Mint arról már többször említést tettünk, számos alkalommal került a kritikák célkeresztjébe az idei évben, a We Race As One („Egyként versenyzünk”) kampánya keretében a sokszínűség mellett kiálló, a rasszimust elítélő Forma-1, amiért a következő évtől a Szaúd-arábiai Nagydíj is bekerül a várhatóan 23 futamosra bővülő versenynaptárba.
Az emberi jogi problémák melegágyaként emlegetett közel-keleti országban egészen 2018-ig még csak nem is vezethettek autót a nők. Ehhez képest a szaúd-arábiai motorsport-szövetség elnöke arról nyilatkozott, 2021-ben szívesen fogadnák a W Series mezőnyét, miután a héten bejelentették, hogy a női széria nyolc hétvégén is a Forma-1 betétsorozata lesz.
„Személy szerint imádnám” – idézi Khalid Bin Sultan Al Faisal gondolatait a Motorsport.com. „Nagyon szívesen látnék egy versenyt, azt, ha eljönnének Szaúd-Arábiába. Tudom, hogy nyolc fordulóból áll a naptár, de remélem, mi leszünk majd a szerencsés országok egyike.”
„Az elmúlt két évben nagyon is támogattuk a nőket, főleg azokat, akik érdekeltek a motorsportban. Ez olyasvalami, amit imádnánk. Inspirálni szeretnénk a helyieket, szeretnénk minél több ilyen jellegű eseményt elhozni ide” – folytatta a herceg.
Ezzel arra utalt, hogy az elmúlt években a Formula-E és a Dakar-rali is megfordult az országban, jövőre pedig a Forma-1 mellett az új elektromos tereprali-sorozat, az Extreme E is ellátogat. A különféle autósport-események mellett már rangos tenisz- és bokszmeccseknek, valamint golfversenyeknek is otthont adott Szaúd-Arábia.
„Szeretnénk, ha minél több nő versenyezni Szaúd-Arábiában” – tűzte ki a távlati célt Khalid Bin Sultan Al Faisal. „A gokarttal kezdünk, de Reema Juffali személyében már a brit Forma-4-ben is van versenyzőnk. Számunkra ezért is fontos, hogy elhozzuk ide [a W Seriest].”
„A sport mindannyiuké, a jövőben pedig valóban támogatni fogjuk, hogy a nők a motorsportban szerepelhessenek. Ezt komolyan is fogjuk venni. Így pedig tudnánk inspirálni őket, remélhetőleg sikerül egyezségre jutni, és az F2-vel együtt ők is jönnek” – zárta mondandóját.
A felvetésre Catherine Bond Muir is reagált: a W Series vezérigazgatója elmondta, bár eléggé valószínűtlen, hogy 2021-ben eljusson a sorozat Közel-Keletre, egyáltalán nem zárkózott el a dzsiddai utcai helyszíntől. „Nincs kifogásom az ellen, hogy Szaúd-Arábiába menjünk, már amennyiben értelmes kapcsolatot tudunk kialakítani. Ugyanakkor ez némi időbe beletelne” – mondta.
Nem szabad még előre inni a medve bőrére
A W Series ugyan már bőszen tervezgeti a 2021-es visszatérést azt követően, hogy a 2020-as kiírást törölték a koronavírus-járvány miatt (csakis e-sport bajnokságot írtak ki), de a folytatást illetően akadnak homályos foltok. A nevelősorozatok világában általában jól értesült Formula Scout úgy tudja, a Hitech GP és a Hankook is kiszáll a női bajnokságból.
A Hitech GP-nél azzal indokolták a döntést, hogy a jövőben inkább a Forma-2-ben és a brit F3-ban futtatott programjaikra helyeznék a hangsúlyt, a dél-koreai gumigyártó pedig amiatt vonta meg a támogatást, hogy a Forma-1-es kooperálódással a W Series kikerült a DTM égisze alól. Muir előbbi pótlásáról csak annyit volt hajlandó nyilatkozni, hogy több csapattal is tárgyalnak.
Megvan, ki tervezi az új pályát
Khalid Bin Sultan Al Faisal a dzsiddai pálya kapcsán is megszólalt, a RaceFansnek nyilatkozva elmondta, hogy a tervezést Hermann Tilkére bízzák, aki így rövid idő elteltével újabb megbízást. Legutóbb a Vietnám Nagydíjnak (várhatóan csak 2022-től) otthont adó Hanoi Street Circuitet rajzolta meg, az ottani verseny azonban csúszik politikai okok miatt.
„A rendelkezésre álló időnket ismerve úgy gondoljuk, a legjobb opció az, ha egyenesen Tilkéhez fordulunk” – mondta a herceg a sokak által kritizált tervező kinevezéséről. „Nagyon gyorsan kell dolgoznunk. Egy utcai pálya pedig nem olyan, mint egy új projekt, nem a nulláról kell kezdeni vele. Ezért is szerettünk volna valakit, aki komoly tapasztalattal rendelkezik az utcai pályákkal kapcsolatban.”