Az AlphaTauri versenyzője, Pierre Gasly nyerte a 2020-as Forma-1-es Olasz Nagydíjat a McLaren spanyolja, Carlos Sainz és a Racing Point kanadaija, Lance Stroll előtt. Az 53 körös futamot a ferraris Charles Leclerc hatalmas balesete miatt két részletben tartották meg, ennek is köszönhetően született meglepetéseredmény Monzában.
A futam első felében Lewis Hamilton könnyedén vezetett a Mercedesszel, Valtteri Bottas azonban visszaesett a rajtnál, a mezőnyben pedig autója melegedéssel küzdött. A finn a helyzeteket később, az újraindítás után sem tudta kihasználni, csak ötödikként zárta a futamot.
Az őrült események sorát Kevin Magnussen autója indította: a Haas meghibásodása okozta. A dán a bokszutca bejárata mellett állt meg, emiatt a pályára küldték a biztonsági autót. Ezzel egyidőben lezárták a bokszutca bejáratát is, ám Hamilton – az Alfa Romeós Antonio Giovinazzival együtt – kereket cserélt. Az incidens miatt mindketten 10 másodperces stop/go büntetést kaptak: Hamilton futama ezzel meg is pecsételődött, végül a hetedik helyen zárta a versenyt a brit.
A safety car alatt aztán szinte mindenki kereket cserélt, de a száguldás nem folytatódott sokáig Leclerc miatt. Ekkor piros zászlóval meg is szakították a versenyt.
Huge off for Charles Leclerc. Race red flagged.#ItalianGP🇮🇹 pic.twitter.com/esOxiPiBF0
— bear (@beartorius) September 6, 2020
A verseny második fele ismét a rajtrácsról indult, és Hamilton büntetése után hamar felállt a befutónál is látott sorrend: Gaslyt Sainz mindenesetre a célig üldözte, megelőzni azonban nem tudta. Stroll mögött a negyedik helyen a másik McLarennel Lando Norris zárt szintén erős hétvégét.
Bottas és Hamilton között Daniel Ricciardo (Renault) végzett. Rajtuk kívül pontot szerzett még a másik Renault-val Esteban Ocon, Danyiil Kvjat (AlphaTauri) és Sergio Perez.
Leclerc mellett – aki a Parabolicában csapódott a falba – a Ferrari másik versenyzője, Sebastian Vettel is kiesett, a németet fékhiba sújtotta. A „nagyok” közül Max Verstappen sem fejezte be a versenyt, motorhiba miatt szállt ki a Red Bull hollandja.
Going through the polystyrene bollards like they’re mushrooms pic.twitter.com/vc8lxkSinJ
— Ky (@FiftyBucksss) September 6, 2020
Az egyéni pontverseny élén nem történt változás: Bottas minimálisan faragott Hamilton előnyéből, de a finn 117 pontja így is elmarad csapattársa 164 egységétől. Verstappen nem szerzett pontot, de maradt a harmadik 110 ponttal. A konstruktőrök közt a Mercedes 281 ponttal áll elől, a Red Bull 158 egységgel követi őket. A McLaren kissé meglépett a harmadik helyen 98 pontjával, 82-vel jön mögöttük a Racing Point, a Renault 71, a Ferrari 61, az AlphaTauri 47 pontos nyolc futamot követően.
A világbajnokság a jövő héten a Toszkán Nagydíjjal folytatódik.
A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.
Derült időben, 27 fokos levegő- és 43 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel az autók rajtrácsra a 2020-as szezon nyolcadik Forma-1-es futamára, az Olasz Nagydíjra.
Az év nyolcadik pole-pozícióját Lewis Hamilton szerezte meg a Mercedesszel, megelőzve csapattársát, Valtteri Bottast. A második sorba Carlos Sainz és Sergio Perez állhatott fel a McLarennel és a Racing Pointtal, a harmadik soron a red bullos Max Verstappen és a másik mclarenes Lando Norris osztozhattak. Hetedikként indulhatott a Renault-val Daniel Ricciardo, Lance Stroll Racing Pointja elől. A legjobb tízbe befért még Alexander Albon a Red Bull-lal és Pierre Gasly az AlphaTaurival.
A Ferrari versenyzői 1984 óta nem szerepeltek ennyire rosszul hazai pályán a kvalifikáción: sem Charles Leclerc, sem Sebastian Vettel nem jutott az első tíz közé az időmérőn. a monacói a 13., a német a 17. helyről várhatta a piros lámpák kialvását.
A mezőny többsége a lágy gumikon vágott neki a versenynek, hatan – a két Alfa Romeo, a két Haas és a két Williams – a sárga oldalfalú közepes keveréket választották, míg Danyiil Kvjat (AlphaTauri) és Vettel a keményekkel indult.
A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia száraz időben az egy kiállásos taktika lehetett volna, lágy-közepes elosztásban, 24 körös lágy gumis etappal. Valamivel lassabbnak gondolták a lágy-kemény változatot, melyben a lágy gumis etap 22 körös lehetne. Azoknak pedig, akik inkább kétszer cserélnének kereket, az olaszok a lágy-közepes-lágy felosztással számoltak, két 16 körös lágy gumis etappal az 53 körös versenyen.
To the grid but make it special 👉#ItalianGP 🇮🇹 | #WeAreWilliams 💙 pic.twitter.com/bZkRf3U51D
— Williams Racing (@WilliamsRacing) September 6, 2020