Hétköznapi hősökből ritkán válik legenda. De mi a Vezessnél szeretnénk, ha az Opel Astra G nem melósautóvá lecsúszva, a moslékhúzásban megfáradt F Astra kombik örököseként maradna meg, ezért a Kilométerkirályok sorozatot egy 446 601 kilométerrel is igen szép állapotban lévő G Astrával folytatjuk.
Jómagam 22 éve Budakeszin jártam az ottani márkakereskedés nyílt hétvégéjén kipróbálni és megcsodálni az F Astra utódát, amely jobb belső téri minőségérzettel lefőzhette volna a vele egyszerre, 1997 őszén bemutatott IV-es Golfot. Ezzel együtt az Opel Astra G magyarok tízezreit tette büszkévé, és a H Astra érkezése után, Classic II-ként is rengeteg családnál szolgált itthon, Túristvánditól Felsőszölnökig. Csak az én rokonságomban, baráti körömben négy futott belőle új korától.
Ez is Classic II-es modell, tehát az utódával párhuzamosan, a lengyelországi Gliwicében vagy Gleiwitzben gyártott autó. 2004. június 16-án kapott magyar rendszámot, az autó első és azóta is egyetlen tulajdonosa Osvald Ferenc. Az igazságügyi gépjárműszakértő pedánsan vezeti az Opellel kapcsolatos kiadásokat, gyűjti a szervizszámlákat. Ráadásul 2004 júniusa óta megőrizte az összes benzinkúti bizonylatot és az összes tankolást felviszi számítógépre, a kimutatást én is megkaptam a cikkhez.
Kilométerkirályok: neked is van egy?
Nemrég egy 635 000 kilométeres Opel Vectrával indítottuk a Kilométerkirályok sorozatot a Vezessen az igazán sokat futó használt autókról. Továbbra is nagy szeretettel várjuk mindazok jelentkezését, akik sokat jártak ugyanazzal az autóval, írják a kiadásokat, tisztában vannak vele, milyen óraállással mit kellett javíttatni és az mennyibe került. Tehát értékes tapasztalataik vannak azzal kapcsolatban, mire számítsanak a Vezess olvasói, ha hasonló használt autót vennének.
Ha tehát sokat futott használt autóddal vezeted a szervizköltségeket, a cserélt alkatrészeket, esetleg a tankolásokat is, írj az info kukac vezess.hu címre (lásd itt), hogy a Te autódat is bemutathassuk a kilométerkirályok között! Mert nem a valós futásteljesítményű használt autóktól kell félni, hanem a visszatekert órás, irreálisan kevés kilométeres, bizonytalan hátterű, szervizdokumentáció nélküli fekete lyukaktól, akárhogy vannak kirittyentve az autókozmetikában.
Minden sokat futott használt autónál érdekes kérdés, hová utazott vele ennyit tulajdonosa? Gazdája előbb Marcali és Kaposvár között ingázott vele egy Opel márkaszerviz vezetőjeként, később igazságügyi gépjárműszakértőként járta az országot derék Astrájával.
Amíg egy Toyota Corolla Verso 2,2 D-4D le nem váltotta, a nyaralásokon is az ezüstmetál szedánnak kellett helytállnia, lakókocsit húzva Görögországig és vissza. Jó ideje a vontatásra alkalmasabb, turbódízel egyterű a családi autó, de az autós szakmában dolgozó tulaj nyilván nem a 177 lóerős D-CAT verzióban vette meg a japán egyterűt, hanem a jóval kevesebb hibalehetőséget tartogató, 136 lóerős motorral.
Fogyasztás: ennyibe került 445 688 kilométer
Egy 16 évre visszanyúló, üzemanyagárakat, időpontokat és fogyasztási értékeket felölelő adatbázis kincset ér. Kiderül belőle, hogy a tulaj 2009 januárjában tankolta a legkevésbé drágán a 95-ös literjét 224 Ft 90 fillérért és 2006 júliusától jelent meg a literenként 300 forintos vagy magasabb benzinár, akkor még csak átmenetileg. Az Osvald úr által preferált kúton 2010 decemberében haladta meg a benzinár a 350 forintot, ami 2012 januárjára 410-420 Ft közé drágult. Talán egy autópályás tankolás lehet a legmagasabb fajlagos üzemanyagár mögött, amikor 2012 szeptemberében 458,9 forintba került a benzin literje.
