Új játékossal száll ringbe az ultra nehéz teherbírású bilincsesek terén a Scania. Az újdonságot egy G 540-es 10×4/6-os hajtásképletű, öttengelyes dömper testesíti meg, amelynek össztömege eléri a 69 tonnát. Ez azt jelenti, hogy közúton csak külön engedéllyel közlekedhetne, így a svédek új billencsesével leginkább a bányákban találkozhatunk majd. Személyében az XT-széria legnehezebb tagját köszönthetjük, hiszen a kínálatban megtalálható még egy 47 tonnás (6×4), valamint egy 58 tonnás (8×4) össztömegű változat. 

Természetesen a nagyobb teherbírás miatt az új 69 tonnás XT teljes felfüggesztését – a stabilizátorrúd, a rugók, valamint a lengéscsillapítók – megerősítették. A jármű egyébként nappali fülkével, légrugókkal, kormányzott tolótengellyel és felemelhető hátsó bogie tengellyel készül. Ennek megfelelően két hajtott tengellyel (10×4) is lehet vele közlekedni például akkor, amikor éppen üresen megy vele a sofőr a telephelyre.

Kétség nem fér hozzá, hogy leginkább rogyásig rakva lehet hatékonyan használni. A 8×4-es hajtásképletű XT-hez képest ugyanis új 10×4/6 hajtásképletű billencses tonnánként 15 százalékkal kevesebb gázolajat éget el köszönhetően annak, hogy nagyobb teherbírása miatt kevesebb járműre van szükség egy-egy rakomány elszállításához. 

Amikor a Scania az XT-családot kifejlesztette, akkor a kínálatban lévő modellek hajtásláncát úgy optimalizálta, hogy a váltómű és a kardántengely lehetővé tegye a minél nagyobb forgatónyomaték elérését. Nemrég a Vezessnek is lehetősége nyílt idehaza kipróbálni a Scania XT modellcsaládot, de akkor még ez a variáns nem volt a tesztjárművek között. A XT ettől függetlenül már akkor kivételesen nagy fordulékonyságról és finom elindulásokról tett tanúbizonyságot. A kúszófokozatoknak köszönhetően akár 1-2 kilométer/órás sebességgel is lehet vele haladni és egyszer sem kaparta el magát az Eger közeli felnémeti bányában.  

Kövess minket a Facebook-on!