„Nem figyelt, egyszerűen belénk tolatott” – meséli balszerencsés tavaszi ütközését Ádám, maga sem gondolta, hogy egy ilyen szimplának tűnő baleset után mennyire kellemetlen csapdahelyzetbe kerül hónapokra.
A kellemesnek ígérkező áprilisi szombat délelőttön vígan gurultak olyan 45 km/órás sebességgel Budapest egyik külső, szűkös utcájában, amikor a baloldalt sorakozó családi házak egyik garázsából kitolatott valaki. Megállás nélkül araszolt, éppen az ott elsuhanó Seat Alhambrájuk balját elérve, amelynek végighúzta az oldalát.
Szerencsére megúszták sérülés nélkül az autók utasai, sikerült gyorsan megnyugodni mindenkinek, majd vita nélkül átbeszélni a tolató férfival a helyzetet. Nyitott kérdés hiányában a vétkes helyi lakos elismerte a felelősségét, amit minden további nélkül le is írt a kék-sárga baleseti bejelentőbe, amely megkezdte útját a károkozó biztosító irányába. „Korrekt volt az úr” – mondja ma Ádám.
Első pofon: adja a biztosító
Eleinte minden ment a maga normális rendje szerint, kijött a kárszakértő, tisztességesen felmérte a sérüléseket, és kis időt kért. Hamarosan jön a biztosítótól a levél a kárösszeggel, ígérte.
Meg is érkezett 540 ezer forintos kárértékkel. Kívülről nézve talán nem is tűnik olyan szerénynek, de a 2012-es évjáratú, és nem mellékesen VW-csoportos egyterű tulajdonosaként Ádám kevesellte. Hamarosan kiderült, hogy igaza is lett.
Innen jött a mintha falnak beszélne az autós része a történetnek, sajnos nem első alkalommal találkozunk hasonlóval. A negyvenes tornatanár elmondása szerint folyamatosan lepattant a biztosítóról, egyszerűen nem tudta elérni, hogy a valóságoshoz közelebbi kárértéket utaljanak számára, így a D.A.S. nevű jogsegélyszolgálathoz fordult segítségért.
Az autós ügyekben jártas szakértőjük, Vágány Tamás jogtanácsos azonnal felvette a kapcsolatot egy Seat márkaszervizzel, ahonnan a törött Alhambra átvizsgáltatása után egy hivatalos javítási árajánlatot kért be. Na, ki mit gondol? Vajon milyen összeget írt a teljes javításra a márkaszerviz?
Kereken 1,5 millió forint! Ádám szerint hozzátették, valójában „1,5 milliótól indul, de lehet, hogy több lesz”.
D.A.S.-ügyek a Vezessen
Nyáron indítottuk el sorozatunkat az autójukkal kapcsolatban bajba jutott tulajdonosok ilyen-olyan sztorijait bemutatva. A smucig biztosítóktól a jogtalan állami bírságokon át a zsivány kereskedők trükkjeiig számos problémával keresik meg a jogi segítséget kérő emberek a D.A.S.-t, amellyel kétféle együttműködést indított szerkesztőségünk. Egyrészt valós történeteik bemutatásával próbálunk segíteni a jármű-tulajdonosoknak, másrészt ide kattintva kérdezni is lehet a jogászuktól. Ne adják fel, ha bántja valami az igazságérzetüket, keressenek minket!
Második pofon: adja a lízingcég
Mit ad Isten, Vágány levelezése a biztosítóval hamarosan módosított kárértéket eredményezett. 660 ezer forintról szólt az új ajánlat. „Átlagos magyar autósként természetesen tudom, hogy a márkaszervizes javíttatásnál megoldható lényegesen olcsóbban a kocsim rendbe tétele, a legtöbb sérült alkatrész összebogarászható bontott vagy utángyártott elemekből, és találok olcsóbb szakit is a Seat-szerviz embereinél. Ezt az összeget már elfogadtam” – meséli Ádám a Vezessnek a döntését.
