Egy vissza-visszatérő klasszikus szerint aszfaltoztak valamelyik vidéki Suzuki-kereskedés előtt az évezred első évtizedének közepe táján, amikor az útépítő melósok egyikét bevonzotta a szalonba a korszakra jellemző hangzatos feliratok egyike: nulla forintért elvihető autók!
Este azzal a remek hírrel örvendeztette meg az asszonyt, hogy vásárolt egy vadonatúj Swiftet a családnak. Vagy Astrát…, mondjuk egy hasonló akciókkal szőnyegbombázó Opel-kereskedőtől.
A negyven feletti autórajongók emlékeznek e fényes időszakra – de vajon meddig uralta ez a két modell a hazai újautó-értékesítéseket? Igaz, hogy Chevrolet-k és Daewoo-k követték őket nem is olyan régen a legnépszerűbb magyarországi autók listáinak élmezőnyében? Mikor tört rá az emberekre a SUV-őrület? Hogyan jutottunk idáig?
A Vezess kérésére a járműipari statisztikákat gyűjtő Datahouse összeállította az elmúlt húsz év mindegyikére az adott esztendő 10-10 legnagyobb darabszámban vásárolt új személyautójának a toplistáját. Egymás alá pakolva húsz táblázatot a pincéig érne összeállításunk, de azért minden második év rangsorát most közzétesszük, plusz még kettőt. Egyik évről a másikra eleve nem jellemzőek a radikális átrendeződések, akit érdekelnek a magyar autóvásárlási szokások, az így is beleragad egy időre a most következő tucatnyi toplistába.
Kezdésként nézzük meg, hogy 2001-ben mi volt a tíz legnagyobb darabszámban forgalomba állt új személyautó idehaza!
Első blikkre máris feltűnő, hogy akkoriban csupa-csupa olyan modellt vásároltunk nagy számban, amelyek egyike sincs benne a 2020-as top tízben.
2001-ben 147 ezer új személyautó állt forgalomba Magyarországon, ebből a 10 legnépszerűbb:
1. | Suzuki SWIFT | 21 741 |
2. | Opel ASTRA | 15 985 |
3. | Volkswagen POLO | 7049 |
4. | Renault THALIA | 6281 |
5. | Suzuki WAGON R+ | 5974 |
6. | Peugeot 206 | 5636 |
7. | Škoda FABIA | 4424 |
8. | Opel CORSA | 4087 |
9. | Ford FOCUS | 3969 |
10. | Daewoo MATIZ | 3418 |
Ezek voltak a Swift és örök kihívója, az Astra uralkodásának és küzdelmének az évei. Rajtuk kívül különösen kedvelték az emberek akkoriban a Clio kissé torz, de annál praktikusabb puttonyosát, amely a csodás Thalia névre hallgatott. Kategória szerint nyolc kisautó és két kompakt alkotta az élmezőnyt, nemzetek szerint nézve pedig talán a legérdekesebb a két francia gyártmány az első hatban. Mostanság nem látunk ilyesmit.
Két évet ugorva az időben elérünk a Suzuki-királyság megkérdőjelezhetetlen fénykorába: 2003-ban három modelljük feszített az első ötben. Emlékeink szerint ilyen márkanimbuszra soha nem volt példa se korábban, se később. Mindez ráadásul egy sokkal élesebb versenyt mutató mezőnyben, ugyanis ha visszapillantunk, 2001-ben még bő 18 ezer járművet látunk a lista első és tizedik helyezettje között, ezúttal még nyolcezret sem.
A Daewoo viszont itt is toplistás, a korábban húzómodellnek számító Matiz helyett ekkor a Kalos csábította a vevőket. Ez már a GM időszaka volt az ezredfordulón megroppant dél-koreai márka életében, egyúttal az utolsó, egyre keservesebb évtized.
2003-ban 206 ezer új személyautó állt forgalomba, ebből a 10 legnépszerűbb:
1. | Suzuki SWIFT | 14 443 |
2. | Škoda FABIA | 12 087 |
3. | Suzuki IGNIS | 12 006 |
4. | Opel ASTRA | 11 887 |
5. | Suzuki WAGON R+ | 10 217 |
6. | Opel CORSA | 8490 |
7. | Peugeot 206 | 7571 |
8. | Volkswagen POLO | 7418 |
9. | Daewoo KALOS | 6821 |
10. | Renault THALIA | 6649 |
Említésre érdemes, hogy éveken át jól tartotta magát akkortájt a Peugeot 206 és a VW Polo is, a Škoda Fabia és az Opel Corsa volt a legfőbb riválisuk.
