A mercedeses Lewis Hamilton nyerte a 2020-as Forma-1-es Török Nagydíjat Sergio Perez Racing Pointja és a ferraris Sebastian Vettel előtt. Az 58 körös futam során a folyamatosan változó körülmények jelentették a legnagyobb kihívást, a felszáradó aszfalton eleinte a Racing Point, majd a Red Bull tűnt erősnek. A futam végén azonban a Ferrari versenyzői és a brit tűntek erősnek. Hamilton sikerével matematikailag is bebiztosította hetedik világbajnoki címét.
A pole-pozícióból rajtoló Lance Stroll egészen a futam feléig remekelt, ám egy stratégiai hiba miatt a verseny utolsó köreiben friss átmeneti esős abroncsokra váltott. Ezek meglepő módon nem tapadtak olyan jól, mint a használt gumik, így a leintésig a 9. helyig esett vissza a kanadai. A második helyről rajtoló Max Verstappen is jól szerepelt, ám a Red Bull hollandja több hibát is elkövetett, hiába volt remek a tempója. Végül hatodikként zárt Isztambulban.
Verstappen spins at max speed! pic.twitter.com/Qp3UvC6VJj
— Mattzel89 (@Mattzel89) November 15, 2020
¡Dos trompos más: Räikkönen y Verstappen! https://t.co/TiVIEqDodu https://t.co/hox3ih0ett #F1 #TurkishGP #DirectoSM pic.twitter.com/1Rok6w5cho
— SoyMotor.com (@SoyMotor) November 15, 2020
A Racing Point hétvégéjét Perez mentette meg: őt nem hozták ki a bokszba, amikor Stroll kereket cserélt, ezért noha lassabb volt, mint Hamilton és a mögötte érkező Sebastian Vettel, Charles Leclerc, Carlos Sainz trió, a mexikói megtartotta a második helyet. Vettel elcsaklizta ferraris csapattársa elől az utolsó dobogós helyet: a futam utolsó szakaszában jó tempóban autózó vörös autók Leclerc vezetésével közeledtek Perezre, ám az utolsó körben Leclerc egy támadás közben elfékezte magát, Vettel pedig kihasználta a helyzetet. Leclerc végül még a McLaren spanyolja előtt végzett.
La batalla entre Leclerc, Pérez y Vettel por el podio en la última vuelta del #TurkishGP
pic.twitter.com/u9GYWPVBnN— F1 + (@F1plus_) November 15, 2020
Az említetteken kívül pontot szerzett még Alexander Albon (Red Bull), Lando Norris (McLaren) és Daniel Ricciardo (Renault).
Valtteri Bottas a másik Mercedesszel még csak pontot sem szerzett: a finn végigpiruettezte az 58 kört, körhátrányban a 14. helyen végzett.
Bottas spins again. He’s Felipe Massa today #F1 #TurkishGP pic.twitter.com/W8SlMMGayM
— Mattzel89 (@Mattzel89) November 15, 2020
A futamot Romain Grosjean (Haas), Nicholas Latifi (Williams) és Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) nem fejezte be.
Az egyéni cím ezzel már eldőlt, Hamilton 307 ponttal hetedszerre is világbajnok, Bottas pedig 197 pontjával még őrzi a második helyet a 170 pontos Verstappennel szemben. A konstruktőrök közt a Mercedes már behozhatatlan előnnyel rendelkezik, és a Red Bull 240 pontja is minden bizonnyal elég lesz a második helyre. A harmadik hely környékén szoros az állás: a Racing Point (154 pont), a McLaren (149 pont), a Renault (136 pont), de még a Ferrari (130 pont) is játékban van a bronzért.
A világbajnokság két hét múlva Bahreinben folytatódik.
A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.
Szemerkélő esőben, 12 fokos levegő- és 14 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel az autók a rajtrácsra a 2020-as szezon tizennegyedik Forma-1-es futamára, a Török Nagydíjra.
Az év 14. pole-pozícióját nagy meglepetésre a Racing Point kanadai versenyzője, Lance Stroll szerezte meg a Red Bull-os Max Verstappen előtt. Mögöttük csapattársaik, Sergio Perez és Alexander Albon következtek a rajtrácson, megelőzve Daniel Ricciardo Renault-ját és Lewis Hamilton Mercedesét. A magukhoz képest gyengén teljesítő bajnokcsapat másik autójával Valtteri Bottas csak a kilencedik helyről rajtolhatott, a két fekete versenygép közé befért Esteban Ocon (Renault) és Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) is. A legjobb tízbe befért még Antonio Giovinazzi a másik Alfa Romeóval.
A rajtrácsot több büntetés is átvariálta: George Russell már a hétvége előtt „bebiztosította” az utolsó rajtkockát, mivel Williamsében több erőforráselemet cserélni kellett. Mindezek után az időmérő miatt is hátrasorolták öt rajthellyel, mert figyelmen kívül hagyta a sárga zászlós jelzést. Hasonlóan tett Lando Norris is, de a másik McLarennel Carlos Sainz sem maradt büntetés nélkül: őt feltartás miatt sorolták hátra három hellyel. A büntetések kiosztása után Norris a 15., Sainz a 16. helyet foglalhatta el a rajtrácson, hátrasorolásukkal többek között a Ferrari járt jobban: Sebastian Vettel a 11., Charles Leclerc a 12. helyen várhatta a piros lámpák kialvását. Pierre Gasly sem tarthatta meg a 15. rajthelyét, az AlphaTauri franciáját a parc fermé szabályok megszegése miatt a rajtrács végére sorolták az utolsó pillanatokban.
A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia száraz időben a kétkiállásos taktika lehetett volna az 58 körös versenyen, ám mindez felesleges jósolgatásnak bizonyult, ugyanis a rajt előtt eső áztatta a pályát. Mindenki az esőgumik mellett tette le a voksát, kivéve az intermediate abroncsokat választó Williamseket. Az olaszok becslése szerint a lágy gumik 14-20, a közepes abroncsok 22-30, a kemény keverék pedig akár 38 kört is kibírt volna épségben.
Off to the grid! @kvyatofficial #AlphaTauri #F1 #TurkishGP 🇹🇷 pic.twitter.com/zkOfFMYYkg
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) November 15, 2020