Az új modell a negyedik generációs Urbino családot egészíti ki, amely dízel, hidrogén, gázüzemű és elektromos hajtással készül Lengyelországban. A városi és elővárosi közlekedés igényeit kielégítő autóbusz-család elektromos felhozatala már eddig is meglehetősen bőséges volt, hiszen a megrendelők jelenleg 8,9 méter hosszú midibusztól kezdve a 18 méter hosszú csuklós buszig számos modellváltozat közül választhatnak. Az új 15 méter hosszú, háromtengelyes, alacsony belépésű (LE), akkumulátor-technolgóiás Urbino ugyanakkor nemcsak egy köztes megoldást jelent a szóló és a csuklós variánsok között. Ez ugyanis a Bolechowo-i székhelyű gyártó első olyan tisztán elektromos busza, amely nemcsak városi, hanem intercity (városközi) felhasználásra is alkalmas lehet.
Skandináv piacra
A Solaris Bus&Coach az év elején jelentette be, hogy új elektromos buszt fog bemutatni. Akkor még ők se gondolták, hogy csak online. Ez azonban semmit sem von le a világpremier értékéből. A lengyel gyártó kifejezetten a skandináv piac igényeinek megfelelően fejlesztette ki a legújabb modelljét, mivel Norvégiában, Svédországban és Finnországban a 15 méter hosszú buszok fontos szerepet töltenek be az elővárosi és az intercity közlekedésben. A norvégok ráadásul komoly expressz busz hálózatot üzemeltetnek, amely így a repülőnél jóval olcsóbb alternatívát nyújt az utazni vágyók számára.
Az új elektromos Urbino 15 LE nem feltétlenül lesz skandináv kiváltság, mivel mutatkozott már rá érdeklődés Olaszországból is. Az is tény, hogy ilyen hosszú elektromos autóbuszt egyelőre nem sok gyártó kínál. Azok a márkák, amelyek rendelkeznek 15 méteres e-buszokkal, azok leginkább emeletes változatokat kínálnak köszönhetően annak, hogy a háromtengelyes elektromos buszok legnagyobb felvevő piacának az Egyesült Királyság számít.
Paradox módon európai gyártók közül elsőként az Alexander Dennis látott neki a háromtengelyes, egyszintes e-buszok fejlesztésének. Így születhetett meg új-zélandi megrendelésre a BYD-alvázra épített Enviro200EV XLB. A Solaris viszont nemcsak Skandináviában, hanem egész Európában ismert, így most kihasználhatja helyzeti előnyét. Sőt, mi több a márka a meghatározó szereplőnek számít akkumulátor-technológiás buszok piacán, ugyanis eddig közel 600 tisztán elektromos autóbuszt adtak el és jelenleg legalább ennyire van megrendelésük.
ISOFIX-pontok
Az új Solaris külsejét illetően nem sok meglepetés van, hiszen az teljes mértékben klappol a negyedik generációs Urbino megjelenésével. Az autóbusz 14,89 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,4 méter magas. Kialakítását tekintve alacsony belépésű, ami esetében azt jelenti, hogy a második ajtóig alacsonypadlós. A megrendelő igényétől függően az Urbino 15 LE két, illetve háromajtós változatban készülhet, de a jövendőbeli üzemeltetők azt is meghatározhatják, melyik ajtó legyen egy-, vagy kétszárnyú.
Eszerint összesen négy féle variáció áll rendelkezésre (2-2-0, 2-2-1, 1-2-0, 1-2-1). Az ülőhelyek száma nagyban függ az ajtóelrendezéstől, valamint babakocsival és kerekesszékkel utazók számára kialakított peron méretétől is. A bemutató példány esetében – ami 2-2-0-ás ajtóelrendezéssel készült – 53 fix ülés + 2 lehajtható ülőhely áll rendelkezésre, de az Urbino utasterében akár 65 utasülés elhelyezésére is lehetőség van.
A székek egyébiránt dupla üléssorokban vannak beépítve az intercity felhasználásnak megfelelően. Valamennyi ülés biztonsági övvel (kettő és hárompontos) van ellátva. De két ülést ISOFIX-pontokkal is elláttak azért, hogy a csecsemők, illetve a kisgyermekek biztonságos módon babahordozóban, vagy gyermekülésben utazhassanak. Az utasok ideális hőérzetének biztosítására az autóbuszt CO2 hűtőközeggel működő, hőszivattyús, hűtésre és fűtésre egyaránt alkalmas légkondicionálóval szerelték fel.
300 km feletti hatótáv
Az elektromos Solaris Urbino 15 LE hajtásáról 300 kW (408 LE) teljesítményű, folyadékhűtéses, központi aszinkron villanymotor gondoskodik, amely a hat modulból álló, 470 kWh összteljesítményű akkumulátorcsomagból kapja a működéshez szükséges áramot. Az autóbusz már a Solaris új generációs, úgynevezett High Energy+ elnevezésű lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid (NMC) akkumulátorait használja, amelyekből négy a hátsó traktusban, kettő pedig a tetőn kapott helyet. A járművet a gazdaságos energiafelhasználása optimalizálták, ezért megkapta a szilikon-karbid félvezető technikát használó hajtásszabályozó invertert.
