A Vanwall az 1950-es évek egyik legsikeresebb versenycsapatának tekinthető, ez volt ugyanis az első brit csapat, amely nyerni tudott Brit Nagydíjat a Forma-1-ben. Sőt, a Vanwallhoz kötődik az első konstruktőri világbajnoki győzelem, Tony Brooks és a tavasszal elhunyt Sir Stirling Moss kettősével a Ferrari kezéről csapta le a kupát 1958-ban (ebben az évben hirdették meg először ugyanis a kiírást) – igaz, akkoriban még más pontszámítás volt érvényben: az adott futamon a jobbik eredmény számított, az év végi elszámolásnál pedig kivették a képből az így született két legrosszabbat.
1961 végén aztán kivonult a száguldó cirkuszból a Tony Vandervall alapította, actoni székhelyű konstruktőr. Iain Sanderson motorcsónak-bajnok 2012-ben aztán megvásárolta a Vanwall név használati jogát a Mahle autóalkatrész-beszállítótól. Az üzletember most pedig újja is éleszti a márkát: az egykor világbajnok VW5-ös modellből további hat példányt építtet. Ezekből ötöt értékesítenek is, egyenként pedig 2 millió fontért lehet hozzájutni, ami körülbelül 800 millió forintnak felel meg – a hatodik pedig a Vanwall Historic Racing Team birtokába kerül.
A projektben a történelmi versenyautók restaurálására és felkészítésére szakosodott Hall and Hall lesz Sanderson segítségére. A lincolnshire-i Bourne-ben található vállalat jócskán kivette a részét a Rush – Hajsza a győzelmért forgatásából is. „A Vanwall túl fontos ahhoz, hogy a történelemre bízzuk. Sokak számára még elmondatlan a Vanwall-történet, pedig ez egy nagyszerű brit történet az innovációról és az elért sikerekről, továbbá megmutatja, mi történik akkor, ha összeáll egy megfelelő csapat, és félelem nélkül nyomja magát egy tisztán meghatározott cél felé” – mondta Sanderson.
Ezért úgy gondoltuk, ezen az évfordulón eljött annak az ideje, hogy megünnepeljük ezt a brit sikertörténetet. Méltó tisztelgés a történelmi sikereik előtt, ha hűségesen újrateremtjük az 1958-as bajnoki győztes autót hat, 100%-ig pontos és hiteles másolattal. Az a DNS, ami ezt az autót ilyen sikeressé tette, inspiráló alapot ad a Vanwall márka jövőjének. Már alig várom, hogy a megfelelő időben ezt is megoszthassam
– tette hozzá sejtelmesen. Az eredeti Vanwall vázát a Lotus-főnök Colin Chapman tervezte, az aerodinamikai részleteket pedig Frank Contin, a Cosworth-társalapító Mike Contin testvére dolgozta ki. A VW5-össel Brooks és Moss három-három győzelmet szerzett.
Mind a hat példányba bekerül az egyedi, 2,5 literes erőforrás felújított változata. A négyhengeres motor teljesítménye 270 lóerő. A közlemény egyébként megjegyzi, hogy a mostani projekt egyik célja, hogy feltérképezzék, hogy a történelmi Vanwall márka DNS-ét hogyan lehetne beültetni a 2020-as évek autóba is.