Röviden – BMW 530d Touring | |
---|---|
Mi ez? | Hetedik generációjánál tart az 5-ös BMW, de Touring modell csak az E34-esből készült először. Azóta viszont sok helyen a legnépszerűbb változat, ez pedig már a legfrissebb G31 kódú, 286 lóerős turbódízellel és xDrive-val. |
Mit tud? | Praktikusan mindent, amit csak egy kombi BMW tudhat. |
Mibe kerül? | 15,6 milliótól indul a 184 lóerős 520i Touring, a 286 lóerős, hathengeres turbódízellel szerelt M Sport-csomagos BMW 530d xDrive Touring opciókkal tömve több mint 33 millió forint. |
Kinek jó? | Aki minőségi, gyors, jól fogyasztó, praktikus és kényelmes, de élvezetesen vezethető autót keres, az meg se nézzen mást. |
Hatalmasat változik a világ, hogy pár generáció múlva is élhető hely legyen ez a bolygó, de vannak az életben olyan sarokpontok, amik állandók. Remélhetőleg a Nutella örökké finom marad, a Sagrada Família talán az idők végezetéig épül majd és a BMW 530d xDrive Touring továbbra is piszkosul jó.
Külső
Mert igaz, hogy már szelektíven gyűjtjük a szemetet, papír helyett tableten jegyzetelek és vászonszatyorban hordom haza a tejet és a vaníliás karikát, de minden reggel lemenni az 5-ös kombihoz egyszerűen jobbá teszi a napot.
Klasszikusan jó arányai vannak az elnyújtott gépháztetővel és a hátratolt utastérrel, ami még így a hosszú tetővonallal is nagyon szépen kiadja a jellegzetes, hátsókerekes sziluettet. Finom élek és domborulatok húznak végig az oldalán, amin örömmel fut végig az ember szeme.
Széles, tradicionálisan krómkeretes és szintén csillogó lamellás hűtőmaszkja mellett két oldalt még szigorú fotonágyúk is vannak. Lézeres, okos LED-fényszórók, amik közelről nézve is tele vannak olyan részletekkel, mint a kékkel kihúzott szemöldök vagy a morcos menetfény.
Baromira tetszik benne, hogy meg sem próbál arcon vágni valami döbbenetes aránytalansággal. Hanem egyszerűen csak egy klassz fazonú, sportos kombi, amin minden apró részlet annyira tökéletesen ki van osztva, mint a gombok valami BOSS-zakón.
Belső
Csokoládé barna nappabőr, fekete tetőkárpittal és szálcsiszolt alumínium dekorbetétekkel. Nálam nagyon betalált az 530d belseje, mert pont ez a kedvenc elegáns kombinációm. A 330d Touring is elképesztően jó volt, de az 5-ös minőségérzete totál másik univerzum, ez egy tokaji hordóban komolyabbra érlelt autó.
Kényeztetnek, pihentetnek, masszíroznak, fűtenek és szellőztetnek a mennyei komfortülések, melyeknek nincs párja. A sok kis gombocskával hosszú percekig tart tökéletesre beállítani, de amikor már jó, akkor nagyon súlyosan jó.
Akkora benne a hely, hogy elöl a két hatalmas fotel között még egy kisebb asztalnyi könyöklő is elfért. Mögöttük elnöki méretű a lábtér, és hátra is jutott még kétzónányi klíma meg ülésfűtés. Nagy mennyiségű terpeszkedést enged a tér, az tuti. Egy ilyen fullos 530d-nek bőven vannak eszközei, melyekkel hozzászoktat a földöntúli, krémes tökélyhez.
Imádom az 5-ösben, hogy nem csak annak egyértelmű minden, aki BMW-ből érkezik, hanem tényleg bárki ösztönösen tudja kezelni, annyira minden a helyén van. A kormány egyik felén a tempomat gombjai, a másikon a médiáé, a váltókar körül a módválaszók és a takarékos vagy hedonista menéshez rendelt kapcsolók sorakoznak.
Verhetetlen az iDrive is, ami már igazából OS7, de a lényeg továbbra is az, hogy nem kell feltétlen összetaperolni a középkonzolon trónoló mozivásznat. A könyöklő előtti tekerővel és a gyorsgombjaival minden könnyen megtalálható benne.
Semmiben nem működik ennyire gyorsan a telefon csatlakoztatása. Miután elfogadtam, hogy párosulni fog az iPhone meg az 530d, utána rögtön megjelenik az Apple CarPlay, és pihenhet a mobil a vezeték nélküli töltőn. Ha telefonálva érkeztem az autóhoz, akkor indítás után rögtön átvette a kihangosító, nem volt benne megtorpanás. Nagyszerű, hogy az állófűtés kellemes időt csinált reggelre, és csak a kormánymelengetőt meg a masszázst kellett aktiválni indulás előtt.
