Az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága egy általános, ám annál balesetveszélyesebb problémára fordított figyelmet: az indexhasználat elmulasztására. Mint bejegyzésükben írják, „néha lesújtó az a kép, amelyet az irányjelző használatával kapcsolatban a forgalomban tapasztalhatunk”.

A fajsúlyosabb esetek közé tartozik, ha elinduláskor, megálláskor, sávváltáskor, kanyarodáskor, vagy éppen előzéskor a sofőr elfeledkezik a megfelelő állásba kapcsolni az indexkart. Ha az irányjelzés a körforgalomból kihaladó autós részéről elmarad, az ugyancsak sokak bosszúságát válthatja ki, felesleges többlet-várakozást okozva.

A napi rendszerességgel autópályán vagy főúton, a lakás és a munkahely között ingázók egy részénél előfordul, hogy „elkényelmesednek”, mert egy idő után már nem sok kedvük marad ahhoz, hogy az indexhez nyúljanak, főleg akkor, ha gyakran előznek.

Osztott pályás úttesten pedig az autók között jobbról-balról cikázó sofőröknél az irányjelzés gyakorlatilag soha nem működik. Márpedig az irányjelző a közúti forgalomban az egymás közötti információ egyik legfontosabb eszköze, ezáltal használata alapvető fontosságú a közlekedés biztonsága szempontjából.

Nem véletlen, hogy az első irányjelzők több mint 90 éve kerültek fel a gépkocsikra, s nélkülük ma már a gépjármű a közúti forgalomban részt sem vehet.

Az index használatával kapcsolatban nem csak hazánkban vannak gondok, hanem például a szabálytiszteletükről általában elhíresült németeknél is – erről tanúskodik a DEKRA egyik legújabb kutatása. A felmérések során 5500 járművet figyeltek meg körforgalomban, útkereszteződésekben, kiemelt főútvonalakon, autópályákon és egyéb helyeken.

A legfőbb megállapítás: az autósoknak csak a fele használta az irányjelzőt a szabályoknak megfelelően. Az autópályán előzést végrehajtók, illetve sávot váltók esetében a jogkövetők aránya 67% volt, míg a körforgalomból kilépésnél már csak az autósok 53%-a indexelt. Jelentős különbség volt a nemek között is: amíg a nők 54%-a használta az irányjelzőt az előírásoknak megfelelően, addig a férfiaknál már csak 45% volt ez az arány.