A városnéző buszok értelemszerűen leginkább csak városban közlekednek, azon belül is főleg a turisták által kedvelt útvonalakon. Éppen ezért egyre nagyobb elvárás velük szemben, hogy ne okádják magukból a fekete, kormos füstöt. A koronavírus-járvány kirobbanásáig ez a szegmens dinamikusan fejlődött, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a nem éppen a turizmusáról ismert csehországi Ostrava is vásárolt két darab emeletes városnéző autóbuszt, amelyek már nem gázolajjal, hanem sűrített földgázzal (CNG) közlekednek.
Mindkét járművet a spanyol UNVI karosszálta a Scania gázmotorral szerelt, kéttengelyes buszalvázára. Az Urbis DD elnevezésű buszok meglehetősen nagy kapacitással rendelkeznek. 12,3 méteres hosszúságuknak, 2,55 méteres szélességüknek és 4 méteres magasságuknak köszönhetően összesen 80 utas szállítására alkalmasak.
Ez a szám egy szimpla szóló buszhoz képest nem tűnik nagynak, de az emeletes buszokon általában többségben vannak az ülőhelyek az állóhelyekhez képest. Így van ez most is, ugyanis az alsó szinten 13 ülőhely, a felső szinten pedig 55 szék áll rendelkezésre. Komfort szempontjából sem érheti őket kritika: az utastér légkondicionált, emellett wifi és USB-töltőpontok is vannak a netezésre és a kütyük töltésére. Az emeleten ülők ráadásul üvegtetőn keresztül gyönyörködhetnek a panorámában.
A járművek hajtásáról kilencliteres, öthengeres, 320 lóerős gázmotor gondoskodik, amelyhez ZF-Ecolife gyártmányú automata sebességváltó csatlakozik. „Ez egy bevált kombináció ebben a régióban, és úgy véljük, hogy ez a motor lesz a legalkalmasabb erre a feladatra mind a teljesítmény, mind pedig a károsanyag-kibocsátás terén” – jegyezte meg az autóbusz kapcsán Viktor Tamayo, a cseh Scania-képviselet szakembere. Mindkét autóbusz egy feltöltéssel 450 kilométer megtételére képes, ami bőven megfelel az üzemeltetési elvárásoknak.
Az eredeti tervek szerint az autóbuszoknak július 1-jén kellett volna forgalomba állniuk, de a koronavírus-járvány miatt csúszott a leszállításuk. A turizmus jelenlegi helyzete miatt azonban ez nem igazán okozott problémát a helyi közlekedési vállalatnak (Dopravní podnik Ostrava a.s.).
A mostani tervek szerint a CNG-motoros városnéző buszok ősszel állnának forgalomba Ostravában és főleg cseh, illetve lengyel állami ünnepnapokon, valamint hétvégente közlekednének. A helyi társaság most úgy számol, hogy leginkább cseh és lengyel turistákra számíthatnak, de ez a kör később osztrákokkal is bővülhet. Hogy milyen körülmények várnak a turistákra, az a lenti videóban megnézhető.
První „Doubledeckery“ pro pravidelné linky MHD bude mít v ČR Ostrava!
Autobusy Scania, které jsou určeny pro linku DPO č. 88, přijely do Paskova, kde je čeká finální úprava, homologace a instalace odbavovacího systému. Jedná se o vůbec první „doubledeckery“, které budou v České republice jezdit na pravidelných linkách městské hromadné dopravy.Patrové autobusy na podvozku Scania jsou poháněny devítilitrovým pětiválcem na stlačený zemní plyn o výkonu 320 koní a jejich celková obsaditelnost je 75 osob (64 sedících).Pracoviště řidiče je odděleno přepážkou, klimatizováno a mimo jiné vybaveno vyhřívaným sedadlem. Klimatizován je také prostor pro cestující ve spodním patře a v zimě naopak pasažéři tohoto dvoupodlažního autobusu ocení vytápění, které lze použít i při vypnutém motoru. U sedadel jsou k dispozici USB nabíjecí porty a svá elektronická zařízení lze i během jízdy připojit na WiFi.
Közzétette: SCANIA CZECH REPUBLIC s.r.o. – 2020. augusztus 11., kedd
Érdekesség, hogy az új városnéző autóbuszok egy meglévő, a 88-as viszonylaton fognak közlekedni Dolní Vítkovice és az ostravai állatkert között. Emiatt ezek lesznek Csehország első, közösségi közlekedésben részt vevő emeletes buszai. A vállalat 28,6 millió cseh koronát fizetett érte, ami azt jelenti, hogy ezek a buszok darabonként 188,9 millió forintba kerültek.