A rekordok rekordja a Swift nélkül jött össze
Megér egy önálló részt 2004, ugyanis minden idők legerősebb éve volt a magyarországi újautó-értékesítésekben. A közkeletű vélekedés szerint ugyan közvetlenül a 2008 őszétől globálissá váló gazdasági válság előtt pörgött csúcson a piac, de rosszul emlékeznek a hasonlókat állítók. A rekordév 2004 volt 212 ezer forgalomba állítással.
Furcsa, de éppen abban az esztendőben pottyant ki a top 10-ből a Swift, modellváltás miatt. Vagyis a rekordév rekorderedményében nem volt szerepe. Téves tehát az az állítás is, hogy a Swift húzta a csúcsra a 212 ezres esztendőt, a történelmi sikerben nem volt része.
2004-ben 212 ezer új személyautó állt forgalomba, ebből a 10 legnépszerűbb:
1. | Suzuki IGNIS | 19 130 |
2. | Opel ASTRA | 13 503 |
3. | Škoda FABIA | 12 595 |
4. | Daewoo KALOS | 8300 |
5. | Suzuki WAGON R+ | 7943 |
6. | Opel CORSA | 6868 |
7. | Renault MÉGANE | 6654 |
8. | Peugeot 206 | 6572 |
9. | Volkswagen POLO | 6376 |
10. | Renault THALIA | 6142 |
Ha nincs ilyen Suzuki, van olyan, az Ignis ült a Swift helyére a trónon. Mögöttük itt még nagyjából ugyanazok a versenyzők sorakoztak.
A következő évtől visszaállt a rend, megvette az útépítő is hitelre a maga piros Swiftjét. Erős időszaka volt a Fordnak is 2005, a Škoda Octavia és a Toyota Corolla is bekerült a toplistás modellek közé.
2005-ben 202 ezer új személyautó állt forgalomba, ebből a 10 legnépszerűbb:
1. | Suzuki SWIFT | 15 708 |
2. | Suzuki IGNIS | 15 291 |
3. | Opel ASTRA | 14 968 |
4. | Škoda FABIA | 11 648 |
5. | Ford FOCUS | 6292 |
6. | Ford FIESTA | 6070 |
7. | Opel CORSA | 5391 |
8. | Volkswagen POLO | 5114 |
9. | Škoda OCTAVIA | 4986 |
10. | Toyota COROLLA | 4956 |
Akkor még nem tudtuk, hogy 2007 az utolsó nyugodalmas békeév, ekkor (és egy darabig még 2008-ban) volt csúcson az eredeti SX4. A Ford Fusiont és a Toyota Yarist leszámítva semmi különlegeset nem látni: a Swift és megszállott üldözőjeként az Astra nyomasztó fölényével közeledtünk az összeomláshoz. A 172 ezres szám mintha már némi kifulladást jelzett volna előre.
2007-ben 172 ezer új személyautó állt forgalomba, ebből a 10 legnépszerűbb:
1. | Suzuki SWIFT | 15714 |
2. | Opel ASTRA | 12650 |
3. | Suzuki SX4 | 8033 |
4. | Suzuki IGNIS | 7371 |
5. | Škoda FABIA | 6531 |
6. | Ford FOCUS | 6299 |
7. | Škoda OCTAVIA | 5057 |
8. | Ford FIESTA | 4838 |
9. | Toyota YARIS | 4116 |
10. | Ford FUSION | 3827 |
A brókerek szerint 2008 októberében a háziasszonyok is OTP-részvényt vásároltak, olyannyira padlóra került a tőzsde, de az akkori 3500 forint körüli ár felhőkarcoló volt a későbbi 700 alattihoz képest. Az autópiac is összerogyott, vagy talán pontosabb úgy fogalmazni, hogy innentől hosszú éveken át tartó zsugorodásba kezdett, egyre rosszabb és rosszabb értékesítésekkel. Lezárult a felelőtlen hitelezés korszaka, egyre több autószalon ajtajára került lakat.
