Az oroszlános márka megújult teherautó- és nyergeskínálatáról idén februárban rántották le a leplet Bilbaóban. Akkor még úgy tűnt, hogy gondtalanul és az eredeti terveknek megfelelően meg fog valósulni az új generáció piaci bevezetése, de hogy mi is történt áprilisban és májusban, az már mindenkinek a könyökén jön ki. Az első gyári demó-TGX-szel végül a hajdúszoboszlói kamionos találkozón találkozhattak az érdeklődők.
Ahogyan az lenni szokott, a tesztelésre biztosított gyári modellt bárki kipróbálhatja az MAN-nél. Így tett az egyik hazai fuvarozó, Csókási Zoltán is, akinek végül annyira megtetszett, hogy rendelt belőle egyet. Így ő lett az első új generációs MAN nyerges tulajdonosa. A TGX 18.510 típusú XXL-fülkés jármű fehér színben gördült le a gyártósorról, és az átadás előtt hatalmas masnival díszítették fel.
Csókási Zoltán 1984-ben kezdett magánfuvarozóként belföldi fuvarozással foglalkozni, majd 1996-ban megalapította a nemzetközi viszonylatokon dolgozó Csókási-Trans Kft.-t. A cég fő profilja a hűtős fuvarozás, amelyet jelenleg hat 480 és 510 lóerő közötti teljesítményű, XXL fülkével ellátott, jól felszerelt MAN TGX nyerges szerelvénnyel végez. Zoltán jó érzékkel gyűjti be az „első” MAN-eket, ugyanis ő vehette át korábban az első magyarországi, közös nyomócsöves, D26-os motorral hajtott TGA típust, valamint az első „5 Star” kivitelű TGA-t is.
„Mindig mondták a kollégák a szakmában, hogy ne vegyem meg az elsőt, mert a korai szériák általában még gyermekbetegségekkel küzdenek. De nekem soha egyik MAN tehergépkocsimmal sem akadt gondom, nagyon megbízható mindegyik, az üzemanyag-fogyasztásuk pedig a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően időről időre javul” – jegyezte meg Csókási Zoltán az átadón.
Mivel a fuvarozó korábban három héten keresztül tesztelte a TGX típust, érdemi tapasztalatokat tudott gyűjteni a teherautóval kapcsolatban. Elmondása szerint a 2018-as változathoz képest három literrel kevesebbet fogyaszt 100 kilométerre vetítve. A TGX fogyasztását korábban a TÜV is megvizsgálta, ezzel kapcsolatos cikkünk ezen a linken érhető el.
Az első magyar rendszámos új TGX hajtásáról Euro VId, D26 típusú, 510 lóerős, 2600 newtonméteres nyomatékú dízelmotor gondoskodik, amelyhez retarderes MAN TipMatic 14.27 DD automata váltó csatlakozik. A jármű meglehetősen gazdag felszereltséggel rendelkezik: a nagyobb biztonság érdekében légzsákkal ellátott bőrkormánnyal, aktív sávtartó rendszerrel (LDW+LRA), a dugóban történő araszolást segítő asszisztenssel (ACC Stop&Go), éberségfigyelővel, holttérfigyelővel is felszerelték.
A vezető munkáját emellett olyan fejlesztések segítik, mint a domborzathoz igazodó EfficientCruise hajtásláncvezérlő, vagy éppen a multimédiás rendszer kezelését szolgáló SmartSelect fokozatmentesen forgatható gomb. A megfelelő komfort érdekében a TGX fülkéjét elektromos állóhelyzeti klímával és 230 voltos csatlakozóval is felszerelték.