Finoman szólva kilátástalanná vált a Red Bull és az AlphaTauri jövője azt követően, hogy a Honda bejelentette, 2021 végén hátat fordít a Forma-1-nek, így már csak három motorszállító (Ferrari, Mercedes, Renault) marad a bajnokságban, csakhogy egyik opcióval sem számolhat igazából az energiaitalos gárda.

Ezek után érdekes opciót pendített meg Christian Horner a Sky Sports F1-nek nyilatkozva: a gyártó kiszállása ellenére továbbra is Honda-motorokkal folytatná a Red Bull, amely így nemcsak csapat, hanem beszállító is lenne.

Minél inkább belemélyedünk a helyzetbe, ez tűnik az egyetlen megoldásnak, ami működhet. Megpróbálnánk megállapodni a Hondával, hogy átvegyük a motorjuk szellemi tulajdonjogát, így kvázi lehetne egy Red Bull-motor

– jelentette ki Horner, már-már A-tervként beszélve a lehetőségről, ami a Forma-1 kilátásba helyezett szabályváltozásaira támaszkodna, miszerint 2021 után befagyasztja a mostani motorok fejlesztését. „Csak ebben az esetben lenne értelme úgy független motorbeszállítónak lenni, ahogyan az a Red Bull lenne” – tette hozzá.

F1: Megvan, hogy oldaná meg a motorkrízist a Red Bull 1

„Egyszerűen lehetetlen lenne finanszírozni azt a kiadást, amit a jelenlegi motorok fejlesztése jelentene. Szóval ez nagyon is attól függ, hogy milyenek lesznek a szabályok. Abszolút alapvetőnek tűnik, hogy a mostani erőforrásokat be kell fagyasztani az új erőforrások [2026-os] érkezéséig.”

A felvetésre, miszerint lehetnek csapatok, amelyek nem mennének bele a motorok befagyasztására, Horner így reagált: „Ez az FIA-n múlik. Az, hogy 2021 végén egy olyan lényeges gyártó, mint amilyen a Honda, távozik a sportból, ébresztőként kellene hatnia a Forma-1-re.”

„Ezáltal csak három motorbeszállító marad, ami nagyon bizonytalan helyzetbe hozza a bajnokságot. Emiatt kellene a felügyelőtestületnek átvennie az irányítást” – sugallta Horner.

F1: Megvan, hogy oldaná meg a motorkrízist a Red Bull 2

Arra a kérdésre, hogy a Red Bull távozna-e az F1-ből, amennyiben nem sikerülne átvennie a Honda projektjét, a csapatvezető elmondta, hogy „az FIA-nak és a Liberty Mediának mint a kereskedelmi jogok birtokosának fel kellene lépnie és tennie a dolgát”.

„Nem jelent jót a Forma-1-nek, ha elveszít egy motorgyártót. Kriminális lenne látni ezeket a motorok látni valahol egy japán raktár polcain” – zárta mondandóját ezzel kapcsolatosan.

Motor-körkép – avagy miért csak magára számíthat a Red Bull?

Jelen pillanatban, ha akarna, sem tudna motorokat szállítani a Red Bullnak a fő rivális, vagyis a Mercedes, hiszen a németek a gyári csapat mellett a McLarent, a Racing Pointot és a Williamst is ellátják 2021-ben, négynél több ügyfele pedig egyetlen beszállítónak sem lehet.

Igaz, a Ferrarinak – az Alfa Romeóval és a Haasszal – csak három partnere van, de tekintve, hogy pillanatnyilag az olaszoké a leggyengébb erőforrás a mezőnyben, zsákutca lenne a Red Bullnak az olaszokkal lepaktálni.

F1: Megvan, hogy oldaná meg a motorkrízist a Red Bull 3

Így egyedül a Renault jöhetne szóba, amely az elmúlt évek során valamennyi ügyfélcsapatát elveszítette a gyári gárdán kívül. Ám, mint ismeretes, a Red Bull és a Renault szakítása mindennek mondható, csak éppen békésnek nem, hiába vezetett együttműködésük 2010 és 2013 között négy egyéni és ugyanennyi konstruktőri világbajnoki címhez.

„Ebben a pillanatban kizárólag az A-tervre fókuszálunk. Toto [Wolff, a Mercedes csapatfőnöke – szerk.] egyértelművé tette álláspontját, a Ferrarinak eközben nyilván megvannak a maga problémái, amikkel meg kell birkóznia. A Renault pedig nem igazán akar beszállítani nekünk” – érvelt elképzelésük mellett Horner.

„Csapatként megváltoztak a törekvéseik, és ezért kényelmetlen lenne számukra ellátni egy olyan csapatot, mint a Red Bull, hiszen nem egy sztenderd ügyfélcsapat, még csak nem is kiscsapat vagyunk.”

És mi lesz Verstappennel?

A Honda kiszállása után több nemzetközi sajtóorgánum is arról cikkezett, hogy Max Verstappen kitáncolhat a szerződéséből, mondván, abban szerepel egy olyan záradék, miszerint jó erőforrás nélkül 2023-nál hamarabb is távozhat. Nem sokkal később a Red Bull tagadta ilyen jellegű kitétel létezését.

A holland helyzetére reflektálva Horner elmondta: „Maxnak ugyanúgy versenyképes motorra van szüksége, akárcsak nekünk. Ő ezt tudja, és bízik a Red Bullban, hisz a programban és csapatként a hozzáállásunkban is. Max bízik az emberekben, szereti ezt a környezetet, kényelmesen érzi magát benne, az érzés pedig kölcsön. Ugyanazok a céljaink, ami a világbajnokság megnyerése.”