Nem csak a teljesítmény számít, sose felejtsétek el a tömeget – vallotta Dénes a motoros barátai körében, ezért velük ellentétben soha nem a legerősebb, soha nem a legtöbb lóerős motorkerékpárokat vásárolta, pedig megtehette volna. Szerinte elég egy könnyebb 600-as, 750-es speedgép, aminek aztán rendre még tovább csökkentette a súlyát a gyárinál, hogy még dinamikusabb, még gyorsabban reagáló gépet tudjon használni.
Azt is mély meggyőződéssel vallotta, és széles baráti körében rendre hangoztatta is, hogy az igazi motorosok lakott területen belül nem száguldoznak. Az életét megváltoztató napon is a megengedett maximális sebesség alatt gurult a járművével egy belvárosi zebra felé – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk e heti története.
Eltakarta a gyalogost a kisteherautó
A barátnőjét otthon hagyva élménymotorozásra indult aznap reggel Dénes, szinte csak araszolásnak számított a tempója: éppen a 40 km/órás sebességet jelző vonalkán állt a mutató, amikor az előtte húzódó zebrára jobbról, átlagos tempóval lelépett egy gyalogos. Rendkívül szerencsétlenek voltak a körülmények, ugyanis az útnak azon szélén egy dobozos kisteherautó parkolt, szabályos távolságban ugyan a gyalogátkelőtől, de méretéből adódóan mégis kitakarta a sávnak szintén a jobb széléhez húzódva közlekedő motoros elől nem csak a járdát, hanem a zebra első 1,5 méterét is.
Kiváló fékeit használva, a profik ügyes kezével képes lett volna egy vészfékezéssel megállni Dénes, de abban a másodpercben mégis más döntést hozott. Talán nem is döntés volt ez, csak egy rossz reflex, ugyanis nagy gázt adott, és balra kormányozta a Kawasakiját azzal a szándékkal, hogy elsurran a zebrán haladó nyugdíjas férfi előtt. Sándor az unokáját adta be pár perccel korábban az oviba, immár hazafelé tartott cigizve.
Olyan két métert megtett már a zebrán, amikor riadtan felfedezte a balján a vészesen közelinek tűnő motorkerékpárt. Ijedtében gyorsan át akart lépdelni előtte, így pont belépett a megugró, őt kikerülni akaró zöld motor elé. Dénest karcolás nélkül megvédte a bőrruhája az eséskor, a védtelen nagypapa azonban olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a mentőben életét veszítette, szinte a kórház kapujában.
Motoros: jót akartam!
Tulajdonképpen semmilyen kirívó szabálytalanságot nem találtak a helyszínelést követő vizsgálatok során a szakértők. A motoros szerintük is 40 km/órás sebességgel közelítette a zebrát az 50-es tempót engedélyező úton (vagyis a gázadásig kimondottan biztonságosan haladt a belvárosi környezetben), a zebrára pedig nem úgy léphetett le a gyalogos, hogy direkt egy közel lévő jármű elé, veszélyesen sétált be. Sajnos egyikük sem látta a másikat a gyalogátkelőtől egyébként szabályos távolságban az út szélén parkoló, nagy testű, dobozos kisteherautótól.
A nyomozás után az ügyészség közúti baleset gondatlan okozásával vádolta meg a motorost, ami mögött Dénes rossz döntése állt: azonnali, határozott fékezés helyett gyorsított, ami tragédiához vezetett. A férfi Janklovics Ádám közlekedési ügyekre szakosodott ügyvédet bízta meg a képviseletével, akit onnan ismerhetnek a Vezess olvasói, hogy jogi tanácsért lehet hozzá fordulni az oldalunkon.
Én csak jót akartam – vallotta kihallgatása során a motoros, amikor a gázadást (és az enyhe balra kormányzást) azzal indokolta, hogy így akarta kikerülni a gyalogost. Szerinte egy hirtelen fékezéskor „simán eldőlhetett volna a gép”, amivel eltalálhatta volna a zebrán haladó gyalogost. Balszerencsére a nyugdíjas is éppen inkább előre lépett kettőt gyorsan, így pont bekövetkezett a gázolás.
A bíróság szerint ezért börtön jár
Ugyan a gázadásig mérsékelt sebességgel haladt városi környezetben Dénes, a bíróság szerint ténymegállapítás, hogy 50 km/órás sebességgel (az a megengedett maximummal), zebrán gázolt halálra egy gyalogost. Eszerint nem fokozott óvatossággal, és nem mérsékelt sebességgel ért a gyalogátkelőhöz, és járművezetőként rossz döntést hozott.
Mindezek miatt másfél év letöltendő fogházbüntetést kapott, és két évre bevonták a jogosítványát is.
Dénes és a védője enyhítésért fellebbezett, sikerrel. Szerintük a motorosnak „a baleset bekövetkezésében való közrehatása bizonytalan, illetve a gyalogos elsőbbsége a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen nem feltétlen: az úttestre váratlanul nem léphet, nem okozhat vészhelyzetet.”
Talált némi igazat ebben az érvelésben a másodfokú bíróság, ugyanis egy évre enyhítette Dénes fogházbüntetését, de a vádlott ezt sem fogadta el.
Védője ún. felülvizsgálati indítványt nyújtott be, melyben a határozatok hatályon kívül helyezését, és „az eljárt bíróságok új eljárásra utasítását” indítványozta. Az ügyvéd sérelmezte, hogy a bíróságok sem a sértett féktávolságon belüli úttestre lépését, sem az észlelés helyéről a baleset elkerülhetőségét nem vizsgálták, így fiktív számításokat végeztek. Ezen számítások szerint a nyugdíjas elütését legfeljebb vészfékezéssel lehetett volna elkerülni.
Az ügy lezárásaként végül jogerősen megmaradt az enyhébb, egyéves büntetés. Mégpedig azért, mert a motoros lassítás (azaz nem is feltétlenül vészfékezés) helyett gyorsított, amikor meglátta maga előtt a gyalogost.
Lehet, hogy egy átlagos lassítás után is elütötte volna ugyan az idős férfit (de nem biztos), ám könnyen lehet, hogy egy 20-30 km/órás sebességű gázolás már nem járt volna tragédiával.
Csökkentené a zebrás baleseteket a Magyar Közút
Az utóbbi években jelentősen emelkedett a zebrákon történt gyalogoselütések száma. Míg 2014-ben 207, addig 2019-ben már 271 ilyen baleset volt – közölte csütörtökön a Magyar Közút. Hat év alatt több mint 1500-an sérültek meg gyalogos átkelőhelyek környezetében, melyből 77 eset végződött halálos kimenetellel. A tragédiák megelőzése érdekében a Magyar Közút nagy számú táblacserébe kezd, országszerte 4000 zebránál cserélik le a mostani táblákat a sokkal feltűnőbb, sárga, fluoreszkáló hátterűre a jobb észlelhetőség érdekében.