Röviden – BMW 220d Gran Coupé | |
---|---|
Mi ez? | Keresztmotoros, elsőkerék-hajtású, négyajtós kompakt a BMW-től, a 2-es Gran Coupé itt most épp 190 lóerős dízelmotorral. |
Mit tud? | Keveset kell vele kútra járni, 845 kilométert könnyen elfut egy tankkal. |
Mibe kerül? | 140 lóerős, háromhengeres benzinmotorral (218i) 9 milliótól indul a 2-es Gran Coupé, a 190 lóerős dízel, automataváltós, M csomagos már 15,9 millió. |
Kinek jó? | Aki kezelhetőségben, minőségben és részleteiben BMW-re vágyik, de az élvezetes vezethetőség már kevésbé szempont. |
Ha szigorúan nézzük, akkor a BMW 220d Gran Coupé magyarázatra szorul. Kezdjük rögtön a BMW-vel, ami itt most keresztmotoros autót takar, aztán ott van rögtön a 220d, ami nem egy dízelmotoros, formás kupéra utal. A gran kifejezetten erős kijelentés egy kompaktra, a coupé pedig kimerül a keretnélküli ablakokban.
Ha körhelyzetjelzők fénye mellett keresztet vetettünk teliholdkor és fokhagymát dobáltunk nagyházas diffikből épített totemről, akkor ideje megnézni, hogy milyen a kompakt négyajtós úgy, ahogy a BMW csinálja.
Külső
Ahogyan csavarodnak rajta az élek és domborodnak a lemezek, abból már teljesen egyértelmű, hogy a 2-es Gran Coupé másik világ. A rövidebb orr és az egyre dagadó lemezfelületek minden tradicionális elem ellenére eklektikus formatervet adnak ki. Néhány szögből kifejezetten olyan, mintha hátrafelé szűkülne, akár egy vállasabb angol bulldog.
Amikor az indián füstjelekkel próbálta volna elmagyarázni egy kínainak, hogy milyen egy BMW, de hirtelen felkerekedett a szél. Van benne egy csipet a ’90-es évek cab forward dizájnjából, ahogyan látványra előrefelé terhel a kabin. Azért bőven vannak szép részletei, mint a krómozott hűtőrács vagy az ablakok szaténfényű kerete az újragondolt hokiütővel a végén.
Belső
Ahová csak a kéz ér, mindenhol szépen varrott bőr és puha műanyagok vannak a 2-es Gran Coupéban. Az M-es kormány mögött digitális műszeregység, mellette az OS7 széles, érintőképernyős kijelzője van a szellőzők felett. Nem feltétlenül kell telerakni ujjlenyomatokkal a kijelzőt, mert hangerőt és hívásokat fogadni gesztusvezérléssel is lehet, minden másra pedig ott a váltókar melletti iDrive kontroller.
Állati jól néznek ki a dekorbetéteken átvilágító hangulatfények a műszerfalon és az ajtókon. Este különösen jól mutat BMW 2-es beltere a fényjátékkal és az éles képű kijelzőkkel. Elegánsan integrált klímapanellel és olyan okos megoldássokkal könnyíti meg az életet a BMW, mint a hideg időben önállóan bekapcsoló ülésfűtés.
Váratlanul kis helyen kell beszállniuk azoknak, akik hátra ülnek és a tér sem bőséges. 180 magasan pont annyi centi marad az ember körül, hogy érezze, ez nem a nagyobbik kabát. Szellőzők és USB-C csatlakozó jutott ide is, ha etetni kell a tableteket.
Minden apróságot el lehet pakolni a 2-esben, az ajtózsebekben van hely a kacatoknak és a víznek, a középkonzol alján pedig a vezeték nélkül töltődő mobiltelefonnak (van Apple CarPlay). A kesztyűtartó is használható méretű, az alja pedig gumírozott, így kisebb eséllyel csúszkálnak és zörögnek benne a holmik.
