Csak úgy záporoztak a világpremierek szerdán a Mercedes-Benz háza táján. A stuttgarti székhelyű vállalat egy nagyobb hatótávolságú eActrosról, valamint egy hidrogéncellás nyerges vontatóról rántotta le a leplet. A képet egy elektromos kukásautó, eEconic teszi teljessé, vagyis ez az a járműoffenzíva, amivel a csillagos márka nekivág a következő éveknek. 

Üzemanyagcellás nyerges – GenH2

A GenH2 első ránézésre egy futurisztikus külsőbe rejtett Actrosnak tűnik. A hasonlóság nyilván nem véletlen, hiszen a Mercedes-Benz egy, a jelenlegi európai szabványoknak megfelelő nyergest szeretett volna létrehozni. Ehhez jó alapot nyújtott a harmadik generációs Actros. A jármű dizájnjánál már csak az időzítés tűnik kissé meghökkentőnek, ugyanis amikor áprilisban a márka bejelentette, hogy partnerségre lép a Volvo Trucksszal az üzemanyacellás teherautók fejlesztése terén, akkor még senki sem gondolta, hogy ilyen hamar meglesz az első fecske. Igaz, a Mercedes-Benz nem firtatta a bemutatón, hogy ez a jármű már a közös munka gyümölcsének tekinthető-e, vagy csak egy, a tervezőasztal fiókjában régóta megbújó dolog megvalósításáról van szó. 

A futurisztikus külső mögé rejtett, 40 tonnás össztömegre hitelesített jármű a gyártó ígérete szerint 1000 kilométeres hatótávval rendelkezik, azaz versenyképes lesz a dízelüzemű társaival. Érdekessége, hogy erre a hatótávra ráadásul úgy képes, hogy mindössze két darab, rozsdamentes acélból készített tartállyal szerelték, amelyben a hidrogén cseppfolyós (LH2) állapotban van jelen.  A németek azért döntöttek a folyékony állag mellett, mert így a hidrogén jóval nagyobb energiasűrűséggel rendelkezik, mintha gáz halmazállapotban lenne benne a tartályokban. Ráadásul a folyékony hidrogén kevesebb helyet foglal és kisebb nyomáson is kell tárolni. A két tartály egyébként összeköttetésben áll egymással és vákuumos szigeteléssel rendelkeznek.

Ilyenek lesznek a jövő teherautói a Mercedesnél 1

A dízelt az üzemanyagcella válthatja az Actrosnál.

A GenH2 hajtáslánca két, egyenként 150 kW teljesítményű üzemanyagcella kötegből, két darab, 230 kW-os állandó teljesítménnyel rendelkező elektromotorból, valamint egy 70 kWh teljesítményű akkumulátorból áll, amelyben a jármű a fel nem használt energiát tárolja. Mint minden üzemanyagcellás teherautónál, úgy a GenH2 esetében is az elektromotorok számára az üzemanyagcella rendszer állítja elő a szükséges áramot a fordított elektrolízis révén.

A tüzelőanyag-cella által termelt, de fel nem használt energiát az akkumulátorcsomagban tárolja el a rendszer, de amint lehetősége van rá, azonnal hasznosítja. Például amikor a rogyásig megrakott kamion éppen egy meredek emelkedőn próbál meg felkapaszkodni. Ilyenkor az akkumulátor rövid ideig akár 400 kW-os plusz teljesítményt is adhat a hajtásnak. A két villanymotor együttes, maximális nyomatéka pedig a 4142 newtonmétert is elérheti.

Ilyenek lesznek a jövő teherautói a Mercedesnél 2

Az eActros és a két, egyenként 150 kW-os üzemanyagcella köteg.

Bármennyire is ígéretes darabnak tűnik a Mercedes-Benz újdonsága, még sokat kell várni rá, hiszen az ügyféltesztelések is csak 2023-ban kezdődhetnek el, sorozatgyártása pedig az évtized második felében indul el a jelenlegi tervek szerint.

eActros LongHaul

A digitális világpremieren a Mercedes-Benz az eActros LongHaul változatát is bemutatta, ami ugyanabba a szegmensbe tartozik, mint a GenH2. A különbség azonban az, hogy ez a jármű tisztán elektromos és feleakkora, 500 kilométeres hatótávval rendelkezik. A vállalat azonban úgy számol, hogy ezzel a konfigurációval is vonzó alternatíva lehet, hiszen a jelenlegi töltőtechnológiával akár a járművezető pihenőideje alatt, vagyis mindössze 45 perc elteltével újra tölthetők az akkumulátorai. Vagyis nagyobb napi futásteljesítmény is abszolválható az új eActros LongHaullal. A Daimler jelenlegi tervei szerint az eActros LongHaul sorozatgyártása 2024-ben indulna el.

Ilyenek lesznek a jövő teherautói a Mercedesnél 3

500 kilométeres hatótávot ígérnek az eActros LongHaul nyerges vontató esetében.

A kistesóra, vagyis az eActrosra viszont már nem kell sokat várni. Ráadásul a jövendőbeli üzemeltetők egy meglehetősen kipróbált technológiával dolgozhatnak majd, ha erre a modellre esik a választásuk. Mint ismeretes, a Mercedes-Benz volt az első gyártó, amely 2016-ban nehéz-kategóriás, elektromos teherautóról rántotta le a leplet. 2018-ban a hannoveri IAA kiállításon a gyártó bemutatta a továbbfejlesztett változatát, mostanra pedig már elkészült a sorozatgyártásra alkalmas verzió. Ennek megfelelően a szériagyártása az eredeti terveknek megfelelően már jövőre elkezdődhet. A megrendelők két-, illetve háromtengelyes, 18 és 25 tonnás változatban vásárolhatják meg az eActrosokat, a dízeles változattal megegyező teherbírással. 

Bár a gyári tájékoztatás ezúttal nem tért ki részletesen az eActros hajtásláncára, ha a korábban beharangozott konfigurációban fog gyártásba kerülni, akkor a modell két darab, egyenként 170 lóerős (125 kW) teljesítményű és 485 newtonméteres nyomatékű elektromotorokkal fog készülni. A szükséges energiát a villanymotorok, a 240 kWh teljesítményű, lítiumionos akkumulátorok biztosítják és egy feltöltéssel a jármű maximum 200 kilométert tud megtenni. Az akksik 3-7 óra alatt teljesen feltölthetők. 

Ilyenek lesznek a jövő teherautói a Mercedesnél 4

A 26 tonnás eActros sorozatgyártása már jövőre elindulhat.

Az anyavállalat, vagyis a Daimler tervei szerint 2022-ben a japán és az észak-amerikai piacon is megjelenne az akkumulátortechnológiás, sorozatgyártásban készülő teherautóival. 2039-re pedig a konszern szeretné teljesen klímasemlegessé tenni gyártmányait a „keréktől kerékig” (wheel-to-wheel) vett értelemben.

Elektromosság a köbön

Az alacsony padlós fülkével rendelkező, leginkább kukásautóként használt Econic teherautóból is van már elektromos változat, ami alapvetően az eActros hajtásláncát használja. Hatótávolsága valamelyest kisebb lesz, ugyanis várhatóan 100 kilométert fog tudni megtenni egy feltöltéssel. Mivel a hulladékszállítás egy rengeteg megállással járó üzem, ezért ekkora hatótáv éppen elegendő lehet az eEconic számára.

Az elektromos teherautók terén fontos megjegyezni, hogy a Daimler nemcsak Európában végez tartós teszteket, hiszen az Egyesült Államokban a közepes teherbírású Freightliner eM2-est, valamint a nehézkategóriás Freightliner eCascadiát nyúzzák rendes napi forgalomban. Mint ismeretes előbbi 370, utóbbi pedig 400 kilométeres hatótávval rendelkezik. Mindkét modell sorozatgyártása 2022 folyamán indulhat el. Aztán ott van még a másik Daimler-leány, a Mitsubishi, amely az Európában készülő FUSO eCanterből eddig összesen 170 darabot értékesített. Az eladott példányok az Egyesült Államokban, Európában és Japánban találtak gazdára.

Kövess minket a Facebook-on!