Sokáig emlékezni fogunk még a Forma-1-es Török Nagydíj pénteki napjára: az újraaszfaltozott Isztambul Parkban alig tudtak tiszta, hibamentes köröket futni kétszer másfél óra alatt a pilóták, köszönhetően a hűvös időjárás, a friss burkolat és a kemény Pirelli-gumik kombinációjának köszönhetően. Lewis Hamilton ki is akadt a helyzeten, nemigen válogatta meg szavait péntek délután.
Az olasz gumicég a hétvégére az ötfokozatú skáláról a három legkeményebb abronccsal készült Törökországba, ám a csúszós pályán alig tudtak megmaradni a pilóták ezeken a gumikon. Mégis érthető a Pirelli szakembereinek választása, akik kiindulva a közel egy évtizeddel ezelőtt gyűjtött tapasztalatokból, egy, a gumikat nem kímélő aszfalttípussal kalkuláltak, ám hivatalos bejelentésük után pár héttel tudták meg, hogy a versenypálya új aszfaltcsíkot kap az F1-esek érkezéséig.
Utólag már Mario Isola is elmondta, hogy lágyabb gumikkal is készülhettek volna. „Nem ismertük ennek az aszfaltnak a tulajdonságait, és eléggé konzervatívan álltunk hozzá a gumiválasztáshoz” – mondta a Pirelli motorsportfőnöke. „Hasonló aszfaltra számítottam, mint a portimaói, ahol az út sima volt, bitumennel a tetején, melyhez tapadtak a gumik. Itt azonban nincs tapadás” – tette hozzá, kiemelve azt, hogy míg az újraaszfaltozási munkálatokat a Portugál Nagydíj helyszínén Hermann Tilke pályatervező cége végezte, addig Törökországban egy másik vállalat – ez is jelenthet különbséget.
Isola arra is magyarázatot adott, miért nem tudtak az újraaszfaltozásról. „Szerintem ez egy igen késői döntés volt a pálya részéről. Normál esetben folyamatos összeköttetésben vagyunk a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), így a szokásos pályákat érintő információkról már előre tudunk. Idén azonban ez nehezebben ment.”
„Négy hét nem elegendő arra, hogy változtassunk a gumikiosztáson” – utalt a szakember egy esetleges „lágyításra”. „Már előre legyártottuk a gumikat, melyek úton voltak Törökország felé.”
„Most már egyértelmű, hogy a választék egy kissé kemény lett erre a pályára” – summázta a helyzetet Isola.
Közben a török szervezők sem voltak tétlenek: utcai autókat járattak péntek este a Forma-1-es pályán, így növelve a pályára felhordott gumit, és a tapadást. Minderről a McLaren egyik munkatársa egy felvételt is megosztott: