Röviden – Hyundai i10 1.2 MPi Comfort | |
---|---|
Mi ez? | A Hyundai 2007-ben mutatta be az első i10-est, ami a Hyundai Atos-t váltotta a városi kisautó kategóriában. Azóta már a harmadik generációnál tartanak, a jelenlegit 2019 augusztusában mutatták be |
Mit tud? | Apró termetű, de pörgős, jól alapváltozatban is jól felszerelt városi szaladgálós autó |
Mibe kerül? | 3,6 millió forint az i10-es indulóára, de akár 4,9 milliós kivitelt is lehet belőle rendelni |
Kinek jó? | Aki erős formatervű, vagány megjelenésű, izgága kisautót szeretne, ezzel boldog lehet |
Kisautónak lenni nem jó dolog mostanában, így az autógyártók sem igazán koncentrálnak erre a szebb napokat is megélt kategóriára. Nemcsak a szabadidőautó-őrület miatt nehezebb ezeket eladni, hanem a CO2 kibocsátás alapján kiszabott, büntetések miatt egy hagyományos hajtásláncú, mindig keveset fogyasztó autó rosszabb besorolás alá esik, mint egy háromszor akkora, de kínkeservesen néhány tíz kilométert tisztán elektromos üzemben is elvergődő, külső áramforrásból is tölthető hibrid-hajtású SUV.
Emellett a kisautókon keresni is nehezebb, hisz ugyanazoknak a biztonsági előírásoknak kell megfelelnie, hasonló extrák kerülnek bele, mint egy drágábban is eladható, nagyobb autóba. Szerencsére azért maradtak olyan gyártók is, akik nem engedték még el a kategória kezét, és olyan vidám, városi kisautót árulnak, mint amilyen a Hyunda i10. Igaz, sajnos nem kisautós áron. 2020 elején megérkezett a Hyundai i10 harmadik generációja Magyarországra, mi pedig itt a Vezessnél kipróbáltuk a nagyobb motoros változatot.
Külső
Elődjéhez képest 5 milliméterrel hosszabb, 20-szal alacsonyabb, de szintén 20 mm-el szélesebb az új Hyundai i10 és érezhetően megnőtt a tengelytávja is. A kerekek között 40 milliméter pluszt kapott az autó, amely így 2425 mm-es tengelytáv mellett 3670 mm hosszú, 1680 mm széles, 1480 mm magas. Sarkokba kitolt kerekeivel, hangsúlyos motorháztető domborításaival, a furcsa dizájnú, LED-es nappalifényével, és a fényes fekete hűtőrácsával kifejezetten jól fest az új i10. Ugyanakkor a sportos légbeömlő-szerű fészkekben szomorkodó, – a jobb felszereltségű modellnél itt van a ködlámpa – vakdugó kicsit bénán fest.
Oldalt az ajtódomborítás, a tükörházba integrált irányjelző csík, a B-oszloptól sötétített üvegek és a C-oszlopban lévő i10 felirat és a rafinált törések nyújtanak érdekes látványt, mókás formájú alufelnijei mögül elöl tárcsa-, hátul dobfék kandikál ki. A hátsó tárcsafék a ködlámpával együtt a csúcsfelszereltségű i10-es privilégiuma. Izgalmas kék színe és a hozzá társított fekete tető, kiemeli a szürke forgalomból.
Így változott a Hyundai i10 formája a generációváltáskor:
Belső
Utastere aránylag olcsó, egyszerű anyagokkal, főleg kemény, fekete műanyaggal burkolt, ami éles kontrasztot ad a remek felszereltséggel, és hibátlan közeli használhatósággal. Az apró karosszériából varázslatos módon 190 centivel is élhető térkínálatú belsőt hoztak ki, még a magasabb vezető igényeire belőtt első ülés mögött is van annyi hely, hogy egy ugyanakkora ember komfortosan elücsöröghessen anélkül, hogy akár a térde, akár a feje kidörzsölődne.
Ugyan ötszemélyes az i10-es, de három felnőttet azért nem ültetnék be hátra, hiszen vállban annyira kicsi a légrés, hogy még elöl ülve is szinte belelógunk egymás személyes terébe. Kormánya csak fel és le irányban állítható, de így sem nehéz megtalálni az ideális pozíciót a kényelmes és nem is zavaróan magas ülésekben. Műszerfala klasszikus, mutatós darab, a műszerek közé ékelődött változtatható információtartalmú kijelzővel.
Mellé 8 colos színes, központi kijelző társul a középkonzolon. Fedélzeti rendszerének menüje, logikája, működése igazán kellemes meglepetés, ennyire észszerűen összeállított, intuitív módon kezelhető rendszert ritkán találni autóban. Mindent tud, amit kell, és semmi fölösleges hülyeség nincs benne. Jó, talán az irányjelző programozását tényleg kicsit túlzásba vitték, mert komfort módban lehet választani három, öt és hét villantást is egy indexkar pöccintésre.
Rakódóhelyből rengeteg, különféle méretű található az autóban, az ajtózsebek és a kesztyűtartó is használható méretű, és ezek mellett több kis üreg rendelkezésre áll. Sok minden nem fér beléjük, de legalább lehet a kis vackokat rendszerezve, más és más kis lyukban tartani.
Csomagtartója kategóriájának egyik legnagyobbja a katalógusban szereplő 256 literes adattal, ami a hátsó ülések támlájának lehajtása után 1050 literesre növelhető. A csomagtartó padlószintje kétféle magasságban is rögzíthető, és pótkerék híján – persze lehet bele rendelni 25 ezer forintért – a legalsó szinten is van még hasznos tér. A felső állásban rögzített padlónál a rakodófelület is sík, könnyen pakolható nagyobb dolgokkal is.
