Röviden – MINI Countryman F60 LCI | |
---|---|
Mi ez? | F60 LCI, tehát a MINI Countryman F60 kódjelű, második generációja a modellfrissítés után. A Countryman 4,3 m hosszú kompakt crossover, öt üléssel, első- vagy összkerékhajtással és 6-7-8 fokozatú sebességváltóval. |
Mit tud? | Zöld rendszámos hibridtől a 306 lóerős John Cooper Works sportmodellen át a 4×4-es dízelig minden igényre van jó válasza. Fő vonzereje a kisugárzása. |
Mibe kerül? | 8 290 000 Ft az induló listaára 136 lóerős, benzines háromhengeressel, kézi váltóval és elsőkerék-hajtással. Ez a motor 4×4-gyel és ebből fakadóan automatikus váltóval 9,5 millió forintról megy felfelé. A plug-in hibrid listaára 12 300 000 Ft, a 306 lóerős JCW 13 480 000 forintba kerül. |
Kinek jó? | Jól vezethető, egyedire konfigurálható, kompakt, de jól használható és igényes belső terű autót kereső embereknek, és nem kizárólag hölgyeknek. |
Kevés autókategóriában van akkora tumultus, mint a kompakt crossoverek között, ahová többek között az Audi Q2, a BMW X2, a Mazda CX-3, a Mercedes GLA, a Volvo XC40 és a VW T-Roc tartozik, na meg a MINI Countryman. Bemutatásakor és azóta is meg-megszólják mérete és főleg 1,4-1,7 tonnás súlya miatt, mondván, nem illik az 1959-ben bemutatott Mini leszármazási vonalába.
Pedig a Countryman létezése abszolút indokolt és kár túlértékelni a tömegét, ami úgyis csak egy összetevője az autóknak. Ez a modell nem csupán a jelenlétet biztosítja a márkának egy igen népszerű szegmensben, tehát egy MINI azoknak, akik aszfaltterepjárót vennének. A kompakt crossover egyben a továbblépési pont mindazoknak, akik kinőtték a márka alapautóját vagy kiöregedtek a háromajtósból, mert nagyobb, kényelmesebb, praktikusabb autóra vágynak és ennek fejében lemondanak a varázs egy részéről, amit az F56 nyújt.
2017 februárjában vezette be a MINI a második generációs Countrymant. Mivel a cég eladásainak mintegy 30 százaléka jut rá, nem ez marad az egyetlen crossover a MINI-nél, a márka kisebb és nagyobb szabadidő-autókra vált. De az új típusok kifejlesztése mellett maradt kapacitás az F60 kódjelű Countryman modellfrissítésére is. Az F60 LCI-t (Life Cycle Impulse) a Vértesben vezettük.
Külső
Amivel egy autót terepjárósra lehet rajzolni, azt mind megkapta a 2020-as MINI Countryman. A többi MINI kerek vagy tojásdad fényszórói helyett eddig is lekerekített sarkú, de inkább szögletes lámpái voltak, marconábbá teszik műanyag sárvédő-szélesítései és az erre fogékony ügyfél összkerékhajtással valamint ALL4 külső csomaggal hangsúlyozhatja a kalandvágyat.
Új a hűtőrács, a Cooper S-ben és SD-ben egy krómpálcával, a kisebb teljesítményű modelleken három vízszintes, krómfényes lamellával. Mostantól alapáron jár a LED-es fényszóró és ködlámpa, illetve teljes egészében színrefújt lett a lökhárító, elölről és hátulról is eltűnt a fekete sáv.
A leglátványosabb fejlődést a hátsó lámpa mutatja, amely a brit zászló mintáját vette át az eddigi körvonalakkal, mert modellfrissítéskor az autógyártók nem szeretnek a karosszériaelemek présszerszámain módosítani.
