Mintegy 5 kilométer hosszú felsővezetéket építenek ki egy osztrák bányában. A 20 millió eurós projekt keretében hat darab hibrid üzemű, Liebherr T236-os bányadömpert is forgalomba állítanak. Az egyenként 180 tonnás össztömegű járművekkel egy viszonylag gyakorinak mondható vasércet, a szideritet fogják bányászni. 

A különleges járművek a felső-stájerországi Eisenerzben lévő bányában állnak üzembe, amely 1055 méterrel fekszik a tengerszint felett. Üzemeltetője, a VA Erzberg még tavaly döntött a prototípushoz képest több ponton módosított dízel-elektromos bányadömper teszteléséről. Akkor mindössze 500 méter hosszan építettek ki felsővezetéket a Liebherr T236-asnak. 

A hatalmas bányadömper külsőre nem sokban különbözik hasonszőrű társaitól, de a jókora áramszedőt nehéz nem észre venni rajta. Ez egy nagyon fontos eszköz, ugyanis kapcsolatot biztosít a bányadömper hajtásrendszere, valamint a fölötte futó felsővezeték-rendszer között. Az elektromos áram fontos mankót jelent a monstrum számára, hiszen például az emelkedőkön történő felkapaszkodásnál – tehát akkor, amikor egyébként rengeteg gázolajat használna el – hajtáslánca elektromos üzemmódra kapcsol. Mivel az elektromos hajtás esetén a maximális nyomaték már szinte elinduláskor rendelkezésre áll, ezért úgy mászhat fel a hegyoldalon, mint pók a falon. 

Mivel a bányadömper felett  Kummler & Matter rendszerű felsővezeték fut, ezért a bánya üzemeltetőjének nagyobb mozgástere volt a szállítási útvonalak megtervezését illetően. Ez a felsővezeték fajta ugyanis nagyobb haladási sebességet biztosít, illetve esetében jóval kisebb az áramszedő kiugrásának lehetősége. Más kérdés, hogy még az üzemeltető is várakozásokkal tekint annak elébe, hogyan fogják bírni a felsővezetékek az Alpokba minden évben beköszöntő kemény teleket. 

Áramszedős bányadömpereket vetnek be a sógorok 1

Annyi bizonyos, hogy a Liebherr T236-as igazi bolygómentő. A VA Ezbergnek évente több mint 13 milliárdnyi követ kell szállítania, ami 4,5 millió liter dízel elfüstölésével jár. Az új hibrid bányadömperekkel legalább 3 millió literes megtakarítást sikerül majd elérni, amelynek köszönhetőn 4200 tonnával kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe évente. 

Ahogy minden járműnél, úgy a bányadömpereknél is folyamatosan történik meg az átállás környezetbarát hajtásláncra. Svájcban három éve mutattak be egy tisztán elektromos prototípust,  amelynek szériaérett változatáról tavaly rántották le a leplet.

Kövess minket a Facebook-on!