Max Verstappen nyerte a 2020-as Forma-1-es 70. Évfordulós Nagydíjat. A Red Bull hollandja a mercedeses Lewis Hamilton és Valtteri Bottas előtt ért célba az 52 körös futamon.
A rajttól gond nélkül eljött az élmezőny, Verstappen a negyedik helyről egyet előrelépett Nico Hülkenberg Racing Pointjának megelőzésével. Hátrébb nem alakult minden tisztán, Sebastian Vettel forgott meg a Ferrarival senkitől sem zavartatva.
A versenyt izgalomfaktorát nem a pályán látott akció, hanem inkább a Pirelli szolgáltatta: a gumik nem igazán bírták a terhelést, emiatt a mezőny többsége két kiállással teljesítette a versenyt. Ezt használta ki kiválóan a győztes holland, aki a fehér oldalfalú kemény gumikkal vágott neki a versenynek, míg a Mercedes duója a sárga színű közepes keverékeket használta először.
Hamiltonéknak hamarabb elkezdett hólyagosodni a lágyabb gumi, de az azonos keverékeket is jobban kezelte Verstappen, gyorsabb tudott lenni a mögötte jövő Bottasnál annak kiállása után is. Verstappen féltávig húzta első kerékcseréjét, ekkor a lágyakra váltott, de hamar visszarakatta a közepeseket, éppen abban a körben, amikor Bottas is másodjára cserélt – így védekezték le a Mercedes támadását.
Egy ideig Hamilton vezetett, ám amikor látták, hogy a pozíciót nem fogják tudni a használt gumikon megtartani, ők is kereket cseréltek. A brit a kiállása után a negyedik helyről a másodikig tudott előrejönni, de megközelíteni sem tudta a pályafutása kilencedik diadalát arató Red Bull-versenyzőt.
A dobogósok mögött Leclerc lett a negyedik, aki kisebb csodát tett azzal, hogy csak egyszer cserélt kereket. Ötödik lett Albon, mögötte a Racing Point két versenyzője, Lance Stroll és Nico Hülkenberg végzett. Pontot szerzett még Esteban Ocon (Renault), Lando Norris (McLaren) és Danyiil Kvjat (AlphaTauri).
Vettel a megforgás után csak a 12. helyet tudta megszerezni. A futamot egyedül a haasos Kevin Magnussen adta fel.
A pontversenyt Hamilton – aki a leggyorsabb kör megfutásával plusz egy pontot is gyűjtött a második helyért járó 18 mellé – továbbra is 30 pontos előnnyel vezeti, ám a második már nem Bottas, hanem Verstappen. Bottas 73 egysége csak a harmadik helyre elég, Leclerc pedig visszakapaszkodott a negyedik helyre 45 pontjával. A konstruktőrök bajnokságát a Mercedes 180 ponttal vezeti, a második helyen a Red Bull áll 113 ponttal.
A világbajnokság két hét múlva a Spanyol Nagydíjjal folytatódik.
A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.
Derült időben, 23 fokos levegő- és 41 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel az autók rajtrácsra a 2020-as szezon ötödik Forma-1-es futamára, a 70. Évfordulós Nagydíjra.
Az év ötödik pole-pozícióját Valtteri Bottas szerezte meg a Mercedesszel, megelőzve csapattársát, Lewis Hamiltont. A második sorba Nico Hülkenberg és Max Verstappen állhatott fel a Racing Pointtal és Red Bull-lal, a harmadik soron a renault-s Daniel Ricciardo és a Racing Point kanadaija, Lance Stroll osztozhatott. Hetedik helyről indulhatott Pierre Gasly az AlphaTaurival, közvetlenül Charles Leclerc Ferrarija és Alexander Albon Red Bullja elől. A legjobb tízbe Lando Norris fért még be a McLarennel.
Az időmérő eredményét egyetlen büntetés módosította: Esteban Ocon az időmérőn feltartotta a williamses George Russellt gyorskörén, ezért a Renault franciáját három hellyel hátrasorolták. Ocon így a 11. rajtkockából lépett vissza hármat – ezzel a ferraris Sebastian Vettel, a mclarenes Carlos Sainz és a Haas-pilóta Romain Grosjean nyert egy pozíciót.
A mezőny nagy többsége a közepes gumikon vágott neki a versenynek, öten azonban – Verstappen, Vettel, Sainz, Danyiil Kvjat (AlphaTauri) és Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) – a fehér oldalfalú kemény keveréket választották a futam elejére.
A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia száraz időben a két kiállásos taktika lehetett volna, közepes-közepes-kemény elosztásban, 15 körös közepes gumis etapokkal. Hasonlóan gyorsnak gondolták a közepes-kemény-kemény stratégiát is, itt a gumiszállító a 12 körös közepes gumi etap után két 20 körös kemény keverékkel futott etapot gondolt optimálisnak. Azoknak pedig, akik mindenféleképpen használni akarták a piros oldalfalú lágy gumikat, az olasz cég legfeljebb nyolc körös szakasszal számolt az 52 körös versenyen.
On. The. Grid.
[sweating reduces ever so slightly…]#F1 #F170 pic.twitter.com/3qjF0zC7fD
— BWT Racing Point F1 Team (@RacingPointF1) August 9, 2020