Vannak új színek is, köztük a kicsit kékes-szürkés hatású Sage Green (talán zsályazöld) és módosult a felniválaszték is a most 4299 mm hosszú, 1822 mm széles és 1557 mm magas, 2670 mm tengelytávú autón. Újdonságként a csillogó fekete zongoralakk az autó külsején is megjelenhet a Piano Black külső csomaggal. Motortól függően 0,30-0,32 az autó alaktényezője.
Milyen zászlókat rejt a Union Jack?
1908-ban döntött úgy a brit parlament, hogy Nagy-Britannia nemzeti lobogója a ma is ismert zászló legyen. A zászló beceneve, a Union Jack eredetére több elmélet is létezik. Az egyik szerint a jack szó ihlette, ami az angolban kis, hajókra tűzött lobogókat jelent. Mások szerint az elnevezés a 17. századból ered, amikor VI. Jakab, a skótok királya örökölte az angol trónt I. Jakab néven.
Ő egyesítette először a két királyságot egy korona alatt és ő adta ki a megbízást az új, közös zászló megalkotására. Az elkészült lobogó egyesítette az addig használatos angol és skót zászlókat. A királyság népe az angol egyesülés szót (Union) megtoldotta Jakab angol becenevével, a Jack-kel.
A mai brit lobogó kék háttere a skót zászló alapját adó színből ered, előtte Anglia (vastag piros), Skócia (vékonyabb és fehér) illetve Írország (vékony piros) keresztjei láthatók. A zászló előterében a nagy piros kereszt Szent Györgynek, Anglia védőszentjének a keresztje. A György-kereszt hátterében a piros ferde kereszt Szent Patrik keresztje, aki az írek védőszentje. A Patrik-kereszt melletti fehér kereszt pedig Szent András keresztje, aki Skócia védőszentje. A Patrik-kereszt szintén az angolok keresztje mögé került, és hogy egyértelművé tegyék: Skócia nagyobb hatalom, mint Írország, a Patrik-kereszt fele akkora, mint az András-kereszt. Forrás: a Wikipédia szócikke
Belső tér
Egy Countryman nemcsak kívülről a márka legnagyobb autója, belülről is az. Szebbé teszi vele az életet a 60:40 arányban megosztott hátsó ülések hosszirányú állítása, amivel a hátsó lábtér és a csomagtér osztható fel a másik rovására. A hátsó üléstámla többféle szögben rögzíthető, amit az itt ücsörgők mellett a vezető is értékel, amikor pont ez a pár centi hiányzik, hogy valamire rácsukhassuk az ötödik ajtót.
Ahhoz képest, hogy a Countryman nem különösebben nagy autó és nem is az a küldetése, hogy a legjózanabb és legpraktikusabb belső térrel hódítson, tisztességes csomagtartója van. A hátul kétszárnyú ajtós Clubman 360-1250 literével szemben 450-ről bővíthető 1390 literre, amiből a zöld rendszámos hibridben 405-1275 liter marad. Itt a hátsó ülések alatt lévő akkucsomag veszi el a helyet.
Nagyszerű ötlet a padlóelválasztóra patentolható lökhárítótakaró, amit párnával kombinált a gyártó, így a ruhánk nem lesz koszos és a csomagtérküszöbön ülve a puha szivacson kényelmesen bámulhatjuk a felhőket.
Újdonság a kormány mögött az öt hüvelyk átmérőjű digitális műszeregység, amit az elektromos háromajtósban láttunk. Most már a MINI legnagyobb autója is a BMW OS 7.0 nevű operációs rendszerét használja.
A fedélzeti menürendszer logikája, kezelhetősége éppoly jó, mint a BMW-kben, de a két ülés közötti gombok és kapcsolók indokolatlanul olcsónak hatnak ahhoz képest, hogy az autó cseppet sem olcsó. Cserébe még a sima háromhengeres Cooperben is igényes üléshuzattal és szövet ajtóborítással találkoztunk, nagyon jó utastéri textileket lehet kiválasztani egy rutinos értékesítő segítségével.
