A napelemeket eddig hajókon és lakóautókon használták, és az általuk termelt elektromosságot főként a háztartási eszközök, így például a hűtőgépek, mosogatógépek, vagy kávégépek működtetésére lehetett felhasználni” – hívta fel a figyelmet Eric Falkgrim, a Scania járműdizájnért felelős technika vezetője. Ez mostantól gyökeresen megváltozhat. 

A svéd gyártó olyan napelemes félpótkocsi fejlesztésében vesz részt, amelyet plug-in hibrid teherautók vontathatnak majd. A napelemek által megtermelt áram ugyanis a nyerges vontatók hajtásláncai által is felhasználható lesz. Ily módon Svédországban a várakozások szerint akár 8-10 százalékos fogyasztáscsökkentést tudnának megvalósítani, de a dél-európai, napsütéses órákban gazdag Spanyolországban még ennél is nagyobb üzemanyag-megtakarítás lenne elérhető. 

14 ezer kWh

Az első kísérleti példány már el is készült. A félpótkocsi két oldalát 18 méter hosszú napelem borítja, de a tetőre is jutott a napelemmodulokból bőségesen. Ennek köszönhetően a napelemek összterülete eléri a 140 négyzetmétert egyetlen félpótkocsi esetében. Számítások szerint egyetlen napelemes félpótkocsi – svédországi üzemeltetés esetén – évente 14 ezer kWh óra áramot is termelhet ily módon.

Az első napelemes félpótkocsit a svéd fuvarozási cég, az Ernst Express fogja üzemeltetni. Ez a cég egyébként egy másik projekt kapcsán, a felsővezetékes, hibrid kamionok alkalmazása terén is együttműködik a Scaniával. A kutatási projekt arra is keresi a választ, hogy valamilyen módon hálózatba táplálható-e a napelemes félpótkocsi által megtermelt áram olyankor, amikor a kamion nem képes felhasználni azt, például a kamionparkolókban töltött hétvégi pihenő ideje alatt. 

Örülhetnek a déli országok 

A mostani tesztet egy szakmai tanulmány megvalósítása előzte meg, amelynek során közép-svédországi területeken 5-10 százalékos üzemanyag-megtakarítást sikerült elérniük. A szakemberek választása azért esett erre a területre, mert Svédország ezen részén tavasztól őszig megfelelő mennyiségű a napsütéses órák száma. Télen ugyanakkor az ország egyes részein akár több hónapig is folyamatos szürkület tapasztalható. Mindent összevetve a napsütéses órák száma Spanyolországban 80 százalékkal több, mint Svédországban, így könnyen elképzelhető, hogy a fejlesztés nem kifejezetten a skandináv államok számára lesz előnyös. 

A projektet a svéd kormány is támogatja a Vinnova innovációs alapon keresztül. A Scania és az Ernest Express mellett még a kezdeményezésben a napkollektorokat gyártó Midsummer, valamint a Dalakraft energiaszolgáltató is részt vesz. A Scania jelen pillanatban önvezető nyerges vontatót is tesztel Svédországban, ami szintén ígéretes kezdeményezésnek tűnik.