Thierry Breton belső piacért felelős EU-biztos közleménye szerint a szeptember elsejétől érvényes új szabályok a tisztább és biztonságosabb mobilitást, a fogyasztók bizalmának helyreállítását szolgálják, valamint az európai gépjárműipar hosszú távú életképességét és globális versenyképességét biztosítják.
Az új keretrendszer javítja a már a piacon lévő és az eladásra kínált járművek ellenőrzését. Az új gépjárműtípusok tesztelését és vizsgálatát végző műszaki szolgálatokat szigorú kritériumok alapján végzett független ellenőrzéseknek fogják alávetni.
Ezentúl a tagállamoknak rendszeresen, bizonyos számú gépkocsit kell majd átvizsgálniuk, melynek során a nem megfelelő járművek esetében intézkedéseket hozhatnak a típusjóváhagyást kiadó hatóság bevonása nélkül.
Mindezeken felül az Európai Bizottság mostantól megfelelőségi ellenőrzéseket végezhet, akár laboratóriumokban, akár a közutakon is. Amennyiben egy gyártó megsérti a forgalomba hozatalhoz szükséges típusjóváhagyási jogszabályokat, a járművek visszahívását rendelheti el az uniós piacról, és gépkocsinként akár 30 ezer eurós (mintegy 10 millió forint) bírságot szabhat ki a gyártóra.
Ilyen intézkedéseket eddig csak a gépjárműtípust eredetileg jóváhagyó nemzeti hatóságok hozhattak – közölte az uniós biztos.