Itt jött be a történetbe a már említett csapdahelyzet. Az Alhambra ugyanis lízingelt autó.
„Egyből megmutatkozott a lízinges konstrukció szerencsétlensége” – veszi át a szót Vágány Tamás. „Amíg az utolsó törlesztő részlet nincs kifizetve, addig a lízingcég a tulajdonos, hiába Ádám az üzembentartó. Márpedig ebben az ügyben a lízingcég azt mondta, hogy ő akkor engedi a károkozó biztosítójának a kárösszeg kifizetését, ha a kocsi meg van javítva, és a szakszerű javítást egy objektív szakértő leigazolja.”
Amint az köztudott, egy ilyen idegenhibás baleset után a károkozó biztosítója simán elutalja a vétlen autósnak az általa elfogadott kártérítést, amit az érintett nem köteles a jármű javítására fordítani. Utazhat belőle Balira a járvány után, vagy éppen el is kártyázhatja. Bár erre nincs statisztika, de többség nyilván rendbe rakatja a pénzből kocsiját, és használja tovább. A lényeg: megkapja a pénzt, ott van a zsebében.
Ezúttal azonban Ádámnak ki kellett fizetni a javítás teljes költségét anélkül, hogy a biztosító egy lyukas fillért fizetett volna neki, majd még szerezni olyan 30-40 ezer forintért a kocsija javításáról papírt író szakértőt. Szerencsére utóbbit rendelkezésére bocsátotta a D.A.S.
A német szervezet jogtanácsosa szerint a szakértő-keresést és fizetést ráadásul nem is írja elő a két fél közötti szerződés. Vágány szerint balszerencséje is van Ádámnak ezzel a céggel, ugyanis nem egységes a hazai lízingcégek gyakorlata ebben. Egyik engedi kifizetni a biztosítónak a kárt, a másik meg így tesz, mint a tornatanáré.
„Rendkívül előnytelen ez a helyzet, de sajnos a jelenlegi jogszabályi környezetben törvényszerű.”
Fizetett az autós, de ön elkerülheti a hasonló helyzetet
Évtizedes rekordot döntött a magyarországi lízingpiac a vírus előtti utolsó évben, azaz 2019-ben, hét százalékos gyarapodás után. Ennél fontosabb, hogy a korábbi időszakoktól eltérően a magánszemélyek, azon belül is az autóvásárlók szerződései növekedtek. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint az új autóknak már a 40 százalékát lízingre vették tavaly.
Miközben egyre több magánszemély dönt újonnan vásárolt személyautójának a lízinges finanszírozása mellett, mégsem annyira ismert ez a konstrukció széles körben, nem mindenki tudja kikerülni az esetleges bukkanókat.
Az Ádám által kötött szerződés apró betűs mondatai között ott van, hogy káresemény után joga van a cégnek leállítani a biztosítót, így a Seat tulajdonosa most csak úgy tudott tovább lépni, és úgy tudja ma már használni az autóját, hogy gyakorlatilag zsebből kifizette előre a javítás bőven félmillió forint feletti összegét. Ez nem kell, hogy általános legyen, ezért mindenkinek azt tanácsoljuk, szerződéskötéskor kérdezzen rá erre a pontra. És ha hasonlót lát, máshogy kössön szerződést. Ha ez nem megy, akkor kopogtasson be más lízingcéghez. Fog találni megfelelőt.
Gondolhatjuk magunkat a világ legjobb autóvezetőjének, aki egy-két-három évtizede balesetmentesen közlekedik, a következő piros lámpánál várakozva elég, hogy elbambuljon a mögöttünk érkező jármű sofőrje, és máris a lízingelt kocsinkba csapódik.
Vagy megyünk egyenesen, nyugisan, és egyszer csak oldalról belénk tolat valaki. Ádámnak tavasszal törték össze a kocsiját, elvileg a napokban utal neki végre a biztosító. Persze addig óvatos, amíg nincs a számláján a pénz, ezért maradt ki cikkünkből – az ő határozott kérésére – a lízingcég és a biztosító neve.