Varga Tibor, a Vezess használtautó-vásárlási szakértője, az Autóvizsgálat.hu vezetőjeként nap mint nap a megfelelő autó kiválasztásában és átvizsgálásában segít ügyfeleinek, kollégáival együtt. Vele készítjük az Értékbecslő sorozatot a Vezess videocsatornájára. Rengeteg jó és reménytelen autót vizsgált már át, az érdekesebb eseteket külön cikkekben is megosztja veletek, hogy felkészültebben indulhassatok autót nézni és jobb használt autót vásárolhassatok. Ezúttal arról a helyzetről ír, amivel a használt autót vásárlók gyakran találkozhatnak: az eladó zsebnepper. Varga Tibor többi cikkét ide kattintva olvashatjátok el.
Ezt is megtudtam. Nem értek én az autókhoz és mitugrálokénitt! Pedig azt hittem, kicsit igen – ezért is bátorkodtam 20 évig foglalkozni velük – erre most kiderül, hogy mégsem! Mindezt egy parkolóban tudtam meg egy szerda délután két nyárfa között. Összeomlottam és megsemmisültem.
Ezt a megvilágosodást egy zsebneppernek (a definíciót lásd alább) köszönhetem, aki szerencsére ért az autókhoz (és az adócsaláshoz), ezért hitelesen tudta meghatározni szakmai felkészültségemet és mitugrálásom mértékét, vagyis helyét, hogy pontosak legyünk.
Zsebnepper (meghatározás)
Olyan ivarérett, általában hímnemű egyed, aki feketén bizniszel különböző gépjárművekkel. Nincs telephelye, számodra lakcíme és tartós telefonszáma sem. Van viszont német adásvételije Hans vagy Jürgen aláírásával, hiszen mindenkinek (főleg neki) jobb, ha kihagyjuk a mutatványból a felesleges bürokráciát, adófizetést, egyéb költségeket. Szintén kihagyhatjuk a szavatosság igényét is, ha valami baj van a frissen vásárolt kocsival, hiszen valójában sosem találkoztatok.
Megtalálható és megfigyelhető természetes élőhelyén: benzinkút vagy bevásárlóközpont parkolóiban, esetleg pályaudvarok közelében. Könnyen felismerhető egyedi, kifinomult stílusáról és magabiztos fellépéséről. Amennyiben mégsem szúrnád ki elsőre, sokat segít a vastag fuksz és az aranyóra. Beszélgetés közben Google-gyorsasággal kapsz bármilyen kérdésedre egyértelmű, megnyugtató választ. Kihalófélben lévő, veszélyeztetett faj, akire hatalmas társadalmi értéke, korrektsége és az autókereskedelemben végzett magas fokú tevékenysége miatt különösen vigyáznunk kell.
Igazából nekünk mindegy, hol nézzük át a megvásárolni kívánt autót. Helyszíni vizsgálatra szakosodtunk, ezért a helyszín szabadon választott, lehet akár parkoló is. Bár ha ilyen helyszínt adnak meg, sanszos, hogy zsebnepperrel lesz dolgunk.
Ilyen esetben erre a lehetőségre mindig felhívjuk a vásárló figyelmét, vagyis hogy a magánszemély, aki az anyukájának hozta be az autót a németektől, de nem tudta megszokni a parkolást vele, ezért inkább eladják még melegében, nem biztos, hogy magánszemély. Ez az információ tájékoztató jellegű, és hát ki vagyok én, hogy látatlanban ítélkezzek és lehet, hogy az illető mégsem zsebnepper, bár általában dehogynem.
2010-es Civic, állítólag makulátlan és csak 1,75 millió Ft
Most sem volt ez másként. Gábor hónapok óta keres autót, többször beszéltünk telefonon és most megtalálta az igazit! A nagy Ő egy benzines, modellfrissítés utáni ufó Honda Civic 2010-ből, hihetetlen 1,75 millió forintos áron makulátlan, nem dohányzó, költségmentes, sérülésmentes, mindenmentes állapotban, amit anyunak hoztak be. Kint természetesen orvosé volt. Ki másé?
Említettem Gábornak, hogy ami túl szép, hogy igaz legyen, az rendszerint nem az, de ő hajthatatlan volt. Nem volt mit tenni, elindultunk ufólesre. A megbeszélt parkolóban már várt ránk a fent említett úriember a párjával, akivel láthatólag harmonikusan összeillettek. A lány alapkivitelébe és extratartozékai közé rózsaszín top, szakadt farmer, flegma nézés, műszempilla, póthaj és hosszú cigi tartozott, az eladón pedig 40 dekás aranynak látszó fuksz hirdette, hogy ő bizony nem gatyázik. Csak az anyuka nem volt jelen, akinek a Civicet eredetileg behozták.
Megkérdeztem, hogy zavarja-e, ha átvizsgálom az autót? Erre csak egy tőmondat volt a válasz – Tőlem, ez úgyis patika. Láttam Gáboron, hogy izgul és ezen a ponton már kevésbé volt neki szimpatikus a pár, ezért megkérdeztem, minden rendben van-e, de azt mondta, hogy persze, tetszik neki az autó, folytassuk.
Gitt vastagon, megfolyt festék, gányolt hátfal
A fényezést körbemérve kiderült, hogy a patika autó bal hátulját javították, ami kevésbé baj egy 9 éves autón, de itt több helyen 1000 mikron feletti rétegvastagságot mértem és megfolyt a festék. A padlólemez nem volt rozsdásabb, mint amire számítani lehet egy ufó Civicen, de a hátfalat a lökhárító alatt nagykalapáccsal verték vissza a helyére.