Technika
Jelenleg kétféle szívó motorral kapható a Hyundai i10, mindegyik benzines, soros elrendezésű, de az egyik három, a másik négyhengeres. A kisebb, egyliteres és 67 lóerős, míg a nagyobb, – ezt próbáltuk – 1,2 literes és 84 lóerős, nyomatékból 96 és 118 Nm-re képesek a motorok. Ötfokozatú kézi- vagy automatizált manuális sebességváltó is rendelhető mindkét motorhoz, már a belépő szinttől is, utóbbi 300 ezer forintos felárért kerül a kocsiba.
Akinek a fentiek nem elég erősek, annak van egy harmadik, sportosabb, 100 lóerős motorváltozat is, amelyben a háromhengeres motor turbós változata dolgozik, de ehhez a félmillió forintba kerülő N-Line csomagot is be kell tenni a kosárba. Ezen felül még az erősebb motor 100 ezres felárát is hozzá kell csapni az így kapott összeghez.
Vezetés
A napjára sem emlékszem már, mikor vezettem utoljára szívómotoros, apró autót, így arra sem emlékeztem, hogy ez mennyire szórakoztató is lehet. Mindössze 932 kilogrammot nyom a Hyundai i10-es, amit az 1197 köbcentis motor érzésre egész dinamikusan mozgat. Igaz, ha a katalógust is megnézzük, ott már egész szomorú adatot, 12,6 másodpercet látunk a gyorsulás rubrikában, de ez ne tévesszen meg senkit, városi körülmények között, 50-70-es tempóig tényleg egész fürgén mozog az i10-es, de tény, hogy pörgetni kell a szívómotort.
Ötfokozatú kézi váltója átlagos darab, különösebb probléma nélkül működik, de a kiemelkedően jótól is messze van. Fékje a hátsó dobfékkel is korrekt, jól adagolható és a fékhatás is remek, igaz, nem is több tonnányi fémet kell lelassítaniuk. Az igazán nagy élmény vele a manőverezés, aránylag közvetlen kormánya 2,64-et fordul a végállások között, az apró autó fordulókörének sugara pedig 4,9 méter. Bár az autó feneke egész jól érezhető, a szép rajzú tolatókamera mégis sokat segít, hogy a legkisebb parkolóhelyre is le lehessen vele csapni.
Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműve stabilan tartja az autót, élvezetesen lehet vele kanyarogni, a kisebb úthibák nem okoznak neki problémát, de talán az átlag kisautó felhasználónak lehetne valamivel kevésbé feszes is, ami még az utastér zajszintjének is jót tenne. Az i10-esben a vezetőtámogató rendszerek is hasznosak, jól működnek, kezdve az aktív sávtartótól egészen a pont megfelelően hisztis ütközésre figyelmeztető rendszerig.
Költségek
Hálátlan, folytonos városi szaladgálás mellett az átlagfogyasztás 5,9 literre jött ki a teszthét végén, ami igazán figyelemreméltó érték, figyelembe véve a rövid utakat, a folyamatos, gyorsítási és lassítási fázisokat.
Legolcsóbban 3.599.000 forintért lehet Hyundai i10-est kapni, ez a 67 lóerős, háromhengeres motort jelenti, ötfokozatú kézi váltóval. Ugyanez automatizált váltóval 300 ezer forinttal kerül többe, míg az erősebb, 1,2-es motoros i10-es indulóára 3.799.000 forint. A Life után a Comfort felszereltségi szint következik, motorváltozatonként 400 ezer forinttal drágábban és itt jelenik meg a turbós 100 lóerős motor is, papíron 4.549.000, valójában pedig bő ötmilliós árral.
Aki igazán fullos i10-re vágyik, az mindenféle extra csomagot is rendelhet még az autóhoz. A 8 colos színes kijelzős fedélzeti rendszer 150 ezer forintba kerül, a Téli csomag, amiben fűthető első ülések és fűthető kormány található 95 ezerbe, a Comfort felszereltségi szinthez rendelhető Launch csomag pedig 15″-os könnyűfém keréktárcsát, LED-es nappali menetfényt, tükörházba épített irányjelzőt és elektromosan állítható, fűtött külső visszapillantó tükröt, Display Audio rendszert, hátsó hangszórókat, tolatóradart és kamerát, sötétített üvegezést tartalmaz, 400 ezer forintért. A teljes csomagválaszték ide kattintva böngészhető.
A Hyundai i10 1.2 MPi Comfort és vetélytársai – Listaár, forint
A Hyundai i10 1.2 MPi Comfort és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Toyota Aygo 1.0 VVT-i (72 LE) | 3 715 000 |
Kia Picanto (67 LE) | 3 849 000 |
Hyundai i10 (84 LE) | 3 799 000 |
Értékelés
Nagy kár, hogy a világ leszokott a városi kisautókról, mert ahogy a Hyundai i10-es is mutatja, egész szórakoztató modellek is lehetnek ezek. Az i10-est jó vezetni, rengeteg okos extra rendelhető hozzá, négy embernek élhető belteret kínál, és a fedélzeti rendszere is könnyen kezelhető, logikus. Ráadásul városban is takarékosan használható. Kár, hogy az ára olyan, hogy egy kicsivel több pénzért már akár egy kategóriával feljebbről is választhatunk autót. Igaz van, amikor a kicsi mégis jobb.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|