Gordon Murray 1969-ben költözött Angliába és rögtön a Lotushoz igazolt, majd amikor Bernie Ecclestone átvette a Brabham csapatot, akkor Murray lett a főtervező. Világbajnoki győzelemig hajtható versenyautókat tervezett különleges műszaki megoldásokkal, mint a BT46B-nél. Aztán a 80-as évek végén ajánlatot kapott Ron Dennistől és átigazolt a McLarenhez technikai igazgatónak.
Már egészen fiatalon háromüléses sportautóban gondolkozott Gordon Murray, de először a tervet csak Ron Dennisnek vázolta fel, miközben a reptéren várakoztak az 1988-as Olasz Nagydíj után. Ebből lett végül a McLaren F1, mely a mai napig minden idők leggyorsabb szívómotoros autója. Ezt a vonalat viszi tovább a Gordon Murray Automotive T.50-es.
Szupersportautót mindenki másképp épít. Valaki az exkluzív megjelenésre helyezi a hangsúlyt, más az elérhetetlenül kis darabszámban látja a megoldást, de vannak olyanok is, akik nem az eszeveszett gyorsulásra mennek, hanem a szédületes végsebességre. Ezzel szemben a T.50-esről már előre tudható volt, hogy nem hintik be gyémántporral és nem is ez lesz a legek legje. A T.50-es a vezetőnek készül.
Mérnöki mestermunka a McLaren F1-es, de a 90-es évek óta hatalmasat fejlődött az anyagismeret és az autótervezéshez kötődő tudományok, mint az aerodinamika. A T.50-es kétségkívül az F1-es modern megfelelője és ez a formaterven látszik is. A LED-es lámpák formája, az ajtók és az oldalán húzódó élek mind a McLarent idézik.
Vadászgépeket idéz a kabin, ahol a vezető középen ül, két utasa pedig hátrébb az utastér szélein. A műszerfal fordulatszámmérője analóg, a két oldalán kijelzők vannak, azokon túl pedig szintén egy-egy kijelző, melyeken a tükör helyett felszerelt kamerák képe látható. Három személlyel 226 liter a csomagtartó, kettővel pedig 60 literrel növekszik az egyik ülésbe illeszkedő táskával.
Annyira angol sportautó a T.50-es, hogy minden csavarját kifejezetten ehhez az autóhoz tervezték. A beszállítók 90%-a brit, a motort pedig a Cosworth fejlesztette. És milyen motor lett, Istenem! 3,9 literes, 65 fokos hengerszögű V12-es szívómotor, ami elforog akár 12 100-ig is. 664 lóerős csúcsteljesítményét 11 500-as fordulatnál adja le, de GT módban, 9 500-nál is van 600 lóerő. A mindössze 178 kg-os motor (nincs ennél könnyebb 12 hengeres az univerzumban) alapjárattól tiltásig 0,3 másodperc alatt forog el. Szóval irgalmatlan gyorsan. 467 Nm nyomatékát 9 000-től adja le, de a 71%-a már 2 500-as fordulattól elérhető.
2,4 mm-es a váltóház fala és alumíniumból készült, aminek köszönhetően a hatgangos kézi váltó csak 80,5 kg. A beltérben egy titán konzolon ül, váltókarja szintén titánból készült. Az Xtrac váltó első öt fokozata rövidebb, a hatodik pedig már kifejezetten az utazós, hosszú áttétel. Hogy milyet gyorsul? Mennyit megy? Nem lényeg. Gordon Murray szerint a T.50-es a vezetés öröméről szól, nem a számokról.
Pedig azok is döbbenetesek. Különösen az a következetes súlycsökkentés, ami az autó minden pontját meghatározta. Az üvegei 28%-kal vékonyabbak, a karbon monocoque és a karosszériaelemek együtt csupán 150 kg-ot nyomnak, a három – szintén szénszálas – ülés 13 kg. Kovácsolt alumínium ötvözetből készültek a felnik, így az elsők 7,8, a hátsók pedig 9,1 kilósak. Mögöttük elöl hat-, hátul négydugós Brembo fékek figyelnek 370 és 340 mm-es tárcsákkal. A GMA T.50-es 986 kg, tehát könnyebb, mint egy 2 literes Mazda MX-5.
Nyomórudas felfüggesztés, körbe kettős keresztlengőkaros futómű és még számtalan finomság akad a T.50-esben. De megtalálható benne egy ötlet is, amit a Forma-1-ben nem tűrtek meg. Az 1978-as Brabham BT46B alól ventilátorok szívták ki a levegőt és ezzel együtt a kisebb kavicsokat is, melyeket aztán maga mögé szórt. A megoldást persze, két futam után betiltották. A T.50-esben viszont visszatért, de szűrőkkel és további funkciókkal.
Hat módot kínál ez a szürreális porszívó, amit a 48 voltos rendszer működtet és akár 7 000-es fordulatra is képes. Fékező módban 240 km/órás sebességről 0-ra 10 méterrel hamarabb áll meg ennek segítségével a T.50. Ezek mellett 50%-kal növelheti a leszorítóerőt vagy éppen 12,5%-kal csökkentheti a légellenállást. V Max módban pedig rövid időre 700 lóerőre növeli a teljesítményt.
2,4 millió angol fontba kerül a GMA T.50-es, tehát valamivel kevesebb mint 1 milliárd forint az ára. Mindössze 100 darab készül belőle, az első ügyfél 2022 januárjában veheti majd át az autóját. Vagy inkább egy mérnöki csodát.