Ugye, kitalálják, melyik márka zárta be a legtöbbet? A Suzuki üstököseként évtizeden át csillogó eredményeket termelő Swiftnek egyre siralmasabban alakultak a számai:
- 2008-ban második hely 8742 darabbal
- 2009-ben negyedik hely 2475 darabbal
- 2010-ben tizedik hely 852 darabbal
- 2011-ben pedig már el is tűnt a top tízből.
2009-ben 60 ezer új személyautó állt forgalomba, ebből a 10 legnépszerűbb:
1. | Opel ASTRA | 4059 |
2. | Ford FOCUS | 3291 |
3. | Suzuki SX4 | 3060 |
4. | Suzuki SWIFT | 2475 |
5. | Suzuki SPLASH | 2211 |
6. | Škoda OCTAVIA | 2022 |
7. | Ford FIESTA | 1592 |
8. | Renault MEGANE | 1381 |
9. | Volkswagen GOLF | 1308 |
10. | Ford MONDEO | 1022 |
Nem véletlen, hogy a Focus és az Octavia előretörésével, a Golf és a Mondeo megjelenésével szemre is hangsúlyosabbá váltak a klasszikus cégautók. A magánszemély vásárlók szinte totális eltűnésével ennek a pár tízezer személyautónak a nagyját a flottások vitték be a cégek telephelyeire ekkoriban. Gyakorlatilag ők tartották lélegeztetőgépen a piac maradékát.
A totális mélypont 43 496 forgalomba helyezéssel 2010 volt, ami a következő esztendőben megismétlődött. 2011-ben jó pár iparág hasított már felfelé, a magyarországi újautó-piacnak ez volt talán a legsötétebb éve, ugyanis ebben az esztendőben zárt be a legtöbb kereskedés. Nem tértek vissza a vevők, egyes kereskedők pedig eddig bírták, nem tovább.
2011-ben 45 ezer új személyautó állt forgalomba, ebből a 10 legnépszerűbb:
1. | Škoda OCTAVIA | 3085 |
2. | Opel ASTRA | 2762 |
3. | Ford FOCUS | 2541 |
4. | Volkswagen GOLF | 1213 |
5. | Volkswagen PASSAT | 1130 |
6. | Renault MEGANE | 1006 |
7. | Opel CORSA | 1000 |
8. | Renault FLUENCE | 950 |
9. | Volkswagen POLO | 932 |
10. | Dacia DUSTER | 894 |
Cégek, cégek és megint csak cégek mertek vásárolni, már aki közülük, a célzottan magánemberek autójává pozicionált Suzukinak egyetlen modellje sem volt a top tízben, miközben pár éve még az első ötben három.
Máig ható újdonságként a kilábalás éveiben kezdtek előre törni a szabadidő-autók. A 2013-as táblázatban már ott látjuk a Renault-csoport két, onnantól egyre népszerűbb termékét: a Dacia Dustert és a Nissan Qashqait. Utóbbinak (plusz az új, szigorúbb hitelszabályoknak) volt némi szerepe a magánemberek visszacsábításában a szalonokba.
2013-ban 57 ezer új személyautó állt forgalomba, ebből a 10 legnépszerűbb:
1. | Škoda OCTAVIA | 3172 |
2. | Opel ASTRA | 2219 |
3. | Ford FOCUS | 2144 |
4. | Dacia DUSTER | 1883 |
5. | Suzuki SWIFT | 1596 |
6. | Volkswagen GOLF | 1416 |
7. | Suzuki SX4 | 1270 |
8. | Nissan QASHQAI | 1147 |
9. | Opel CORSA | 1127 |
10. | Ford FIESTA | 1103 |
Innentől ahogy haladunk előre az időben, tömegével kezdték piacra dobálni az ilyen-olyan crossovereket, kisebb-nagyobb SUV-kat a gyártók, amelyekre – ahogy megint lett pénz – egyre jobban rácuppantak a vevők. 2014-ben toplistás volt az Opel Mokka és az új Suzuki-ász, az SX4 S-Cross is. Eleinte a magánszemélyek fókuszáltak rájuk, majd az évtized második felétől már a flottások is kezdték a kompaktok helyett ezeket vásárolgatni.
