„Kísérleti építési bizottság” – mintha egy eddig ismeretlen Kraftwerk-album címe lenne, amely Florian Schneider váratlan halála után került elő a kompjútere egyik titkos mappájából. Valójában a Magyar Közút (MK) berkein belül 2018. április 4-én létrejött csapat neve, amely új és zöld fejlesztéseket szeretne a közútjainkba építeni.

Két és fél év alatt számos klassz projektet indítottak országszerte, ezek nagy része még csak kísérleti fázisban létezik, de mindenképpen érdemesek a bemutatásra.

Őrölt üveget kevertek a 7-es út aszfaltjába

„A bizottság életre hívását nagyrészt az tette indokolttá és időszerűvé, hogy az úthálózat gyorsuló léptékű növekedésével egyenes arányban nő a fenntartói kötelezettségek növekedése is. Az úthálózat fenntartásához ezért szükséges olyan új anyagok és technológiák rendszerbe állítása, ami szakmai szempontból jól alátámasztható úthálózat-védelmi célokat szolgál. Költségvetés, célok, tervek, eredmények egy későbbi időpontban” – magyarázza motivációjukat a Vezessnek Pécsi Norbert Sándor, az MK szóvivője.

Magyarán pénzt, azaz adófizetői forintokat szeretnének spórolni mondjuk azzal, hogy például a legendásan gyorsan és könnyen kátyúsodó útjaink felületét keményebbé varázsolják. A ritkább úthibák miatti kevesebb javítás nem csak pénzt és a torlódások számát csökkenti, hanem az autóink – évtizedek óta igencsak próbára tett – futóművének is jót tesz végre.

Az egyik ilyen fejlesztésük az őrölt üveghulladék aszfaltba keverése 10 és 15 százalékos aránnyal, amelyet Martonvásár mellett már beépítettek a 7-es út egyik 700 méteres szakaszába. „Az üveget széles körben lehet újrahasznosítani, a kedvező tulajdonságai jól kihasználhatók az építőiparban” – mondja a szóvivő. Mire gondol? Nemcsak a nyilvánvaló keménységére, hanem a csillogására is.

Éppen ez az egyik tulajdonsága, amit jelenleg is vizsgálnak, konkrétan, hogy „a láthatósági viszonyokat nappali, illetve éjszakai viszonyok között javítja-e, illetve a kopásból milyen fényhatásváltozás keletkezik”.

Érdekes újításokkal teszik jobbá a magyar utakat 1

Élőben jobban látszik a csillogása

Fehér, ami zöld

Talán nem kell különösebben részletezni, hogy például a bitument is használó, és brutális fogyasztású munkagépekkel dolgozó útépítés miért nem a világ legzöldebb iparága, az állami cég ezen is szeretne változtatni az új fejlesztésekkel.

Az aszfaltozást rendre burkolatfestés követi, utóbbi anyag környezetbarátabbá tétele is lehetőség, amin egy magyar találmány segít. A CNI Kft. által gyártott vízalapú festék fehér színe ellenére zöldebb az eddig használtnál. Szórással viszik fel a felületre, érdekessége, hogy a még nedves rétegbe üveggyöngyöt szórnak, amely az éjszakai láthatóságot javítja. A száradása mindössze 10 perc, vagyis ahol ezt használják, az ígéret szerint nem kell egy napra elzárni az adott szakaszt a járműforgalomtól.

Napelemeken guruló autók

Olajiparban dolgozó szakikkal beszélgetve rendre előkerül a panasz, miszerint mennyire drága nekik benzinkutakat építeni a sztrádák mellé, a semmi közepére. Hasonlóan költséges dolog az elektromos autók egyre növekvő igényét kielégíteni autópályás (a lényeg: lakott területtől távoli) töltállomások építésével. Például azért, mert rengeteg pénzbe kerül áramot vezetni oda, ahol korábban nem volt.

Nekik is segíthet a „napelemes útburkolat” remélhetőleg idővel egyre szélesebb elterjedése, habár a villanyautók iszonyatos energiaszivattyúinak a kielégítése helyett talán a jóval kisebb fogyasztású ledes útmenti közvilágítás lehet a nagy nyertes.

A Platio napelemes rendszere nagy teljesítményű szilícium cellák segítségével képes az útburkolatba építve összegyűjteni a napsugárzás energiáját, mint ahogyan azt egyre több családi ház tetején látjuk. Csakhogy az útban akár több tonnás járművek ezreinek állandó, mozgó terhelését kell kibírnia, ráadásul úgy, hogy a felette lévő védőrétegnek, mert az elengedhetetlen, a fényt át kell ereszteni.

Ezt a feladatot nagy szilárdságú, edzett és csúszásmentesített üveglapok látják el. A kísérleti szakasz helye Gárdony.

Érdekes újításokkal teszik jobbá a magyar utakat 2

Így néz ki

Érdekes újításokkal teszik jobbá a magyar utakat 3

Akár a garázsbejárónkat is feldobhatjuk vele (Forrás: platio.hu)

3D szálerősített aszfalt

Szintén az útfelület keménységét növeli „várhatóan” ez a fejlesztés, majd idővel kiderül. A hivatalos megfogalmazás szerint egy újfajta „adalékanyagot az aszfaltba keverve ott aramid és poliolefin szálakat képezve, várhatóan növeli a burkolat teherbírását és tartósságát. Az adalék az alap-, kötő és kopórétegben egyaránt alkalmazható, bekeverése a keverőtelepi beállt ipari működés mellett is biztosítható nagy tételben”.

Érdekes újításokkal teszik jobbá a magyar utakat 4

Szállításra kész a szálerősített aszfalt (Fotó: Birton Szabolcs)

Érdekes újításokkal teszik jobbá a magyar utakat 5

Itt már terítik (Fotó: Birton Szabolcs)

75 százalékos energiamegtakarítás, ami 35 százalékkal olcsóbb

Idő kellett hozzá, de az útépítés is eljutott oda, hogy a felmart aszfalt nem elszállítandó hulladék lett, hanem némi helyszíni megmunkálás után visszaépítendő alapanyag. A Valorcol nevű réteget hidegen keverik géppel, „szabad hézagtartalma” nagyobb, mint az aszfalt kötőrétegé, ezért felületét le kell zárni aszfalt kopóréteggel vagy valamilyen felületi bevonattal.

A Magyar Közút számításokat is végzett, a zúzalék ilyenfajta beépítése 35 százalékkal olcsóbb a meleg aszfaltrétegnél, „környezeti szempontból 75 százalékos energiamegtakarítást és 73 százalékos CO2 kibocsátás csökkenést eredményez”.

Szintén szimpatikus fejlesztés, hogy az útmenti hangfogó falakat egyre több helyen faforgács és cement keverékéből álló anyagból gyártott panelekből építik fel.

Csatornafedelek egy szintben az aszfalttal?

Rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk arra a cikkünkre, amely az örök kérdéseket járta körül. Miért vannak tele az útjaink csatorna-fedelekkel? Miért éppen a nyomvonalba rakják a legtöbbet? És persze: miért nincsenek egy szintben az aszfalttal?

Van egy új fejlesztés, amely ezek közül az utolsó problémát tüntetné el. „Monoblokk-eljárásnak” hívják, speciális beton kell hozzá, amellyel állítólag nem csak – végre – pontosan az aszfalttal azonos szintbe helyezik a csatornalapokat, vízelnyelő rácsokat, hanem óriási előnye, hogy gyorsan megvalósítható. Az MK szerint egy fedlap beállítása mindösszesen egy órás forgalom-elterelést igényel.

Ide kattintva olvashatják el a válaszokat az autóinkra vadászó csatornafedelekkel kapcsolatban. Minden fenti kérdésre megkapják a választ.