Technika
Akárcsak a BMW Csoport többi elsőkerék-hajtású autója, a Countryman is az UKL-padlólemezt használja, ami az Untere Klasse, az alsó osztály rövidítése. Annak is a nagyobbik verzióját, bár 267 centis tengelytávja nem éri el a hosszabbik egyterű, a 2-s Gran Tourer 278 centijét.
Motortól függően 1405 és 1715 kg között mozog az autó önsúlya, tehát ebben nincs vezető és csomag. A legkönnyebb a sorhármas benzinessel, a legnehezebb a konnektorról tölthető akkus hibriddel, míg egy összkerekes dízel automatikus váltóval 1600 kilót nyom. Egyik sem válik egy 4,3 méteres autó dicsőségére.
Mivel itt a jó vezethetőség márkaérték, a BMW igényes futóművet konstruált az autó alá, nulla forintos opcióként sportfutóművel és 166 400 forintért adaptív lengéscsillapítással. Az első MacPherson-t független hátsó kerékfelfüggesztés egészíti ki.
Ebben a kategóriában szokatlanul széles a MINI Countryman hajtáslánc-kínálata és 136-306 lóerő közötti teljesítményspektruma. Van belőle 1995 köbcentis dízel első- és összkerékhajtással, a Cooper D-ben 150, a Cooper SD-ben 190 lóerővel, 350 illetve 400 Nm forgatónyomatékkal.
Benzinesből a sima Cooper háromhengeres, 1499 köbcentis és 136 lóerős, az 1998 köbcentis, négyhengeres Cooper S katalógusadata 178 lóerő, ami 14-gyel kevesebb az eddiginél. A visszalépés magyarázata a környezetszennyezés csökkentése, az eredeti teljesítménnyel rosszabb lenne a motor emissziós szintje.
Időleges túltöltéssel a motor továbbra is hozza az eddigi szintet, ha nincs túl meleg. A gyártó szerint az átmeneti csúcsteljesítmény körülbelül 10 százalékkal lehet nagyobb a névleges teljesítménynél. Ezt melegebb időben rövidebb, alacsonyabb hőmérsékleten hosszabb ideig lehet lehívni. Plusz 25 Celsius-foknál mintegy öt másodpercig, -20 fokos fagyban viszont nagyjából 40 másodpercen át leadja a többletet.
Mostantól az összes motor hozza a teljes Euro 6D-normát, a 6D Temp korszak könnyítései nélkül, amiből a temporary az átmenet jele.
Benzines és elektromos oldalról is módosult a Cooper SE Countryman ALL4 hibridhajtása. A 225xe-vel rokon hajtáslánc a konnektorról feltölthető akkumulátoros hibridben továbbra is a sorhármas benzinest kapja, 136 helyett 125 lóerőre beállítva, változatlanul 220 Nm forgatónyomatékkal, kicsit más tartományban.
65 kW-ról (88 LE) a szinkron villanymotor teljesítménye 70 kilowattra, 95 lóerőre nő, a villanymotor nyomatéka maradt 165 Nm, a hajtásrendszeré 385 Nm. A rendszerteljesítmény az eddigi 224 helyett 220 lóerő, de így is adott a 6,8 másodperces gyorsulás 0-ról 100 km/órára, amit a zöld rendszámos Countryman eddig hozott.
A WLTP-szerinti fogyasztás 1,7-2,0 l/100 km-re csökken, a bruttó 10 kilowattórás akkuból papíron 55-61 km megtételére jut energia. A lítiumion akkumulátort itt sem lehet gyorsabban tölteni, mint a BMW konnektoros hibridjeiben, a 230 voltból és a 16 amperből 3,7 kW maximális töltőteljesítmény adódik, ami ma már kevés.
