Időnként körbenézünk a NAV oldalán: most ötezer forinttól két és fél millióig hirdeti a többnyire adóügybe keveredett polgároktól begyűjtött járműveket az adóhatóság. Személyautókat, kamionokat, motorokat, utánfutókat, mindent, ami mozdítható értéktárgy. A NAV honlapján jelenleg a megszokottnál valamivel több, 107 darab jármű várja új tulajdonosát.
Szokás szerint rendkívül színes a kínálat. A filmekből ismert kalapácsos árveréseket a visszaélések miatt jó pár éve megszüntette az akkori APEH, ma elektronikusan lehet licitálni a kiválasztott járműre. Első lépésként a Magyarorszag.hu oldal Ügyfélkapujában kell regisztrálni, majd ezzel az azonosítóval lehet a rövidre szabott idő alatt ajánlatot tenni.
Kimondottan ajánlott elolvasni a jármű adatlapját, amelyen három dátum szerepel: az árverés meghirdetése után egy hónappal kezdődik a verseny, ami három nap alatt le is zajlik. A járműveket nyilván célszerű személyesen is megnézni, amit cseppet nehézkessé tesz, hogy az ország különféle pontjain lévő helyi NAV-kirendeltségeken szomorkodnak.
Az első ránézésre sokszor vonzónak tűnő ár mellett a járművek apró betűs ismertetői olykor kellemetlen meglepetéseket is tartalmazhatnak, ugyanis egynémely jószágnak se forgalmija, se kulcsa, de a kínálatban azért akadnak a piaci ár alatti ígéretes példányok is.
Minden egyes autónak megbecsülik a piaci árát a NAV szakértői, amit megfeleznek, majd erről a felezett összegről indul a licit. Tucatnyi autót mutatunk be a kínálatból, a fotók alatt a szűkszavú leírásaikból idézünk.
Opel Astra Caravan 1.7D (1997) – Licitár: 40 ezer forint
BMW 730D (2007) – Licitár: 1 millió forint
Citroën Xsara Picasso 2.0 HDI (2005) – Licitár: 250 ezer forint
Volkswagen Amarok 2.0 TDI (2012) – Licitár: 2,5 millió forint
Suzuki Ignis 1.3 (2006) – Licitár: 325 ezer forint
Volvo XC90 2.4 D (2013) – Licitár: 1,5 millió forint
Ford Fiesta 1.4D (2014) – Licitár: 250 ezer forint
Na de hol vannak a nagykutyáktól lefoglalt luxusautók?
„Volt egy család, sorolom, hogy tőlük milyen kocsikat foglaltunk le: Maserati, Bentley, több Porsche, Mercedes…” – mesélte pár éve a Vezessnek a NAV munkatársa a csepeli telephelyükön, ahol az adóhivatal által lefoglalt luxusautókat néztük meg. Többek között ezeket:
Augusztusban adatkéréssel fordultunk a NAV-hoz: kikértük, hogy miként alakult az elmúlt években a lefoglalt luxusautók száma, valamint szerettük volna megnézni, hogy a fenti kép után évekkel, ma milyen csodákat őriznek a csepeli, Petróleum utcai telephelyen. Az adatokból kiderült, hogy megugrott a lefoglalt, nagy értékű személyautók száma az év első felében.
Arról, hogy ezek Porschék, Lamborghinik vagy micsodák, meglepő magyarázattal nem ad információt az adóhatóság, és azt sem engedik, hogy megnézzük őket. „A gépkocsimárkákról azért nem adunk információt, hogy egyetlen gyártó se tűnjön fel rossz fényben amiatt, mert autói – egy bizonyos márka, egy bizonyos típus – esetleg gyakrabban tűnnek fel a bűnügyi foglalási statisztikában.” Meglehetősen érdekes a nagy német, olasz stb. gyártók gazdasági érdekét a magyar adófizetők tájékoztatása elé helyezni.
BMW 530 XD (2006) – Licitár: 100 ezer forint
Peugeot 207 1,4D (2009) – Licitár: 250 ezer forint
Škoda Superb (2012) – Licitár: 1,5 millió forint
Opel Vectra 2.0D (2002) – Licitár: 125 ezer forint
Mercedes E 320 CDI (2006) – Licitár: 1,3 millió forint