430 literes csomagtartója szabályos alakú, az ülések döntése után is szinte sík padló keletkezik, de a kis nyílás miatt nehezen pakolható. Ez a használat egészen elenyésző részében ad majd okot tetriszezésre. A mindennapi motyók könnyedén elnyelődnek benne.
Technika
Keresztmotoros modellként a BMW 2-es Gran Coupé a MINI-vel közös UKL platformra készül, amire lassacskán egy egész modellcsalád növekszik a BMW-nél az 1-estől egészen az akár 7 személyes 2-es Gran Tourerig.
2,0 literes, négyhengeres (B47), lépcsőzetes feltöltésű duplaturbós dízelmotor lapul a masszív toronymerevítő alatt, mellette foglal helyet a hagyományos, 8 sebességes automata (a háromhengeres modellekben 7 gangos duplakuplungos az opció). Felette ott a légszűrőház, körülötte pedig futkorásznak a csövek. Rendesen telepakolták a motorteret.
Meglehetősen németül szólva Aktornahe Radschlupfbegrenzung (ARB) a neve annak a kipörgésgátlónak, mely az i3s-ből költözött át a keresztmotoros BMW-kbe. Lényege, hogy itt nem a menetstabilizáló rendszer, hanem a motorvezérlő kezeli a kipörgésgátlót, így gyorsabban reagál és kevésbé tolja kifele az orrát az ívről. Ez különösen jól jön az xDrive összkerékhajtás nélküli 220d-ben.
Motorok
1,5 literes, háromhengeres turbómotor a 2-es Gran Coupé alapmotorja, melyhez 6 sebességes kéziváltó jár. Ez 140 lóerős és 8,7 másodperc alatt tudja a 0-100-as sprintet. A dízelek között a 116 lovas 216d jelenti a belépőt, a következő lépcső a 150 lovas 218d, majd jön a 220d. A legerősebb (190 lóerő) dízelhez már alap a 8 sebességes automata és opciós az összkerékhajtás.
306 lóerővel és 450 Nm nyomatékkal a 2-es GC-k netovábbja a 4,9 másodperc alatt 100-ra gyorsuló M235i xDrive. Ehhez már Torsen sperr és M Sport fékek járnak.
Vezetés
Gombnyomásra felhörren a négyhengeres turbódízel, aminek hideg kelepelése az ablak felhúzása után kiszorul az utastérből. Én pedig elkezdek fészkelődni az ülésben. A háttámla még jól fog és elektromos állítással a megfelelő szöget is hamar megtalálom, de az ülőlap váratlanul rövid és keskeny. Előbbin segít az állítható laphosszúság, az utóbbit csak szidni és megszokni lehet.
Arasznyira vannak a kezelőszervek és a váltókar is a vastag karimás M-es kormánytól, amivel a vezetési pozíció egész jó. A magasabb padló és a keresztmotor miatt nem tud annyira zsigerien kézreálló lenni, mint a hosszmotoros autókban, de még a 2-es Gran Coupén is nagyon érezni, hogy a BMW-nél baromira értenek ehhez.
Rázós a futómű ezekkel a 18 colos kerekekkel, de jó úton minden kisimul és a pattogós nyűg helyett megtaláltam benne a kellemes feszességet. Orrtolós viselkedése, a pontos, de érzéketlen kormányzása és a soha nem tapadó Bridgestone gumik miatt viszont a kanyar nem az öröm apadhatatlan forrása, hanem egy feladat. Megcsinálja, de a testnevelés nem a 2 GC terepe, inkább a közgáz.
Kigyorsításkor intenzíven rángatja a 400 Nm a kormányt és ezzel az ARB sem tud mit kezdeni. Harmonikusabb volt a 120d xDrive, ahol mindig ügyesen kigrammolta az autó, hogy melyik kerékhez mennyi nyomaték kell a lehetetlen kanyarsebességhez. Nem kellett összevont szemöldökkel fejszámolni, hogy mekkora tempó fér bele az ívbe.
