Röviden – Bentley Bentayga V8 | |
---|---|
Mi ez? | Wolfgang Dürheimer, a Bentley korábbi vezetője bólintott rá a márka első szabadidő-autójára, ez lett a Bentayga. |
Mit tud? | Megmutatni, milyen az angol luxusautós fényűzés, ha szabadidő-autóba töltik. |
Mibe kerül? | 75,5 milliótól indul az 550 lóerős Bentley Bentayga, felső határ pedig jóformán nincs. |
Kinek jó? | Akinek pórias a Touareg, suhanc a Cayenne és egy fullos Q7 sem elég, annak való a fényűző Bentayga. |
Dölyfösen néztem le a guruló trónról, ami ugyan nem teremt zöldhullámot amerre áll az orra, de esélye sincs bejutni a komoran kopogtató ősznek. Hatalmas kerekein libben néha egyet a hatalmas autó, olykor azért a nyergen is érezni, hogy a világ nem tükörsima. Mégsem csak a fűszerek szivárogtak vissza az angol gyarmatokról, maharadzsának lenni díszes elefánt hátán lehet pont olyan, mint Bentley Bentaygát vezetni.
Külső
Eszeveszett hatalmas a Bentley Bentayga és mindenütt vadul csillog. A LED-mátrixos fényszórói olyanok, mintha egy salátástálnyi apró kristály volna, közöttük pedig ott a széles hűtőmaszk, természetesen teli krómmal. Jól áll neki ez a fényes antracit szín is, amit egyébként 2004-ben az Arnage-zsal érkezett az árnyalatok tengerébe.
Masszív vastagságú króm ablakkeretek és apró V8 meg First Edition plakettek díszítik az oldalát, ami alatt szinte eltűnnek a 21-es felnik. A szárnyaló B-től egy határozott vonal húzódik egészen a kidomborodó hátsó sárvédőig.
Amiről mindenkinek megvan a határozott véleménye, az a hátulja, ahol az ékszerszerű ovális lámpák és a vízszintes vonalak húzzák szélesebbre Bentaygát. Még az osztott kipufogók is rímelnek az oválra, ami sokkal inkább sugall dinamizmust, mint a hátracsapott spoiler.
Belső
Szivarszalon hangulatot áraszt az egész utastér a fekete és vaj bőrkárpitokkal meg az elegáns részletekkel. Északon békében éldegélő marhák bőrét használják fel a bálteremnyi beltérhez. Ezeket az állatokat ugyanis a hidegebb időjárás miatt sokkal kevesebb szúnyogcsípés éri, így a felhasznált bőr is nagyobb eséllyel hibátlan. Mindenhol duplán négyzetes mintázatban varrják meg és minden háttámlába belehímezték a First Edition logót. Ezeket géppel készítik, mert az tud egyenletesen jó minőségben varrni.
Kézzel készül viszont a kormány öltése, mert ahhoz tényleg emberi kéz kell. Tökéletes is az egész az utolsó kis krómozott tekerentyűig. Mindenütt minden apró kapcsoló gyűrűjének egységes mintázata van, ami a váltókaron és a szellőzőkön köszön vissza. Angol stílusban ezeket könnyedén sikló tolattyúkkal lehet elzárni.
Érdekes, hogy mennyire más az a zongoralakk, ami nem műanyagból, hanem valódi, sötétre lakkozott fából készül. A minőségérzet egészen addig bódítóan hat, amíg ki nem bukkan, hogy a bajuszkapcsolók ugyanolyanok, mint a Q7-es Audiban, de még a tetőn lévő konzol is cikkszámra azonos alkatrész. Ilyet azért a Flying Spurban nem engedtek meg maguknak.
Ahogyan méltatlannak érzem azt is, hogy a hátsó padot plasztik kallantyúkat rángatva kell beállítani. Ilyen helyeken azért érződik, hogy a Bentayga nem a legnemesebb Bentley, de eladásaival megteremti a lehetőséget az olyan modellekre, mint a csodálatos Continental GT kabrió és ezért hálásak lehetünk neki.