2015-ben 77 ezer új személyautó állt forgalomba, ebből a 10 legnépszerűbb:
1. | Škoda OCTAVIA | 4761 |
2. | Suzuki VITARA | 3733 |
3. | Opel ASTRA | 2945 |
4. | Ford FOCUS | 2491 |
5. | Suzuki SWIFT | 1955 |
6. | Volkswagen GOLF | 1901 |
7. | Dacia DUSTER | 1742 |
8. | Fiat 500 | 1650 |
9. | Volkswagen PASSAT | 1645 |
10. | Opel CORSA | 1540 |
Az évtized közepétől kezdett visszaállni a régi rend, legalábbis ami a márkák korábban megszokott helyét illeti. Esztergomból régi néven új hódító indult útjára, a felfutó crossover-hullámra remek árazással felülve a Vitara 2016-tól a mai napig a szinte megszakítás nélkül a legnépszerűbb modell.
2017-ben 116 ezer új személyautó állt forgalomba, ebből a 10 legnépszerűbb:
1. | Suzuki VITARA | 8787 |
2. | Škoda OCTAVIA | 6106 |
3. | Opel ASTRA | 4317 |
4. | Dacia DUSTER | 4018 |
5. | Suzuki SX4 S-CROSS | 3407 |
6. | Ford FOCUS | 3260 |
7. | Ford KUGA | 2414 |
8. | Renault CLIO | 2294 |
9. | Volkswagen PASSAT | 2066 |
10. | Nissan QASHQAI | 1999 |
A középkategóriás szedánok rajongói jól nézzék meg a fenti táblázatot, nagyobb összegben fogadunk rá, hogy utoljára látnak Passatot az értékesítéseket összegző listák élén. Igaz ez a Mondeóra, Insigniára, bármire. Már ami egyáltalán maradt ebből az egykor olyannyira vonzó kategóriából. Pár év, és ezeket is leradírozzák a színről a szabadidő-autók.
Elérve 2019-hez talán az egyik legérdekesebb jelenség, hogy újra dél-koreai márka mutatja magát, de ez már nem az a Daewoo! A Hyundai-Kia páros elmúlt évtizedéről tanulságos könyvet lehetne írni, a minőségben és hozzá tartozó árban a Ceed ma már versenyképesebb a sokkal nagyobb nevű, és mint láttuk, nálunk sokáig tényleg nagy becsben tartott Astránál és a Focusnál. Ezt nem én mondom, hanem az elmúlt két év számai.
2019-ben 158 ezer új személyautó állt forgalomba, ebből a 10 legnépszerűbb:
1. | Suzuki VITARA | 12 106 |
2. | Suzuki SX4 S-CROSS | 9246 |
3. | Škoda OCTAVIA | 6960 |
4. | Dacia DUSTER | 4376 |
5. | Opel ASTRA | 4040 |
6. | Ford KUGA | 3909 |
7. | Kia CEED | 3348 |
8. | Fiat 500 | 3284 |
9. | Ford TOURNEO CUST. | 3156 |
10. | Toyota COROLLA | 3080 |
Így jutottunk el két évtized alatt egyik Suzukitól a másikhoz, de van még egy táblázatunk. Még nem ért véget az esztendő, de 2020 első háromnegyed évének toplistáját azért megmutatjuk. Külön elemzést írtunk arról, hogy több külső tényező (a koronavírus-járvány, a harmatgyenge forint és a nagycsaládosok állami támogatása) miként befolyásolta a vásárlások alakulását. Egyik lenyomta, a másik megvariálta, a részletek itt olvashatók.
2020 1-9.hó között 90 ezer új személyautó állt forgalomba, ebből a 10 legnépszerűbb:
1. | Suzuki VITARA | 4514 |
2. | Škoda OCTAVIA | 3511 |
3. | Suzuki SX4 S-CROSS | 3442 |
4. | Dacia LODGY | 3037 |
5. | Toyota COROLLA | 2711 |
6. | Fiat 500 | 2708 |
7. | Dacia DUSTER | 2651 |
8. | Ford TOURNEO CUST. | 2433 |
9. | Toyota YARIS | 2365 |
10. | Renault CLIO | 2285 |
Már csak azért is érdemes belenézni az idei rangsorba, mert ahogy a cikk elején említettük, szépen mutatja a változást: az idei tízes listán egy szem olyan modell sincs, ami a húsz évvel ezelőttin. Pedig a 2001-es táblázatban szereplő autók nagyját gyártják ma is, van Swift, Astra, Focus, Corsa, Polo…, és mégis.