A Toyota 2UR-GSE kódjelű ötliteres V8-asát kifejezetten sportcélokra fejlesztették több mint másfél évtizeddel ezelőtt. Azóta gyakorlatilag változatlan formában gyártják, és használják többé-kevésbé ugyanarra: a Lexus sportmodelljeiben (IS F, majd RC F és GS F), illetve nagy túrakupéjában (LC) tartja életben a szívómotorok hagyatékát.
A cég több motorjának (a Supra-féle soros hathengeres 2JZ vagy a legelső Lexus LS-ben dolgozó 1UZ) megbízhatóságáról legendák keringenek, elpusztíthatatlan erőforrásként ismeri őket a világ. De vajon képes-e hasonló bravúrra a 2UR blokk? A választ egy YouTuber, név szerint Jared Pink adta most meg.
Jared 290 ezer kilométeres futásteljesítménnyel vásárolt magának egy korai, 2008-ban gyártott IS F-et. Az autót azóta rendeltetésszerűen használja – ami a sportszedán esetében közúti- és pályaversenyzést jelent. Mindvégig mintásan gondját viselte a sportszedánnak, ám egy percig sem bánt vele kíméletesen.
Amikor aztán a kilométer-számláló elérte a 227 ezer mérföldet (365 ezer kilométer), úgy döntött, bepillant a színfalak mögé. A műveletről készített videót alább láthatod.
Mivel Jared a szelepfedélnél olajizzadást tapasztalt, a tömítések cseréje mellett döntött. Amikor ehhez felnyitotta a motort, egyrészt beigazolódott a csere szükségessége (a tizenkét év alatt teljesen megkeményedett a hengerfej és a gyújtógyertyák tömítése), másrészt viszont – a tömítések miatt jelen lévő olajtól eltekintve –megdöbbentően jó állapottal találkozott.
Ahogy a videó 14. percénél látható, a makulátlanul tiszta motor mentes volt minden lerakódástól. Ahhoz persze, hogy az enyhe, kb. 10%-os teljesítménynövelő kúrán átesett blokk ilyen kiváló állapotban legyen, a kiváló mechanikus adottságok mellett rendszeres, hozzáértő karbantartása is szükség volt.
Jared azonban nem misztifikálja túl az ügyet. Szerinte a hosszú élettartam titka megnyugtatóan egyszerű: „cseréld becsületesen az olajat, és hajtsd meg keményen az autót.”