A hazai autópark átlagéletkora tavaly 14,6 év volt, és ez az eredmény évek óta egyre csak romlik. Nálunk sem jobb a helyzet, otthon egy 17 éves Mazda húzza az igát, aminek azért már kezd megkopni a fénye. Kiszolgálta az időközben növögető gyerekeket, belefért három gyerekülés, laktunk, aludtunk benne többször is, és költöztetett is párszor. De lassan sajnos el kell engedni a kezét, és ha már körülöttünk rohangászik három gyerek, akkor a ki tudja milyen másik használt autó helyett miért ne vegyünk valami új hétszemélyest, kihasználva a 2,5 milliós állami támogatást?
Mik a feltételek?
A három- vagy több gyerekes családok legalább 7 üléses új személygépkocsi vásárlásához 2,5 millió forint – de legfeljebb a teljes vételár felének megfelelő – támogatást igényelhetnek a Magyar Államkincstártól. A részletekről, feltételekről a 45/2019. (III. 12.) kormányrendelet rendelkezik, röviden annyi a lényeg, hogy a kérelmező legalább három gyerek után legyen jogosult családi pótlékra, ne legyen tartozása, nem álljon bűncselekmény elkövetése miatt büntetés hatálya alatt. Emellett a magyarországi lakhely és a B kategóriás jogosítvány megléte is feltétel, míg az autónak új autónak kell lennie, de a legfeljebb 2.000 km futott bemutató autó is belefér a támogatásba és három évig a Családbarát Magyarország zöld karikás matricájának is ott kell virítania a legalább hét – de lehet nyolc, vagy kilenc is – állandó ülőhellyel rendelkező autón.
Hogyan állj neki?
Először is érdemes kitalálni, milyen autóra van szükséged, vagy mi fér bele a költségvetésbe. Ha ez megvan, akkor kell választani egy kereskedést, elmenni, kinézni, ne adj’Isten kipróbálni az autót, bár valószínűleg az érintettek nagy része nem a vezetési élmény, vagy a rafinált extrák miatt vesz hétszemélyes autót, hanem azért, mert erre van komoly állami támogatás és talán így már azoknak is beleférhet egy új autó, akinek eddig tuti nem lett volna esélye ilyenre. Más kérdés, hogy miért kell éppen hétszemélyesnek lennie, és nem lenne-e indokolt egy jóval fájdalommentesebben beszerezhető pár éves használt autó is, de mivel nem így van, kár ezzel foglalkozni.
Miután megvan a kinézett modell, praktikus rákérdezni, hogy mennyit kell várni a konkrét autóra, hiszen a határozat véglegessé válásától számított 6 hónapon belül lehet az adásvételi szerződést vagy lízingszerződést megkötni. Ha minden rendben, akkor jöhet az előszerződés, mert a későbbiekben szükség lesz a kereskedő adataira és a kinézett autó márkájára, típusára, ami mellé a kérelemben jó odaírni azt is, hogy hétszemélyes változatra igényeljük a támogatást. Aztán el lehet kezdeni a papírgyártást.
De milyen autó legyen?
Míg a támogatás bevezetésekor több olyan modell is akadt a hazai kínálatban, ami megfelelt a feltételeknek, és akár úgy is el lehetett hozni, hogy még ki sem merítették vele a maximális 2,5 millió forintos állami támogatást – akkoriban a Dacia Lodgy és a Fiat Doblo Panorama simán megvehető volt 2,5 millió forintnál kevesebb önrésszel is. Mára nagyot változott a helyzet, az új autók ára ezernyi okból, de jól érezhetően felment, már a fapados belépő Dacia Lodgy ára is 150 ezerrel túl van az ötmillió forintos határon. Kétségtelenül vonzóbb lenne valami komolyabb, 457 lóerős hétszemélyesbe csorgatni a támogatást, de igazából még a 2,5 millió forint is marha sok pénz autóra, amit mondjuk egy Lodgyért kell fizetni.
Így érthető, hogy nálunk ez a legolcsóbb lehetőség lett a befutó, annak ellenére, hogy sokan értéktartásról, presztízsről, miazmásról suttogtak a Dacia márka hallatán. Nyilván akadnak olyanok, akiknek ezek fontosak, nekünk viszont egy tágas, megbízható, olcsón fenntartható autóra van szükségünk, nem presztízsre, vagy pávatollakra. Ennek működnie kell minden nap, primadonnáskodni meg ott a Land Rover, annak lehetnek hisztijei. Végül is jövőre 60 éves, belefér.
Jelenleg a Dacia Lodgy egyetlen motorral kapható, a 130 lovas benzines már nem szerepel az árlistán, csak az 1,5-ös 115 lóerős dízel. Nem egy új motor, talán már nem okoz kellemetlen meglepetést, nekünk meg nincs bajunk a dízellel, és a hitványabb utakra hangolt futómű is jól jön majd, amikor a tanya felé haladva zötykölődünk az erdészeti járművek által gajra vágott bekötőúton. Oké, már tudjuk, mit szeretnénk, de hogyan tovább?
