A 49X lényegében a nehézkategóriás modelleket magában foglaló 4900-as széria utódjának tekinthető. A gyártó számos fontos változtatást eszközölt a strapabíróságáról közismert sorozaton, ezek közé tartozik az erősebb és könnyebb alváz, az új X-szériás kabin, valamint az új Detroit Diesel motorcsalád.
Az újdonság az észak-amerikai piac, azon belül is a „vocational” vagyis a „hivatásos” teherautókat magában foglaló szegmens elvárásainak megfelelően született meg. Mint minden kategóriában, úgy itt is kulcsfontosságú a súlycsökkentés a kedvezőbb fogyasztás és a nagyobb hasznos teherbírás miatt. Ezen a téren a 49X-s is fontos előrelépést tett, ugyanis 150 kilogrammal lett könnyebb az elődjénél. Ez nem egetrengető fogyókúra, de a semminél mindenképpen több. Mindez annak is köszönhető, hogy az acél erősítésű alumínium profilokból felépülő kabin 8 százalékkal könnyebb lett az elődjénél. Nem utolsósorban pedig 10-13 százalékkal tágasabb is a piacon elérhető fülkéknél.
A 49x felfrissített dizájnt is kapott, hogy az új modellcsalád jól megkülönböztethető legyen az elődjétől. Ennek megfelelően a mérnökök optikailag átdolgozták a front részt. A modern megjelenés erősítésével ugyanakkor az amerikaiak továbbra sem fukarkodtak a krómmal, amely nemcsak a távolsági nyerges vontatóknál, hanem az építőipari felhasználásra tervezett teherautóknál is éppen olyan fontos. A külső változtatások magában foglalják a szélesebb lökhárító, a hangsúlyosabb hűtőrács, valamint a LED-technológiás, keskeny fényszórók alkalmazását is. Mindezek mellett a szakavatott szemek könnyen kiszúrhatják az ajtónyilások előtt elhelyezett hatalmas Western Star logókat, amelyek immáron oldalról nézve is azonosíthatóvá teszik az új 49X-et.
A 49X orrában 14,8 literes, ötödik generációs Detroit DD15-ös motor dolgozik. A legerősebb változat 505 lóerős teljesítménnyel és 2505 newtonméteres maximális nyomatékkal bír. Az ennél nagyobb teljesítményre vágyó üzemeltetőknek betették a kínálatba a DD16-os, 15.6 literes blokkot, ami maximálisan 600 lóerős teljesítményre és 2780 newtonméteres nyomaték leadására képes. Az erőforrásokhoz továbbfejlesztett D12V és DT12VX típusú, automatizált váltók csatlakoznak. Ezek állítólag már csak azért is nagyon jók, mert 35 millió mérföldes, vagyis 56 millió kilométeres tesztelési cikluson mentek keresztül.
Western Star
A Western Star teherautógyártót 1967-ben alapította a White Motor Company autó-, busz- és teherautógyártó konszern. 1980-ban a Volvo felvásárolta az anyagcéget, 1991-ben pedig eladták a márkát a Western Star ausztráliai divíziójának. 1996-ban a brit ERF teherautó gyártó szerezte meg a tulajdonjogokat felette, majd a német MAN kezébe került. 2000-ben vásárolta meg jelenlegi tulajdonosa a Daimler és ennek során a Freightliner irányítása alá került. A Portland-i gyárban 500 000 teherautó készült megnyitása óta, a 100 000. Western Star 39 évvel az alapítás után, 2006-ban gördült le a gyártósorról. Az egyik leghíresebb Western Star a Transformers-ben látható Optimusz Fővezér szerepében. Korábban pedig írtunk olyan, egykoron BKV-buszsofőrként dolgozó kanadai magyarról is, aki egy vadonatúj Western Star csőrössel rója az utakat.
A klasszikus amerikai csőrős teherautók örökségét tovább vivő 49X-ben a lehető legmodernebb vezetéstámogató rendszerek segíti a sofőrt a biztonságos munkavégzés érdekében. Az anyagcég, a Daimler ugyanis már ennél a modellnél is beépíti az ötödik generációs aktív vészfék asszisztenst (ABA5), emellett olyan fejlesztéseket kínál hozzá, mint az adaptív sebességszabályozó, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, az intelligens fényszóró szabályozás, valamint az esőérzékelős ablaktörlők. Opcionálisan szintén elérhető hozzá a Daimler által kifejlesztett gyalogosvédelmi- és kerékpáros védelmi asszisztenst (SideGuard Assist), ami hang- és vizuális figyelmeztetést is küld, amennyiben jobbra kanyarodáskor biciklis, vagy gyalogos tűnik fel a holttérben.
Az új Western Star 49x már idén téltől rendelhető és az első példányok jövő év elején tűnhetnek fel az észak-amerikai utakon.