Az újdonság egy feltöltéssel 250 kilométert képes megtenni kedvezőtlen körülmények mellett (nagy meleg, zord időjárás, maximális leterheltség). Ez a minimális hatótáv ugyanakkor a Solaris szerint az akkumulátorok teljes életciklusa alatt rendelkezésre állhat. Kedvező energiafelhasználás esetén ugyanakkor 300 kilométer felett van a Solaris Urbino 15 LE hatótávja.
Az akkumulátorok töltése többféle módon történhet: az alapfelszereltség részét a töltőkábeles megoldás képezi, de opcionálisan a 150 kW teljesítményű pantográfos gyorstöltés is elérhető hozzá. A világpremieren ugyanakkor elárulták, hogy hamarosan elérhető lesz a 260 kW teljesítményű, folyadékhűtéses kábeleket használó villámtöltő is hozzá, amivel kevesebb mint 2 óra alatt teljesen fel lehet majd tölteni az akkumulátorait.
A rugalmas felhasználhatóság érdekében a Solaris négyféle opciót is biztosít a töltőaljat elhelyezésére karosszérián. Eszerint az beépíthető az első tengely felett (jobb vagy baloldalon), de akár a homlokfalba, vagy a hátfalba is elhelyezhető az aljzat, így teljes mértékben az üzemeltető választhatja ki a számára legmegfelelőbb megoldást.
Előre tervezhető karbantartás
A 15 méteres Urbino a legújabb, az ITxPT szabványnak megfelelő elektronikai architektúrát használja, amelynek köszönhetően „plug and play”, vagyis „csatlakoztasd és használd” elven kezelhetők a különféle elektronikus fedélzeti berendezések. Ezek között vannak az utastájékoztató monitorok, a viszonylat kijelzők, a jegykezelő készülékek, valamint az utasszámláló berendezések. A Solari ehhez az Urbinóhoz is elérhetővé tette az eSConnect flottakezelő rendszerét, így az üzemeltetők valós idejű adatok segítségével követhetik nyomon járműveik állapotát és ennek megfelelően előre tervezhetik a szükséges karbantartási időket. Mindamellett komplex telemetriai elemzésekhez férhetnek hozzá az elektromos Urbinókkal kapcsolatban.
Digitális műszerfal
A vezető munkahelye a Solaris elektromos buszoknál megszokott módon ultramodern. Az interaktív műszerfal három nagy érintőképernyős kijelzőből áll. Ezeken a sofőr olyan fontos funkciókat kezelhet, mint a biztonsági övek bekapcsolására szolgáló figyelmeztetés, a külső- belső fények, vagy éppen a digitális visszapillantó tükröknél a nézetek közötti váltás. A vezető munkáját több vezetéstámogató rendszer segíti, ezek között van a Mobileye Shield+ által fejlesztett holttérfigyelő rendszer, amely figyelmeztetést küld a sofőr számára, ha holttérben valamilyen objektum tűnik fel, biztonságossá téve ezáltal a sávváltásokat.
A rendszer gyalogos- és biciklis védelmi funkcióval is rendelkezik, vagyis jobbra kanyarodásnál audio- és vizuális figyelmeztetést küld a sofőr számára, amennyiben gyalogos, vagy kerékpáros keresztezi a jármű útját. A 25 tonnás autóbusszal történő manőverezést az elektromechanikus szervokormány teszi gondtalanabbá. A kormányozható C-tengely opcionálisan rendelhető a buszhoz, de aligha elképzelhető, hogy lenne valaki, aki enélkül rendelné meg, hiszen ez fordulékonnyá teszi, így a fordulási sugara mindössze 14,6 méter. Az autóbusz 295/80 R22,5 gumiabroncsokkal készül, de opcionálisan kisebb 275/70 R22,5 abroncsokkal is választható, ez esetben a magasság 3,36 méterre csökken.
Skandináv csomag
Az első két Solaris Urbino 15 LE autóbusz kifejezetten a skandináv üzemeltetők igényeinek megfelelően készült el. Ezért a világpremieren látható busz számos olyan speciális megoldást kínál, ami összhangban van a 2018 őszén bevezetett és 2019 októberében frissített Busnordic szabvánnyal. Az elektromos Urbino 15LE bemutató autóbuszát emiatt kiegészítő fénysorral, ajtók feletti lámpákkal, homokszóróval, valamint hólánc tárolóval is ellátták. Természetesen Skandinávián kívül forgalomba helyezendő Solaris Urbino 15 LE autóbuszok enélkül, az úgynevezett „Skandináv csomag” nélkül gördülhetnek le a gyártósorról, hiszen ezekre kiegészítő eszközökre nem igazán van szükség a melegebb éghajlatú európai országokban.
A Solaris tájékoztatása szerint egyelőre nem gondolkodnak hidrogén üzemű Urbino 15 LE fejlesztésén, mivel most minden energiájukkal az akkumulátortechnológiás elektromobilitással kapcsolatos kihívásokra fókuszálnak. Az újdonság mostantól rendelhető a Solaristól, az első kiszállítások pedig várhatóan jövő év első felében kezdődhetnek el. Az első akkumulátor-technológiás Solaris Urbino 15 LE várhatóan Norvégiában fog forgalomba állni jövő márciusban.
A Solarisnak nem ez az első 15 méteres autóbusza, ugyanis lényegében az Urbino-család születésével egy időben, már 1999-ben megjelent ez a variáns a kínálatban. Bemutatásától napjainkig összesen 1300 darabot adtak el az Urbino 15-ből, amelyek között dízeles és CNG-vel hajtott változatok is voltak.