Lewis Hamilton nyerte a 2020-as Forma-1-es Toszkán Nagydíjat mercedeses csapattársa, Valtteri Bottas és a Red Bull thai versenyzője, Alexander Albon előtt. Az 59 körös futamot három részletben tartották meg több baleset miatt, melyek miatt kétszer is piros zászlóval szakították meg a száguldást.
Először Max Verstappen erőforrásproblémás Red Bullja miatt esett ki a holland, és az előző futam győztese, Pierre Gasly az AlphaTaurival. Többen is balesetbe keveredtek a lassan poroszkáló autó miatt, ezért a romeltakarítás idejére pályára küldték a biztonsági autót.
Here’s a look at the Turn 2 melee from the back of the pack – the Alfa took out 3 cars in 1 including Max Verstappen! #TuscanGP pic.twitter.com/n5QsP5aUSw
— iGP Manager (@iGPManager) September 13, 2020
Carlos Sainz looped it in front of the pack at Turn 3 and caused a massive pileup behind him! WOW. #TuscanGP pic.twitter.com/VOuIoNsER0
— iGP Manager (@iGPManager) September 13, 2020
A hosszú safety caros szakasz végén a célegyenesben feltorlódó autók okoztak tömegbalesetet, ekkor négy újabb versenyző (Carlos Sainz – McLaren, Antonio Giovinazzi – Alfa Romeo, Kevin Magnussen – Haas, Nicholas Latifi – Williams) adta fel a versenyt. Itt lengették meg először a piros zászlót, a leállás alatt pedig Esteban Ocon is kiszállt Renault-jából a túlhevült fékek miatt.
There’s another pileup on the Safety Car restart! Bottas backed the pack up and several cars end up wrecked on the front straight! WHAT IS THE START OF THIS RACE #TuscanGP pic.twitter.com/4INwnEOPor
— iGP Manager (@iGPManager) September 13, 2020
Most of the drivers at the back of the pack went before those at the front, and it caused this massive wreck. Luckily all drivers involved are okay. #TuscanGP pic.twitter.com/2XeGw80c9O
— iGP Manager (@iGPManager) September 13, 2020
A második állórajtot az elsőhöz képest fordított sorrendben várták az éllovasok, ám ahogy az első esetben, ezúttal is a hátulról érkező fordult elsőként az első kanyarban: Hamilton átvette a vezetést Bottastól. A harmadik helyért a bokszkiállások lebonyolítása után hárman voltak csatában: Daniel Ricciardo a Renault-val, őt Lance Stroll követte a Racing Pointtal és Albon, aki a végén valóban pezsgőzhetett. Stroll volt a verseny nyolcadik kiesője, miután nagy tempóval kizúgott a mugellói pálya egyik bukóterébe. A kanadai versenyző defektre gyanakodott, szerinte ezért szállt el az autója.
Lance Stroll has a massive crash following a puncture in the 170MPH Arrabbiata corner! The red flag is out once again, and luckily Lance is out of the car and seemingly okay. #TuscanGP pic.twitter.com/SboDNh40wt
— iGP Manager (@iGPManager) September 13, 2020
A műszaki mentés és a gumifal helyreállítása miatt 13 körrel a leintés előtt újra előkerült a piros zászló. Az új rajtot Hamilton várhatta az élről Bottas és Riccardo elől. A brit simán eljött, de Bottast lerajtolta Ricciardo. Mögöttük Albon és Sergio Perez (Racing Point) jött, miközben a két Ferrarival Charles Leclerc és Sebastian Vettel a lehető legtöbb pontot szerette volna gyűjteni a csapat 1000. nagydíján.
Előbb Bottas, majd Albon is elment Ricciardo mellett, így alakult ki a végleges eredmény az első öt helyen Perezig bezárólag.
Hatodik lett a mclarenes Lando Norris, hetedik az AlphaTaurival Danyiil Kvjat. Leclerc és Vettel végül a 8. és a 10. helyen végeztek, közrefogva Kimi Räikkönen Alfa Romeóját.
Az egyéni pontverseny élén nem történt változás: Bottas hátránya tovább nőtt Hamiltonnal szemben: a finn 135 ponttal rendelkezik, míg csapattársa 190 egységgel várhatja a folytatást. Verstappen nem szerzett pontot, de maradt a harmadik 110 ponttal. A konstruktőrök közt a Mercedes 325 ponttal áll elől, a Red Bull 173 egységgel követi őket. A McLaren kissé meglépett a harmadik helyen 106 pontjával, 92-vel jön mögöttük a Racing Point, a Renault 83, a Ferrari 66, az AlphaTauri 53 pontos kilenc futamot követően.
A szezon két hét múlva az Orosz Nagydíjjal Szocsiban folytatódik.
A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.
Derült időben, 30 fokos levegő- és 44 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel az autók rajtrácsra a 2020-as szezon kilencedik Forma-1-es futamára, a Toszkán Nagydíjra.
Az év kilencedik pole-pozícióját Lewis Hamilton szerezte meg a Mercedesszel, megelőzve csapattársát, Valtteri Bottast. A második sorba a két Red Bull-pilóta állhatott fel Max Verstappen, Alexander Albon sorrendben. Őket a Ferrari 1000. nagydíján Charles Leclerc követte, a monacói mögött pedig a két Racing Point sorakozhatott: habár Sergio Perez gyorsabb kört futott szombaton, mégis Lance Strollé lett a hatodik hely a mexikói egy rajthelyes büntetése miatt, melyet még Kimi Räikkönen kilökéséért kapott a második szabadedzésen. A legjobb tíz kiadó helyein Daniel Ricciardo (Renault), Carlos Sainz (McLaren) és Esteban Ocon (Renault) osztozhattak.
Sebastian Vettelnek nem sikerült túl jól az időmérő a Ferrari ünnepi hétvégéjén, a német csak a 14. helyről vághatott neki az 59 körös száguldásnak Mugellóban.
A mezőny többsége a lágy gumikon kezdte a futamot, öten – Danyiil Kvjat (AlphaTauri), Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), Romain Grosjean (Haas) és a két Williams – a sárga oldalfalú közepes keveréket választották.
A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia száraz időben a két kiállásos taktika lehetett volna, lágy-közepes-lágy elosztásban, 19 körös lágy gumis etapokkal. Valamivel lassabbnak gondolták a lágy-közepes-közepes változatot, melyben a lágy gumis etapok 21-22 körösek lehetnének. Azoknak pedig, akik inkább csak egyszer cserélnének kereket, az olaszok a lágy-kemény felosztással számoltak, két 37 körös kemény gumis etappal az 59 körös versenyen.
A rajt előtti órában Mick Schumacher megtett néhány kört apja, Michael Schumacher 2004-es Ferrarijával. Az F2004 volt az az autó, mely a hetedik világbajnoki címhez segítette hozzá a német legendát.
😍@SchumacherMick takes his father’s title-winning F2004 around Mugello! 🙌🔴#SkyF1 | #F1 | #TuscanGP 🇮🇹 pic.twitter.com/yZF4Tsn0ZG
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) September 13, 2020