Így, úgy, amúgy
Össze kell szedni pár papírt és adószámot, jogosítványszámot, és kitölteni egy nem túl összetett kérelmet, amit aztán postán feladva, személyesen bármelyik kormányablaknál, vagy elektronikus úton is be lehet nyújtani. Adná magát, hogy 2020-ban, a koronavíruspara kellős közepén online felületen történjen a kötelező rubrikák kitöltése, szerencsére van is erre lehetőség, csak erre a linkre kell kattintani és kezdődhet is a móka.
Pár dologra előre felhívják a figyelmet, és korrekt módon felsorolnak minden meghatározást, feltételt és mellékelendő dokumentumot is. Így aki velem ellentétben ezt mind végig is olvassa, az nem félúton jön rá, hogy bizony hiába az online felület, legalább két darab papírt így is le kell gyártani, aláírni, tanukat keresni, velük is aláíratni, beszkennelni, mellékelni.
Az egyik nyilatkozatban hozzájárulunk ahhoz, hogy a Magyar Államkincstár a jogosultság megállapításának és ellenőrzésének céljából az illetékes hatóságoktól a szükséges adatokat és okiratokat beszerezze, és az ezekben foglalt személyes adatainkat kezelje, a másikban arról nyilatkozunk, hogy a kérelemben szereplő adatok igazak, illetve tudomásul vesszük, hogy három éven belül az autót nem adhatjuk el, nem alakíthatjuk át, stb.
Ha ez megvan, akkor jöhet a vesszőfutás a feltöltéssel. Én végül nettó két óra monitor előtt ülés, feltöltés, újrakezdés, hibaüzenet olvasás és persze hangos anyázás és hiszti után feladtam. Eleinte csak a feltöltött dokumentumok nem voltak jók, az értelmetlen hibaüzenettel nem kell foglalkozni, se füle, se farka, csak kitartóan próbálkozni, egyszer csak jó lesz. Ha bent vannak a rendszerben, akkor előfordulhat, hogy negyed óráig fut rajtuk valami víruskereső marhaság és azért nem lehet továbblépni, de előbb utóbb ez a rontás is elmúlik.
Akinek szerencséje van és gyakran mentegeti az aktuális kitöltöttségnél a dokumentumot, és még nem tébolyodott meg, az eljuthat az utolsó stációig, a beküldésig. Én itt akadtam el örökre, az ördögnek sem lehetett beküldeni a kérelmet, folyamatosan egy elegáns „Hiba” válasz jött. Legalább 130-szor. Mint később, hasonló cipőben járó sorstárstól megtudtam, a rendszer csak Explorer-ben megnyitva működik rendesen, a többi böngészővel – Chrome, Firefox – képtelen együttműködni. Szerintem annak a fejlesztőnek, aki Explorer-re optimalizált bármit csinál 2020-ban, nőhetne kolbász az orrára, aminek a lyuka előtte már benőtt. (2019-ben az internetezők 69 százaléka használt Chrome-ot, 9 százalékuk Firefox-ot és mindössze 3,5 százaléknyi felhasználó Explorert) Szóval, aki nem akarja kitépni a haját, az okosan válasszon böngészőt ehhez a feladathoz.
Marad a papír
De sebaj, papíron is be lehet adni a kérelmet, vicces, de még a kitöltés is egyszerűbb, gyorsabb így. A pakkal aztán el lehet sétálni a legközelebbi, vagy a legszimpatikusabb kormányablakhoz és személyesen átadni. Aránylag gyors és fájdalommentes a dolog, adnak egy átvételi elismervényt, aztán már csak a postást kell várni a határozattal. Erre 60 napja van a hivatalnak, a gyakorlatban a szeptember 29-én leadott kérelemre október 15-én már megjött a válasz, ami egész jó átfutási időnek tűnik. Az állami támogatással több dolgunk nincs, azt az állam egyenesen a kereskedőnek fizeti majd, az autó átvétele után 15 napon belül.
Ezzel még nincs vége a papírmunkának, ha hitelt is kell intézni, akkor a kereskedőnél egy munkáltatói igazolást is be kell mutatni – vagy bankszámla kivonatot – és egy megrendelői szerződést is aláírni. Ha minden megvan, akkor jöhet a boldog várakozás ideje, illetve addig gatyába lehet rázni a lecserélendő autót, hogy ne fillérekért kelljen elkótyavetyélni.
Jelenleg ez a helyzet, annyit tudunk, hogy bármelyik nap befuthat az autó, persze még akkor is elmegy egy kis idő a forgalomba helyezéssel. De már várjuk nagyon.