560 liternyi zavarba ejtően puhára kárpitozott csomagtartója van az 5-ös Touringnak, motorosan nyíló ajtóval és magától felkúszó, feszes takaróval. Ez aztán tényleg több mint bőven elég bármire. Egyesével döntögethetőek az ülések, ezért gyorsan meglesz a helye az olyan hosszúkás motyóknak, mint a síléc. Még a padló alatti kis rekesz fedelét is gázteleszkóp tartja, hogy ne kelljen fogni, amíg elrendezzük a csempészholmikat.
Technika
Nagy szakítószilárdságú acélból és sok alumíniumból készül az 5-ös BMW a hosszmotoros modellekhez fejlesztett CLAR platformra, ahogyan a 3-astól az X7-esig minden.
Hagyományosan a legjobb választás az 5-ös Touringhoz a 3,0 literes, 286 lovas turbódízel motor, és ez nincs másképp most sem. A frissítéskor már minden motorhoz 48 voltos mild hibrid rendszer csatlakozik, aminek a működése szinte észrevétlen. Lassításkor energiát nyer vissza, és ezzel a 8 kW-os (11 lóerős) teljesítménnyel tehermentesíti a belső égésű motort.
Okos összkerékhajtásán túl egy seregnyi vezetéstámogató asszisztens munkálkodik azon, hogy zavartalan legyen az utazás. Az adaptív tempomat már nem csak a távolság és a sebesség tartására figyel, hanem arra is, hogy ne előzzünk jobbról. Ezen kívül sávtartó, holttérfigyelő, keresztforgalomra figyelmeztető és ütközéselkerülő rendszer vigyáz még az 530-re és utasaira. Meg még rengeteg más.
Futóműve elöl kettős keresztlengőkaros, hátul pedig öt lengőkaros. A Touringok futóműve viszont hátul légrugós, így mindig szintben marad. Opcionálisan adaptív lengéscsillapító, aktív kanyarstabilizátorok és összkerékkormányzás is van.
Motorok
Már minden 5-ös BMW-ben 48 voltos mild hibrid rendszer van, ami 11 lóerőt tesz hozzá időnként a teljesítményhez. A BMW 520i Touring a belépőmodell, ami nem rendelhető összkerékhajtással és 184 lóerős, négyhengeres turbómotor dolgozik benne. Mindenhez kivétel nélkül alap a 8 sebességes automata váltó.
Még mindig négyhengeres az 530i Touring, mely 252 lóerős és xDrive-val már 6,6 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára. A csúcs benzines a kombi 5-ösben az 540i xDrive 3,0 literes, hathengeres sorhatos turbómotorja 333 lóerővel és 5,2 másodperces gyorsulással. Az 530 lóerős (M550i) és a 600, illetve 625 lóerős (M5) V8-asok csak a négyajtóshoz elérhetőek.
Mióta kihalt a négyturbós csúcsdízel, azóta a 340 lóerős és 700 Nm nyomatékú 540d xDrive vette át a helyét. Utána következik a sorban az 530d, majd a négyhengeres dízelek. Roppant népszerű a 190 lóerős és 400 Nm nyomatékú 520d (az E39-ben még az 530d hozott hasonló számokat), a sor végén pedig ott az 518d 150 lóval és 9,2 másodperces gyorsulással.
Konnektorról tölthető kombi 5-ös is van már (530e), ami nagyjából 50 kilométert képes megtenni elektromos módban. 184 lóerős benzinese és 109 lovas villanymotorja együtt 292 lóerős rendszerteljesítményt dob össze.
Vezetés
Kéttonnás, dízel, automata, összkerekes kombi – innen azért hamar megvan, hogy az 530d Touringgal leginkább autópályán utazni lesz remek. Kétségtelen, hogy nagyon tudja. Szélzaj szinte semmi, még annál tempónál is csak alig susog, amennyire nem szabadna sietni sehová. Hogy ennyire csendben van, hogy ennyire rettenetesen stabil, az elveszi a sebességérzetet. Mintha csak egy patent grafikájú szimuláció volna az ablakon túli világ.
Ügyesen tereli az 5-öst a Co-Pilot rendszer, ha megfelelő minőségű a felfestés, ezért tényleg csak nagyobb kanyarban meg hirtelen szituációkban kell döntést hozni helyette. Közben nyugiban dögönyöznek az ülések, tisztán szól a Bowers & Wilkins hifi.
