A Renault-csapat a Stájer, a Magyar és a Brit Nagydíj után is óvást nyújtott be, amiért szerintük a Racing Point a futamokon a tavalyi Mercedesről egy az egyben másolt, azaz szabálytalan fékhűtővel versenyzett.
A három óvást összevonták, ügyükben szerda délután tartották a meghallgatást Silverstone-ban, ma délelőtt pedig a döntés is nyilvánossá vált: a stewardok mindhárom esetben helyet adtak a panasznak.
#F1 – Renault Protest Decision: https://t.co/bSyK2MPN1S
— FIA (@fia) August 7, 2020
A Stájer Nagydíj után autónként 7,5, összesen 15 pontot vontak le a Racing Point konstruktőri pontjaiból – a pilóták pontjai maradtak -, valamint 200-200 ezer eurós, összesen 400 ezres (kb. 140 millió Ft) pénzbírsággal is sújtották a csapatot a másolt elem használata miatt.
A büntetéseket nem halmozták, a Magyar és a Brit Nagydíj után már csak megrovásban részesítették a Racing Pointot a szabálytalan autók indításáért.
Az egyszeri pénzbírság a fejlesztésen megspórolt költségeket „kompenzálja”.
Az FIA az indoklásban rámutatott, hogy a Racing Point az idei autó hátsó fékhűtőit a Mercedes W10-es megfelelő alkatrészének CAD-tervei alapján „fejlesztette”, méghozzá annak tudatában, hogy 2020-tól a fékhűtők is már ún. listázott elemek lesznek, melyek csapatok közti átadása-vétele tilos. A stewardok kiemelték, hogy ha a Racing Point tavaly ősszel rákérdezett volna a másolt fékhűtők 2020-as használatára, a felügyelőszervezet már akkor megmondta volna, hogy az szabálytalannak számít majd.
Fontos kiemelni, hogy „csak” sport- és nem műszaki szabály megszegéséről volt szó, méghozzá a tervezési szakaszban, ezért a kizárás nem is volt opció, valamint hogy az érintett alkatrész a műszaki szabályoknak teljesen megfelel, ezért továbbra is használható.
Az ítéletből az is egyértelmű, hogy a listázott alkatrészek esetén is rendben van a fotók, felvételek alapján történő másolás, csak a pontos (CAD-)tervek alapján való kopírozás tilos.
„A jó hír az, hogy műszaki szempontból az autó teljesen szabályos, ezután is használhatjuk a fékhűtőket. Csak az eljárás furcsa. A szabályokban sehol nem szerepel konkrétan, hogy nem csinálhattuk azt, amit csináltunk. Más csapatok is csinálták már ugyanezt, talán nagyobb mértékben is, mint mi, szóval érthetetlen ez” – nyilatkozta a Racing Point főnöke, Otmar Szafnauer a Sky Sportsnak az ítéletre reagálva.
„Most el kell döntenünk, hogy fellebbezünk-e a büntetés ellen, de ahogy mondtam, a jó hír az, hogy továbbra is használhatjuk az autót, szabályos.”
Szafnauer bízik benne, hogy a Renault a továbbiakban nem állhat majd elő újabb óvásokkal:
„Az autó egyetlen alkatrésze került a szabadon használhatók közül a listázottak közé, ez a fékhűtő. Én is ott voltam a Stratégiai Munkacsoport ülésén, amikor erről szavaztunk. Egyes csapatok akarták ezt, mások nem, azt hiszem, pont a miénk volt a döntő szavazat. Teljes mértékben támogattam ebben Cyrilt (Abiteboul, Renault-főnök). Mi jóval azelőtt elkezdtük a fejlesztést, hogy akár csak felmerült volna, hogy a fékhűtőket áttegyük a listázott elemek közé, ezért nagyon fáj, hogy most most szabálytalannak nyilvánították ezt, mikor nem is egyértelmű a szabály.”