Kiemelkedő pontja az automataváltó, ami teljesen észrevétlenül osztogatja be a motor erejét és pakolgatja a 8 fokozatot. Gyorsításra rögtön visszavált és nyomatékcsúcson tart, utazáskor pedig egészen alacsony fordulaton jár a motor. Kamu-hibrid rendszer és hengerlekapcsolás nélkül is takarékos így a 220d.
Utazóautónak válik be leginkább a 220d Gran Coupé. Már a második naptól úgy indítottam a 2 GC-t, hogy a Start gomb után rögtön az EcoPro (takarékos) módot kapcsoltam be. Stabilan fut, a kormány könnyed és 130 körül is csendben suhan, nem kell feleslegesen nagy hangerő a Harman Kardon hifinek, hogy nyugisan szaladjanak el a 2-es alatt a kilométerek.
Simán hozza a hosszútávú 5 liter körüli fogyasztást, de városban sem volt több 7 liternél az étvágya. Távolságtartós tempomatja mellé már tényleg csak egy határozott sávtartóra lenne szükség, mert a holttérfigyelőtől kezdve a keresztirányú forgalomra figyelmeztető jelzésen át egészen a remek képű tolatókameráig minden van.
Költségek
9 millió forinttól indul a háromhengeres, turbós benzinmotorral szerelt 140 lóerős 218i Gran Coupé. Az automataváltós, de még elsőkerekes 220d már 11 638 0000 Ft, amihez szűk 1,5 millió forintba kerül a csinosabb lökhárítókat, feszesebb futóművet és sportüléseket is tartalmazó M Sport csomag.
Több mint 420 ezer ez a metálos alapozó szürke szín, ami helyett inkább választanám a 250 ezres pirosat. A fekete bőrre sem költenék el 473 ezer forintot, ha alapból ott a kevésbé izzasztó szövet kárpitozás.
Automatikusan sötétedő tükröket, jó Head-up Display-t, okosított LED-es fényszórókat és hasznos vezetéstámogató rendszereket hoz a bő 1 milliós Innovációs csomag.
Nagyjából minden elérhető a 220d Gran Coupéhoz, ami a nagyobb modellekhez is, így aztán kulcsnélküli nyitás és zárás (169 ezer), nagy üvegtető (371 ezer) és gesztusvezérlés (101 ezer) is lehet benne. Igazán adhatnák szériában a kétzónás, automata klímát (186 ezer), de egye fene, megy a pipa az ülésfűtéssel együtt (135 ezer). Még néhány apróság és a kompakt, négyajtós BMW közel jár a 16 millióhoz.
A BMW 220d Gran Coupé és vetélytársai – Listaár, forint
A BMW 220d Gran Coupé és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mercedes-Benz CLA 220 d (190 LE) | 13 240 000 |
Mercedes-Benz A 220 d Limousine (190 LE) | 13 036 000 |
BMW 220d Gran Coupé (190 LE) | 11 638 000 |
Audi A3 35 TDI* (150 LE) | 11 145 900 |
*A friss A3-as négyajtós változatából egyelőre a 150 lóerős turbódízel a legerősebb.
Értékelés
Alulról karcolva a 16 milliót én már inkább okoskodnék egy 318i konfigurátora előtt, de akinek a vezetés nem örömforrás, hanem eszköz, az örülni fog a keveset fogyasztó, ösztönösen kezelhető autónak.
Elsőkerekes kompakt prémium limuzinok között egy remek, önálló karakter a 220d Gran Coupé a technó CLA és a sótlan A3-assal szemben. Terméknek kiváló, hiszen a BMW-re vágyó kap egy BMW-t, ami a másik oldalon nem más, mint egy könnyen és költséghatékonyan gyártható autó. Mondtam, hogy közgázból jobb, mint tesiből.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|