán nem ösztönöz száguldozásra, de megkímél az állandó szemrehányástól, amivel a Toyota hibridjei büntetik a gázadást, ha néha tényleg szükséged van a hajtásrendszer képességeire.
Német autópálya sebességkorlátozástól mentes szakaszain a 160 nyugodt utazósebesség, percenként 3100 körüli fordulatszámmal hatodikban. A Passat a jó zajszigeteléssel, a háromzónás, hátul is állítható hőmérsékletű légkondicionálóval, a feláras Ergo Comfort-ülés deréktámaszával, a vezető oldalán ülésmasszírozással és megnyújtható combtámaszával, a finom rugózással egy döccenés viszi utasait. Pár száz kilométer után tudatosodik csak, mennyire kényelmes és nívós autó.
A menüből kiválasztható, mekkora legyen az akkuk minimális töltöttsége. Én ezt levittem a lehetséges legalacsonyabb szintre, mert nem szeretem a benzines motorral, pocsék hatásfokkal visszatölteni az akkut. De ahol zöld behajtási zónák vannak, ott nagyon jól jön, ha mindig van elég áram az akkukban elektromosan átgurulni az adott területen. És adott az a jó érzés is, hogy hazafelé közeledve elektromosan mozoghatunk a közvetlen lakókörnyezetünkben, kiérdemelve a legnyájasabb lakótárs címet.
Gázelvételkor és fékezéskor a tesztelt Volkswagen Passat GTE még piros fényével üreset jelző töltöttségmérővel is összeszedett annyi áramot, hogy az elektromos üzemmóddal koppra lemerített nagyfeszültségű akkuval is megtegyen hosszabb szakaszokat a benzines nélkül falvakba, városokba beérve.
Olajozottan dolgozik össze a két motor, a benzines lágyan lép be és diszkréten száll ki, az egész kifinomultan és észrevétlenül működik. Mivel kötelező lesz, a Passat GTE is képes műhanggal felhívni magára a figyelmet villanymotoros osonáskor 30 km/óra alatt. A fokozatott visszatermelést jelentő B állásban gázelvételre határozott a lassulás, D-ben járva viszont szinte ellenállás nélkül gurul tovább az autó, hogy a gázelvételeket követő túlfékezéssel ne romoljon a fogyasztás.
Nagyon sok mindent ki lehet íratni a digitális műszerfallal, de az egésznek a használhatóságán javítani kellene, magyarul egyszerűbbé tenni, mert a kormányon lévő kapcsolókkal küzdelmes a menüpontok és funkciók között eltalálni oda, ahová szeretnénk. Pedig egyszer már megvolt.
IQ.Light nevével nem szerénykedik az adaptív LED-fényszóró, de a sok diódával tényleg nagyszínpados a műsor éjszaka vezetve. Jól körbelövi a szembejövőket a fénykévével, tompítva a tartományon belül, ahol a szembejövők vagy a táblákról visszaverődő fény miatt a vakításcsökkentéshez kell és fényárt zúdítva oda, ahová érdemes.
Költségek
Listaáron 15 693 390 forintról indul lépcsős háttal a Passat GTE, tehát többe a 330e-nél és a C-osztály konnektoros hibrid benzinesénél. Ez a két konkurens összkerékhajtással is létezik, amit az 508 nagyobb teljesítménnyel nyújt, villanymotoros hátsó hajtással.
Extráival együtt a tesztautó újonnan, 2019. november végén került volna listaáron 18 124 730 forintba, ami a régóta megrokkant forinttal ma még több volna. 190 lóerős dízellel 12,8 millió Ft a listaár, benzinesből csak 150 lóerős 1,5 TSI-t hoz a konfigurátor 11,3 millió forintért.
A 15,7 millió forintos VW Passat GTE és vetélytársai. Listaárak, Ft | |
---|---|
BMW 330e (252 LE) | 14 832 000 |
Mercedes C-osztály EQ Power 300e és 300de |
15 063 000 és 15 846 000 |
Peugeot 508 Hybrid Allure (225 LE) | 14 590 000 |
Škoda Superb iVStyle (218 LE) | 13 864 590 |
2+2 év/200 000 km garancia érvényes az autóra. A szervizperiódus maximuma két év vagy 30 000 km, de a motor életét megnyújtják a köztes olajcserék, amit 15 ezres intervallumban kért a tesztautó számítógépe.
Mivel az autóval sokfelé jártam, többek között Nagykanizsán is kipróbálni egy 980 ezer kilométert futott dízel Octavia kombit, amiről nemsokára írunk a Vezessen, igyekeztem minél kisebb környezetszennyezéssel megoldani az utakat.
Árammal 65-72 kilométert sikerült megtenni településeken áthajtva és országúton, de autópályán is ez volt a hatótáv felső határa 90-100 körül, egyenletes sebességgel.
Budapesten belül, inkább a budai oldalon, sok kaptatóval, 40-45 km volt a hatótáv. Városban 26-31 kWh/100 km közötti fogyasztási értékeket írt ki a fedélzeti számítógép, Budapestet elhagyva egy teljes áramtöltéssel sikerült 100 km-re vetítve 11,7 kilowattórából elgurítani az autót autópályán és országúton, de nekem ez erősen alulbecsültnek tűnik a tényleges hatótáv és a nagyjából 11,8 kilowattórányi kiautózható áram tükrében.
Országúton és sztrádán tisztán 95-össel járva 5,07 l/100 km volt a benzinkúton mért fogyasztás, takarékosan vezetve. Akit ez nem foglalkoztat, az is kijön 7-8 literből. Ha csak a 25 000 kilométert naplózókra szűrünk, akkor a Passat GTE-k átlaga 4,18 l/100 km a Spritmonitoron, tehát a felhasználók elég lelkesen töltik az akkukat, a többségre nem igaz, hogy a gyári nejlonban szedné ki a töltőkábelt a lízingcég munkatársa a futamidő végén.
Értékelés
Tavaly 65,5 millió új személyautó talált gazdára a világon. Van, akinek a 8+1 személyes Renault Trafic, másnak a Honda e, megint másnak Ferrari Roma az ideális autó, nem egyformák az igényeink és a szükségleteink.
Ha van rá pénz, az emberek egy részének a konnektoros hibrid igazán jó megoldás, hogy rövidebb távokat árammal tegyenek meg, de kényelmes, tágas, gyors autójuk lehessen, ne legyenek kiszolgáltatva továbbá a villanyautózással járó bizonytalanságnak és kellemetlenségeknek, amikor napi 300-400 kilométernél messzebbre mennének. A belső égésű motor kényelméért, biztonságáért cserébe kénytelenek elfogadni a villanyautókénál drágább szervizelést.
Aki mindig tölti az akkukat és 40-70 kilométert autózik csak két hosszabb szünet között, az szinte benzin nélkül járhat a konnektoros hibriddel, amely a zöld rendszámmal cégautóadóban és sokfelé a parkolási díjban is jól kivehető összegeket takarít meg tulajának. A Volkswagen Passat GTE teljes értékű utazóautó, komolyan vehető elektromos hatótávval, okos megoldásokkal és érett működéssel. A Volkswagen nem egy újító márka, de ha fejlesztői foglalkoznak valamivel, ott nem végeznek félmunkát.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|