Mint ismeretes Németország tavaly úgy döntött, hogy ezentúl a haszongépjárműveknél a kormányzott tengelyre is fel kell szerelni a téli gumiabroncsot. Az ezzel kapcsolatos törvény július elsején lépett életbe és a fuvarozóknak még nagyjából egy hónapjuk van, hogy felkészítsék a járműveiket – hívta fel a figyelmet a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE).
A rendelkezés a 3,5 tonna össztömeget meghaladó teherjárművekre (N2-es és N3-as járműkategória), valamint az összes autóbuszra (M2-es és M3-as járműkategória) vonatkozik. A buszoknál a 9-nél több férőhelyes járművekre (vezetőüléssel együtt) értendő a szabályozás. Fontos figyelembe venni, hogy a német szabályok szerint téli gumiabroncsként csak olyan abroncs használható, amelyet a gyártó úgynevezett „Alpesi szimbólummal” , vagyis a háromhegycsúcs+hópehely jelöléssel látott el. A régi, 2017. szeptember 31. előtt gyártott, M+S jelzésű abroncsokkal is lehet még közlekedni a német utakon, egészen 2024. szeptember 30-ig.
Németországban 2020. június 30-ig csak a meghajtott tengelyen volt kötelező a téli gumiabroncs a fenti járműkategóriák esetében. Az új szabályozás – három skandináv országot leszámítva (Finnország, Svédország, Norvégia) – a legszigorúbbnak számít a kontinensen, mivel a legtöbb európai országban egyáltalán nem, vagy csak a meghajtott tengelyekre vonatkozik a téli gumiabroncs kötelező felszerelése.
A felszerelendő gumiabroncsokkal kapcsolatban fontos figyelembe venni, hogy a nemzetközi forgalomban közlekedő buszoknál nem engedélyezett utánvágott, vagy futózott abroncsot felszerelni. Ezt elsősorban a magyar szabályozás nem engedi, a német rendelkezés ezen a téren megengedőbb. A tehergépjárműveket tekintve a jogi szabályozás ugyanakkor nem tiltja kategorikusan a kormányzott tengelyen a futózott abroncs használatát, de a kiemelt balesetveszély miatt a hazai igazságügyi szakértők teherjárművek kormányzott kerekein sem javasolják újrafutózott abroncsok használatát – figyelmeztet az MKFE.
A német hatóságok a téli gumi hiánya miatt 60-120 eurós, vagyis átszámítva 22-44 ezer forintos pénzbírságot szabhatnak ki. Nemcsak a téli gumiabroncsot veszik komolyan a németek, hanem a kabotázs fuvarokat is. (A kifejezés az egy adott tagállam területén, külföldi fuvarozók által végzett fuvarozásra utal.) A Német Szövetségi Áruszállítási Hivatal (BAG) szeptember végén tartott kétnapos ellenőrzést, amelyben 225 vizsgált kabotázs fuvarból 70 szabályellenes volt. A BAG munkatársai összesen 59 ezer euró bírságot szabtak ki emiatt.