Óracsoportjában már nem tű szalad el a számlap előtt, hanem minden pixelekből van és szabadon konfigurálható a hagyományos elrendezésre vagy nagy térképre. A 10,9 colos központi érintőképernyő menüje egyértelmű és miután áldásunkat adtuk rá, már az Apple CarPlay-en keresztül szólal meg a remek Naim hifi.
Akár eső után az olajtócsa, annyi színben játszik az opciós Breitling Dark Mother of Pearl Face nevű órácska, gyémántberakásos számlapja, ami igazi ékszere a műszerfalnak. Önmagában szinte túlkapás, de itt nagyon a helyén van.
Technika
Ahogyan az igazi, úri Bentley-k, úgy a Bentayga is az angliai Crewe-ban készül el, de előtte még Banburyben fényezik a németországi Moselben gyártott karosszériákat. Itt gyártják a Volkswagen első elektromos autónak tervezett modelljét, az ID.3-ast, valamint a Lamborghini Urus vázát. A platform szintjén közeli rokona a szinte szerény VW Touareg és a sportos Porsche Cayenne.
Tagadhatatlan a rokonság az Audi Q7-essel, amiről nem csak a motortérben kificcenő címkék árulkodnak, hanem a bajuszkapcsolók és más apróságok is. Ugyanúgy 48 voltos rendszer látja el az aktív kanyarstabilizátorokat, összkerékhajtású és hagyományos, nyolcsebességes automataváltó kapcsolódik a turbós V8-hoz. A 4,0 literes blokk hengersorai közé két darab, kettős megfúvású turbót akasztottak.
Bentayga Speed, a leggyorsabb szabadidő-autó
V8-as dízel és konnektorról tölthető hibrid is volt már a Bentley Bentaygából, de az csak az árnyékos oldal. A mindent elsöprő vezérhajó kétség kívül a W12-es Bentayga.
Kompakt méretű, 6,0 literes, biturbó W12-es motorja hathengeres móddal képes takarékoskodni, de Bentaygát ez csak az írott szabályoknak szól. 635 lóerő és 900 Nm nyomaték 3,9 másodperc alatt lövi álló helyzetből 100 km/órás sebességre a Bentayga Speedet, ami 306 km/órás végsebességével a világ leggyorsabb SUV-je.
Vezetés
Puffan a nehéz ajtó, mintha egy trezort zártam volna magamra és már szinte érzem is, hogy ez a bástya egyszerűen bevehetetlen. A külvilágból ugyan már egy árva neszt se hallok, hiszen több rétegnyi üveg, némi lemez és vastag bőrkötés választ el tőle, de a hideg még megmaradt. Megnyomom az ülésfűtés gombját, utána meg az érintőképernyő vonatkozó ablakában kell finomhangolni az intenzitást.
Beindítás után érezni és hallani nem lehet a V8-ast, tényleg csak a digitális óracsoport pixelei árulják el. Ez nem egy Mustang, hogy mindent átjárjon a bevetésre kész motor bizsergése. Ideje volna már elindulni, de a masszázs már a Flying Spurban is mennyei volt. Mert a Bentley üléseiben nem légkamrák puffadoznak, hanem ökölnyi bakelitgolyókat nyom az ember hátának a bőrkárpiton keresztül.
550 nagyon visszafogott lóerő viszi a 2,6 tonnás Bentaygát és ezért nem is megy, csak lendületesen gurul, mint valami fényesre polírozott gránitgömb. Meglódítani nehéz ugyan, de a lendülettel már kisimul a Bentayga és a váltó észrevétlenül teszi a dolgát. Akkora, mint egy tisztességes tank, csak ebből fent ülve belátni az egész tömböt és a pontos kormánnyal is lazán be lehet fűzni bárhová. Mivel egy Q7-estől nem is számottevően nagyobb, ezért azt a fajta felsőbbrendűséget nem is adja meg, amit mondjuk a minden fölé tornyosuló Cullinan.
Tehát nagy, és ezt egy árva percig nem próbálja titkolni. Cserébe ott a 360 fokos kamera meg a seregnyi asszisztens a holttérfigyelőtől az adaptív tempomatig, ami vigyáz a vezetőre és az autó körül élővilágra. Meg a nagyszerűen adagolható, méretes fékek.