Amint a fedélzetről megérkezik a parancs, hogy aktiválni kell a sugárhajtóművet, rögvest elképesztő könnyedséggel indul meg. 650 Nm nyomatékkal bőséggel van tolóerő az előzésekhez nagyjából bármikor. Tényleg csak le kell nyomni a gázpedált és huss, az 530d picit megemeli az orrát, a következő pillanatban már két lehajtóval előrébb van. Közben 6,8 l/100 km-es átlagot futottam, de ebbe olykor belepirultam.
Eszeveszett, hogy ez a hatalmas autó úgy mozog, ahogyan egy BMW-nek kell. Vidáman kanyargó úton fülig érő öröm a kicsit feszesebb futómű és a Pirelli P Zerókba csomagolt 20-as felnik. Élni kezd a vezető kezében a vastag fogású M-es kormány, és ott van az a trükk, amit tényleg csak kevesen tudnak: a megszokott kanyarokat egészen lehetetlen sebességgel veszi. Az aktív kanyarstabilizátorok, az összkerék-kormányzás és az xDrive összkerékhajtás az 5-östől messze húz falat a fizika elé.
2000-től már érezhetően rettenetes mennyiségű erő van, a kanyarcsúcspont utáni kigyorsítás szüntelen présel az ülésbe. Izomból tol, mint egy megveszekedett mozdony. A 8 sebességes ZF automata meg úgy pörgeti le a fokozatokat, hogy csak a digitális fordulatszámmérő fel- és lesprintelő pixeleit látni. Meg hallani, hogy zsírosan szól a sorhatos dízel.
Sport mód kellett hozzá, meg a sárgán világító őrangyal (Traction mód) a menetstabin, és tökéletesre hangolt bitek megoldották, hogy az összkerékhajtás pont annyi nyomatékot grammoljon ki mindenhová, hogy aztán benned úgy zubogjon az adrenalin, mint a Niagara. Csodálkozol, hogy nem veregeti a vállad Walter Röhrl, Tommi Mäkinen és Sébastien Loeb, miután olyan ívet rajzoltál az 530d-vel kedvenc nyújtott kanyarodra, hogy reneszánsz freskót kéne pingálni belőle a nappali mennyezetére.
Költségek
Összkerékhajtás, rengeteg asszisztens és finom bőrbelső, meg még ki tudna mi minden nélkül, négyhengeres turbómotorral a BMW 520i Touring 15,6 millió forint. Az 530d xDrive Touring már 19,4 milliótól indul, és kezdődhet a végtelen vágta az extralistán.
2,5 millió forintért jön hozzá az M Sport-csomag, amivel nem csak optikai tételek jönnek, hanem sportosabb futómű és nagyobb teljesítményű fékek is. A nappabőr-kárpit elektromosan állítható komfortülésekkel bő 1,5 millió forint, a komfortbejutás 304 ezer, hogy szervomotorok húzzák be az ajtókat, az közel 220 ezer forint.
575 ezer a panoráma-üvegtető, az aktív kanyarstabilizátoros adaptív futómű is bő 1 millió, 675 ezerért már lézererősítésű LED-es fényszóró világít az 5-ösben. 186 ezerért négyzónás az automata klíma, további 591 ezerbe kerül hozzá az állófűtés, amivel Display Key (érintőkijelzős távirányító) és vezeték nélküli töltő jár.
Digitális óracsoport, ügyes navigációs rendszerrel kombinálva 523 ezer forint, 1400 wattos Bowers & Wilkins hifi alulról karcolja az 1,6 milliót. Sok nagy és több kisebb tétel után az 530d kombi túllendül a 33 millió forinton.
A BMW 530d Touring és vetélytársai – Listaár, forint
A BMW 530d Touring és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Volvo V90 B5 AWD (235 LE) | 18 135 000 |
BMW 530d xDrive Touring (286 LE) | 19 269 000 |
Audi A6 Avant 50 TDI quattro (286 LE) | 20 539 510 |
Mercedes-Benz E 400 d 4matic T-modell (330 LE) | 21 066 000 |
Értékelés
10 perc után szakadt ki belőlem, hogy ez fenomenális! Mostanában van miért csúnyán nézni a BMW-re, de az 530d xDrive Touring feledteti mindet. Nincs az a világító vese, amivel ezt el lehetne homályosítani. Ebben minden ott van, amit ma tudhat az autóipar, a felhőből frissülő fedélzeti rendszertől az adaptív mindenségig, de hat kalimpáló dugattyúval csinál menést – de még milyet! – és ha kell, akkor ringat, ha kell, akkor erkölcstelen huligánkodást akaszt a vezető nyakába. Menő kütyünek és gépiesen őszinte autónak lenni egyszerre baromi nehéz, de az 5-ös BMW hibátlanul hozza.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|