16 év alatt az autó fogyasztása egyetlen egyszer sem ért el fájdalmas szintet. A legnagyobb érték 8,60 l/100 km volt 288 ezer kilométernél, amikor az Astra autópályán vontatott lakókocsit. A második legmagasabb átlag 8,02 liter százon, még 185 000 kilométeren innen.
5,11 l/100 km volt a használt Opel Astra G 1,4 16V legalacsonyabb fogyasztása, 137 kilométeres távon. Teljes tankra vetítve a legalacsonyabb átlagérték 5,84 l/100 km, amikor az autó 46,01 literrel 787,4 kilométert tett meg. Az utolsó bejegyzés idén nyári és 34,00 literről szól, amivel 585 kilométert gurult az elnyűhetetlen Opel Astra G, 5,81 literes átlaggal.
Most pedig jöjjön a legfájdalmasabb szám: mennyi pénz vált mozgássá és kipufogógázzá 16 év alatt? 2020 nyaráig, 445 688 km megtételével összesen 9 189 091 Ft ment el tankolásra, pedig a motor hozta az Opel Astra G-k takarékosságát és teljes futásteljesítménye átlagában beérte 6,36 literrel 100 kilométeren. A tulajdonos nem 90-nel suhan a kamionok szélárnyékában és nem hajt a kényelmesnél lassabban csak azért, hogy csökkentse a fogyasztást.
Gyári fényezés és eredeti vízpumpa
16 éves korban, pláne ekkora futásteljesítménnyel, nagyon ritka a gyári fényezésű autó, de itt nagyrészt a kiszállításkori értékeket jelzi a műszer, amivel kíváncsiságból végigmértük a festékréteg vastagságát. A rozsda a bal első sárvédőn kezd megindulni (de ez javítva volt) és a küszöbtoldatok is takarhatnak korrodált fémet. Apró barnulást látni még a hátsó szélvédő mentén a gumitömítés alatt. Ennyi.
Belül a vezetőülésből pergő sárga por jelzi a szivacshab elporladását. Az utólagos kartámasz borítása megadta magát és kezd elvásni a kézifékkar műbőre, viszont még a kürt felülete sincs beszakadva az eredeti volánon! A középső kijelzőn és a műszeregységben sincs nyoma pixelhibának.
A kormánykerék bevonatát a tulaj időnként házilag cseréli egy típusfüggetlen borításra, ami nem olyan, mint az újrabőrözés, de megfelel a célnak. Az utastér állapota is annyira jó, hogy ezt az autót 180 ezer kilométerre bármikor visszapörgethetné egy nepper vagy sötét lelkű magánember, ha a hazai származás miatt nem lenne könnyű leleplezni üzelmeit az állami futásteljesítmény-adatbázissal.
Nagy öröm volt ismét egy G Astrát vezetni, pláne ennyi kilométerrel és végig egy abszolút profi által üzemeltetve. Bár az 1,6-os, 100 lóerős motor nem 10 lóerővel tűnik erősebbnek az Z14XE-nél, hanem érzésre ennél többel, én mindig szerettem ezt a 90 lóerős, strapabíró négyhengerest a G Astrában. Két emberrel terhelve autópályán is élvezhetően gyorsult, jól pörög és a rövid áttételezésű sebességváltó ellenére takarékos. A Vredestein-nyári gumik hangosak, de minimum kétszer annyit bírtak már, amire egy gumigarnitúrától számítanék.
Karbantartás: a kollégákkal, márkaszervizben
Egykor a tulajdonos maga is egy Opel-márkaszervizt vezetett, az autó karbantartásával és javításával nagyrészt azóta is a közeli szakszervizt bízta meg, pár maszek autószerelő mellett. Apróság, de a márkaszervizes karbantartás egyik előnye, hogy nem maradt el a távirányítós kulcsban és a pótkulcsban kétévente előírt elemcsere.
Friss motorolajat, levegőszűrőt és olajszűrőt 15 ezrenként kapott az autó, ami kenőanyagból legtöbbször az 5W30-as GM Dexost jelenti. A fokozott igénybevételt és az egy motorindítással 10 kilométernél rövidebb szakaszokon használt autókat kivéve a gyári előírás ehhez a motorhoz a GM-LL-A-025 besorolású olajjal egy év vagy 30 000 km volt, de ennek értelmetlenségét szerintem minden autószerető ember átérzi. Az 1,6-osnál az 1,4-es Ecotec kevésbé hajlamos enni az olajat, amit ez az autó fényesen igazol: ma sincs számottevő olajfogyasztása.
Gyújtógyertyákat 60, a vezérműszíjat és görgőit 90 ezer kilométerenként kellett cserélni az autó szervizszámlái szerint, de a vízpumpa még a gyári eredeti. Az autó gazdája rendszeresen ellenőrzi a hűtőfolyadék szintjét, van füle a rendellenes zajokhoz és egyáltalán nem tart tőle, hogy a még csak nem is csöpögő szivattyú beadja a kulcsot és megakasztja a Z14 XE kódjelű motort. Ami a gazdasági totálkárral lenne egyenértékű, legalábbis az autóra az utolsó vételi ajánlat még 300 ezer kilométeres korában érkezett egy használtautó-kereskedőtől. Ő akkor megtett kilométerenként egy forintot adott volna a légkondicionálós és könnyűfém felnis G Astráért.
Mit kellett javítani?
Szándékosan kerülöm a sosem kop’ el fordulatot, mert ennél sablonosabbat nehéz volna írni egy megbízhatóan működő Opelről, de az tény, hogy az autó lerobbanás nélkül teljesítette a majdnem félmillió kilométert. Vontatásra egyszer szorult, amikor nem indult be a generátor hibája miatt, amit az áramtermelő egység felújítása orvosolt, talán 2016-ban.
Mivel enyhe fékezésnél a hátsó fék lép működésbe először, ez a használt Opel Astra G elöl a gyári féktárcsáival közelít a 450 ezer kilométerhez, bármilyen hihetetlen is ez olyan autókból nézve, ahol 50-80 ezer km után csereérett volt az első féktárcsa. Fékbetétből a harmadik garnitúra szolgál elöl. A hátsó dobfékek tisztítása a gyári karbantartási előírás része, a fékdobok a felszabályozás után még bírják egy ideig.
Nagyjából három éve vált szükségessé a motorvezérlőegység felújítása, amit egy szakember majdnem 100 ezer forintos költséggel végzett el, cserébe azóta is jó. Főként az európai autókat előszeretettel gyalázó, elvakult japánautó-rajongó olvasóink figyelmét hívnám fel rá, hogy a katalizátor és még a lambdaszondák sem szorultak cserére, amikor a katalizátor után megújult a kipufogórendszer 405 000 kilométernél.
A klímahűtő 16 éve működik, a légkondicionáló csőrendszere teljesen tömör, nem kell utántöltögetni a hűtőközeget. Egyszer kellett a normál hűtőradiátort cserélni, hibáját a működésképtelen fűtés jelezte. Az alsó sarka lyukadt ki, egy utángyártott alkatrész pótolta.
446 700 kilométerrel a használt Opel Astra G piaci értéke sokkal csekélyebb annál a használati értéknél, amit az autót ismerő, a technikához értő tulajdonosának nyújt. Mivel 16 év és majdnem félmillió km után Osvald Ferenc nagyon kötődik a kocsihoz, akkor is a családban marad majd, ha egyszer újabbra cseréli munkaautóját.
Néha a tempomatot hiányolja belőle, és jól jönne a 100 lóerős motor erőtöbblete, de gazdája egy pillanatig sem bánta meg, hogy 2004-ben ezt az 1,4-es G Astrát választotta. Autóját kipróbálva, állapotát látva bennem sincs kétség, hogy szerencsés motorválasztással a tartós, megbízható és tisztességes korróziógátlású Astra G a japán autókkal is állja a versenyt használtan.
Érdekesebb szervizmunkák, Opel Astra G 1,4 16V (Z14XE) 2004, 446 601 km
Gyújtógyertyák cseréje: 60 000 kilométerenként (vagy 4 évente)
Motorolaj, olajszűrő, levegőszűrő, pollenszűrő cseréje: 15 000 kilométerenként (végig GM-Dexos 5W30)
Szíjas vezérléskészlet cseréje: 90 000 kilométerenként (vagy 6 évente)
Üzemanyagszűrő cseréje: 30 000 kilométerenként
165 000 km: első fékbetétek cseréje
225 049 km: jobb első kerékagy és stabilizátoringa (stabilizátor-összekötő) cseréje
Kb. 241 000 km: a vízhűtő cseréje
Kb. 262 000 km: első fékbetétek cseréje
289 000 km: hátsó lengéscsillapítók cseréje
Kb. 358 000 km: első fékbetétek cseréje
Kb. 362 000 km: generátor-felújítás
Kb. 372 000 km: a motorvezérlő egység felújítása
405 192 km: a flexibilis cső, a középső és hátsó kipufogódob cseréje
Kb. 418 000 km: mindkét oldali belső axiálcsukló (belső kormánygömbfej) cseréje a futóműben