Andalítóan hajózni a felhőnyi tejszínhabbá varázsolt úton viszont tényleg csak klasszikus limuzinnal lehet. Hiába csillog a gigantikus króm rács az orrán, szárnyalnak a Bentley logók mindenütt, de a kegyetlen fizikát nem tudja elnyomni még ekkora arccal se. A hordónyi felniket fájdalmasan kidobják magukból a budapesti kátyúk, az egész bódé zöttyen egyet az éles keresztbordán.
Méltósággal suhanni hosszú egyenesben vagy két vadászkastély között futó vidéki utakon tud a Bentayga. Autópályán jól jön a V8-as bőséges ereje (egyes helyeken még a 290 km/órás végsebessége is), de leginkább a rugalmassága. 770 Nm nyomatéka rendelkezésre áll szinte mindig és ettől az egész úgy indul meg, mint az élénkülő vihar. Lassan belenyom az ülésbe, aztán váratlanul hamar olyan tempóval csörtet, ami nem úrhoz méltó. Szerencsére a Bentayga sem úgy fehér galléros, ahogyan az igazán elegáns volna.
Bentley módban elég harmonikus, Sportban már motiváltabb és harapósabb, hozzá a kipufogó csak diszkréten dalolja a V8-ashoz illő muzsikát. Az igazi koncertet kétségtelenül az 1780 wattos, 20 hangszórós Naim hifi csinálja. Egész döbbenetes részletességgel szól, mintha a műszerfal mögött tényleg a Supertramp bújt volna el.
Kevés Bentaygában van ott a módválasztó ikonjai között a kaktusz, a hópehely meg a dagonya. Az All-Terrain Specification nevű csomagot érthetően nem sokan ikszelik be, mert még ember nem hallott olyan vásárlóról, aki terepen használta volna a több rétegben tökéletesre lakkozott, 22-as krómfelniken guruló luxus szabadidő-autóját.
Komolyan is vették, mert gombnyomásra olyan magasra emelkedik, hogy háztartási létra kell a kiszálláshoz, kioldanak az aktív stabilizátorok és emelt fordulaton dolgozik a motor.
Költségek
75,5 millió forinttól kezdődik a V8-as Bentley Bentayga, amihez alapáron jár egy marék ámulat meg a nagyság. Színből akkora a választék, hogy a fekete különböző árnyalatait is órákig lehet nézegetni, szóval a döntésképtelenek meg se próbálkozzanak kéttónusú fényezést összekombinálni. A beltér sem egyszerűbb, ahol két egymáshoz szépen passzoló bőrkárpit után még a cérna színéről és a varrások stílusáról kell dönteni. Aztán jöhet a sok rétegben fényesre lakkozott fabetét.
Ha gyakran kell a haverokat a kocsmába… bocs, pubba vinni, akkor az öt férőhelyes helyett ott a hétüléses Bentayga. Akik viszont fejedelmi kényelemben szeretnék élvezni a Bentley hangulatát és hűtött pezsgőt fogyasztani – mielőtt felszolgálnák a budai villában rendezett partin a welcome drinket -, annak a négy különálló foteles beltér otthonosabb.
Breitling óra (3100 euró) és Naim hifi mellett olyan hasznos apróságokat is lehet rendelni, mint a vonóhorog (1000 euró). Mivel 3,5 tonnát megbír, így simán elcibál egy Rinker 280-as hajót a Dunáig.
Szinte már szerény volt a tesztautó a decens szürke színnel és a világos belsővel, de a szép órácskával és az Offroad csomaggal (3610 euró) együtt így is sikerült 99 milliós árcédulát (210 ezer euró, plusz az apró és az áfa) duzzasztani rá.
Értékelés
Ha valamivel igazán lehet hirdetni, hogy van pénz, akkor az a Bentayga. A gyönyörű óra, a csodálatosan szóló hifi és a finom bőrkárpit alól viszont néha kikandikál a spórolás és ezt nehéz elfogadni ennyi Bentley logó között.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|