Lewis Hamilton a hétvégén beállíthatja Michael Schumacher 91-es futamgyőzelmi rekordját, az év végén pedig a világbajnoki címek tekintetében is beéri majd a németet, és feltéve, hogy marad a sportágban, még magasabbra helyezheti majd az eredményességi csúcsokat.

Hiába az elképesztő számok, 1969, ’71 és ’73 F1-bajnoka, Sir Jackie Stewart úgy véli, a 35 éves angol sosem lesz a „legnagyobb”, ő például az 50-es évek legendáját, az ötszörös bajnok Juan Manuel Fangiót, de még néhai mentorát és barátját, a „csak” kétszeres bajnok Jim Clarkot is többre értékeli nála.

„Nem hiszem, hogy a sikerei jól értékelhetők, hiszen manapság 20-22 futam van egy évben. Az én szememben Juan Manuel Fangio a valaha élt legnagyobb versenyző, Jim Clark a második, Senna előtt. De ezek az emberek néha csak hat, nyolc, kilenc F1-es futamon indultak egy évben. Emellett vezettek túraautót, GT-ket satöbbi. Ma viszont a bajnokság ban Hamilton, vagy akármelyik másik élmenő 22 futamot csinál végig, de csak a Forma-1-ben. Nem túraautóval, nem GT-vel, nem Indycarral, nem Can-Am-autóval… Ma sokkal kisebb a nyomás. Rendben, bemennek a gyárba, dolgoznak a szimulátoron, de ez nem ugyanolyan. Ez egy másik világ” – magyarázta a 81 éves skót.

F1: Ezért nem lehet Hamilton a legnagyobb versenyző 2

Stewart szerint a Mercedes évek óta tartó fölénye miatt sincs akkora értéke Hamilton statisztikáinak.

„Tévedés ne essék, Lewis nagyszerűen versenyez. A legkevésbé sem szeretném lefitymálni a képességeit. De ez akkor sem ugyanaz. Fangio egészen elképesztően vezetett – a Ferrarit választotta, amikor úgy látta, aztán a Maseratit, amikor úgy látta, jók lehetnek a következő évben, szóval sosem kötött egy évnél hosszabb szerződést. És persze vezetett e Mercedesnél is, velük is nyert két világbajnoki címet, mert akkor meg az övék volt a legjobb autó.”

„Lewis nagyon jól döntött, amikor elhagyta a McLarent, hogy a Mercedeshez igazoljon, ezért megemelem a kalapomat előtte. De hogy őszinte legyek, mostanra akkora fölényben van az a motor és az az autó, hogy az már szinte sportszerűtlen a többiekkel szemben.”

„Rendben, nem mondhatunk ilyet, mert a Mercedes is megérdemel minden elismerést, Toto Wolff, Niki Lauda is, amiért ilyen csapatot építettek, hogy megszerezték a legjobb mérnököket, hogy annyi pénzt szereztek, amennyit a Red Bull kivételével más nem tudott.”

„De talán nem jár akkora tisztelet, mint azért, ha nem a legjobb autóval is képes győzni az ember. És az idők során ez választotta el egymástól a nagyon sikeres és az igazán-igazán nagyszerű versenyzőket.”

F1: Ezért nem lehet Hamilton a legnagyobb versenyző 4

Jackie Stewart Giuseppe Farina, Juan Manuel Fangio és Stirling Moss koszorújában

„Lewist nehezen tudnám a legnagyobbnak nevezni, olyan jónak, mint Fangio volt. Sokan ellentmondanának, de és kislegény korom óta követtem az autóversenyzést, láttam Ascarit, Nuvolarit, Caracciolát és ilyeneket vezetni. A világ legjobbjait láttam a pályán. Ennek fényében nehezen tudnám azt mondani, hogy Lewis minden idők legnagyobbja.”

Stewart kitért arra is, hogy motorfölény és az autók, a technika hangsúlyossága miatt sem könnyű eldönteni, ki is az igazi nagyság a maiak közül.

„Úgy gondolom, hogy szerencsém volt, hogy a magam korában vezethettem. Ott volt Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt, a csapattársam, Francois Cevert és még néhány igazi csúcsversenyző. Chris Amon, Jack Brabham. Ezek mind igazi élmenők voltak. Ma nincs ilyen, ma nem lehet így azonosítani a szakma legjobbjait. Az én időm nagy előnye a Ford Cosworth (motor) volt. Mindenki Fordot használt a Ferrarit kivéve. Kiegyenlített erőviszonyok voltak, ma ilyen egyszerűen nincs.”

F1: Ezért nem lehet Hamilton a legnagyobb versenyző 5

Hamilton és Stewart