A klímahűtőből elvástak a lamellák és a csövek szabadon lengedeztek, ezért még ha most működik is a légkondicionáló, a klímahűtőt hamarosan cserélni kell. A motortérben minden erősen rozsdás volt, amit gyárilag nem festettek le. Ezt leszámítva a motortér hondásan rendben volt, olajfolyásnak nyomát sem láttam.
Az utastér már más világ volt. A nemdohányzó autóban az ülések és a tetőkárpit több helyen ki volt égetve. Mondjuk akkor éppen tényleg nem dohányoztak az autóban. A műszerfal összekarcolva, a pedálok és a sebességváltó kar darabokra kopva, a rádió és klíma kijelzője nem működött, a szélvédő sarka pedig megrepedt.
Ufó Civic használtan: sokra tartják, de tényleg jó lehet
Korábban részletes használtautó-bemutatót írtunk a Honda Civic nyolcadik generációjáról. A típust 2006 és 2011 között Angliában, Swindonban gyártotta a Honda három- és ötajtós karosszériával. Az ufónak becézett modell a Honda Civic nyolcadik generációja.
Kis modellfrissítést kapott a 2009-es modellévre, megjelent az emblémát keretező két kis hűtőnyílás. 2010 őszétől krómkeret nélküli, fekete hűtőmaszkkal futott.
Összesen négyféle motor volt hozzá, mindegyik ajánlható. Az 1,4-es benzinesek a hatfokozatú váltóval egész élhetően mennek, még a 83 lóerős, hengerenként kétszelepes és kétgyertyás, két gyújtótrafós Jazz-motorral is lehet közlekedni, a későbbi, 99 lóerőssel szintén. Az 1,8-as szívó benzines a piac sztárja, sokszor túlértékelt autókat hajt, de valóban nagyon jó és tartós motor. A dízelek között a 2,2 i-CTDi is jó választás, alapkonstrukciója tartós, csapágyai jók. Részletes információk ebben a cikkünkben.
Mindez a kocsi árához viszonyítva még belefért volna, ha nem patika, költségmentes autónak hirdetik. A műszeres diagnosztika során hibakódot nem találtam és a motor pillanatnyi adatai is jók voltak. Egyedül a töltés volt kicsit kevés (13,2V), ami valószínűleg egy generátorfelújítással orvosolható lehet.
Ez a buktató: papíron a német extulaj lenne az eladó
Elmentünk egy próbakörre. Én nem szívesen vezettem volna a még német rendszámos autót, ezért átengedtem a lehetőséget a tulajnak. A motor, váltó rendben volt, viszont a bal első futómű kopogott és 60 km/h felett csattogó hangot hallatott. Érdekes, szokatlan hang volt ez. A szimpatikus tulaj szerint „ezek mind ilyenek”.
A parkolóba visszaérve újból szemügyre vettem a futóművet. A jobb első-külső féltengely gumiharangot nemrég cserélték és utángyártott alkatrészt szereltek be, aminek anyaga olyan elasztikus volt, hogy magasabb fordulatszámon a benne lévő zsír tömege megnyújtotta, és a gumiharang ütögette a lengéscsillapító villáját. Olyan volt, mint egy telefosott búvárruha. Ez álló helyzetben alig tűnt fel, csak a fényes fém alkatrészeken látszott az érintkezés.
Miután elmondtam barátunknak a hang okát, közölte, hogy marhaságokat beszélek. Ennek az autónak semmi baja, jön-megy, teszi a dolgát, hiába ugrálok én itt! Kérdésemre, hogy egyébként ki lenne az eladó az adásvételi szerződésen, magától értetődő válasz érkezett, miután megigazította az aranyláncát: kétnyelvű adásvételi van és a német tulaj az eladó. Mit képzelünk, majd kifizet egy halom pénzt, hogy a nevére vegye?
Természetesen nem feltételeztem, ahogy azt sem, hogy bármilyen adót, járulékot fizetne a tevékenysége és az autó után. A vásárlás után valószínűleg bármiféle gond esetén soha nem is hallott erről a Civicről, még az anyukája sem. Aki egy ismeretlen német fél nevében aláhamisított adásvételit ír alá, az bármilyen igényével később a külföldi tulajhoz kell forduljon, akit sosem látott. Ilyet ne csináljatok, mert a magyar zsebnepperrel így semmilyen jogviszonyotok nem lesz.
Gáborral félrevonultunk egy percre. Már nem volt annyira lelkes, mint az elején. Megkérdezte, mi a véleményem. Azt mondtam, hogy ezt az autót nem feltétlenül az állapota miatt érdemes elengedni, hanem az eladó és a vásárlás körülményei miatt. Visszamentünk, megköszöntük és sarkon fordultunk.
Számla és szavatosság vs. mézesmadzag
A legjobb nem is a srác reakciója volt, inkább a barátnőjének a megvető pillantását kellett volna lefotózni, ahogy szánakozva ránk nézett két műszempilla közül, összehúzta a vonalzóval rajzolt, tetovált szemöldökét, beült az anyósülésre és kifújta a cigifüstöt a nem dohányzó autóból. Csikorgó kerekekkel indultak el, ezzel is jelezvén, hogy van itt még lóerő.
Pár nappal később találtunk másik autót Gábornak kereskedésből, szavatossággal, számlával, jó állapotban. Megint bebizonyosodott, hogy semmit nem szabad fenntartás nélkül elhinni a hirdetésekből, még az eladó kiléte is kétséges sokszor. A szép szavak gyakran csak mézesmadzagok, arra valók, hogy odacsábítsák a vásárlókat, azután majd csak rádumálják valahogy a kocsit valakire, aki nem akar üres kézzel hazamenni.
Tetszett az életszag? Varga Tibor többi írását itt olvashatjátok a Vezessen a használtautó-vásárlás murvával kikövezett, rögös útjáról.