Bár a Peugeot és ebből fakadóan az Opel is kínál ebben a méretkategóriában nyolcfokozatú automatikus sebességváltót, a MINI nyolcgangos automatája is értékes technika. Az összkerekes modellek kapják a hidrodinamikus nyomatékváltós automatát nyolc fokozattal, az elsőkerekes autók automatája duplakuplungos és hétfokozatú. A konnektorról tölthető akkus hibridet leszámítva az összes motorváltozat hatfokozatú kézi váltóval kapható alapmodellként.
Vezetés
Ritka az a sajtóesemény, ahol ennyi motorváltozathoz hozzá lehet férni és azokat a motorokat is ki tudjuk próbálni, amikkel garantáltan nem érkezik tesztautó. Különösen kíváncsi voltam, mit tud az alapverzió a háromhengeressel.
Gyorsulásban, kihúzatva nem sokat, mert 4500-tól nem nő a teljesítménye, hiába forog el nagyjából 6500-ig, amíg az automatika magától feljebb kapcsol, kézi üzemmódban is. A tompa gyorsulásérzet ellenére ténylegesen nem rossz a gyorsulás, mert 9,7 mp elég 100-ra.
Nagy terhelésre, mélyre nyomott gázra határozottan háromhengeres hang érkezik a zajszigetelés mögül, persze mi más jönne egy háromhengeres motorból. A zavaró rezgéseket elég jól csillapítja a Countryman és a könnyebb motor miatt ez a legagilisabb modell a rengeteg közül.
Jó minőségű országúton a családi MINI is sokat megad a háromajtós élvezeti értékéből. Nyilván nem annyira játékos, de agilis és esős, vizes falevelektől taknyos úton is nagyfokú menetbiztonságot nyújt remek stabilitásával és kiválóan hangolt ESP-jével. Üzemmódjai között érezhető a különbség, nekem dinamikusba kapcsolva kicsit túl nehéz volt a kormány, de mások meg pont ezt érzik sportosnak és vannak helyette más üzemmódok is.
Messzire utazni harmonikus társ lehet a dízelmotor, amely a való életben is takarékosan működik. A pontosan mérő fedélzeti számítógép szerint 5,5 l/100 km átlagfogyasztással adtam le az országúton és autósztrádán vezetett autót. Mély dízelhangja kihúzatáskor áttör a zajszigetelésen, de egyenletes sebességnél csendes vele az autó, amely a meredek tetőoszlopok miatt inkább a szélzajjal küzd, ha valaki német autópálya sebességkorlátozástól mentes szakaszán 160-180-nal hasít.
2017 nyarán, igen korán kapott konnektoros hibridhajtást a Countryman, amely változatlanul vonzó alternatíva, ha belefér a keretbe. A városi és elővárosi használatot jól kiszolgálja az elektromos üzemmód, ilyenkor nagyon csendes és kifinomult az autó, csak az aszfaltból kiálló síndarabok, keresztbordák hatnak túl harsányan. A Countryman 16-19 collos keréktárcsákkal készül, a hibridé 17”-ről indul.
Árammal gurulva a hibrid végsebessége 135 km/óra, ami korábban 125 vagy 130 volt a gyártás időpontjától függően, de autópályán relevánsabb a benzinessel elérhető 196 km/óra. Mivel a konnektoros hibrid Countryman a hátsó kerekek elektromos hajtásával négykerék-hajtásúvá válik, a kikapcsolható menetstabilizilással elinduláskor keresztbe lehet tenni nagy gázra, bár ez a szuperképessége aligha hozza lázba a célközönséget.
Értékelés
Magas árát és drága extráit emészthetőbbé teszi, hogy a háromhengeres alapverziót elkerülve az F60-as MINI csont nélkül prémiumterméknek hat. De még a sorhármassal is színes, vidám és a kategóriában megszokottnál jóval izgalmasabban viselkedő autó. A temérdek konkurens közül kiemeli a páratlan választék motorból, váltóból és hajtásképletből.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|