Ezúttal jogi és autóvásárlási szakértőinkhez is nagyon hasonló kérdések futottak be. Több esetben is a kereskedésből vásárolt használt autó állapota okoz fejtörést az olvasóinknak.
Csörög a vezérműlánc, csörög a kassza
Olvasónk kérdez
Szia!
Egy kis segítséget kérek. Három hónapja egy kereskedésből vásároltam egy 3,5 éves autót, Opel Astra J 1.6 D, vagyis dízel. Az autómban a vezérműlánc hidegen indításnál hangos.
Amikor elhoztam az autót, ez a hiba már elképzelhető, hogy megvolt. Az autóban még nem volt lánc cserélve. Érdeklődnék, hogy mi a felelőssége a kereskedőnek ebben és meddig terheli ez a hiba őt.
A javítás gyári vezérműlánc 350 000 Ft, javítás 130 000 Ft. Ez minősülhet rejtett hibának, amit nem közöltek velem és műszakilag átvertek? Nyilván én nem vettem észre ott a hibát, mert nem értek hozzá, és úgy voltam vele, hogy egy 3,5 éves autóban csak megbízhatok. Merre indulhatok el, és mik a kilátásaim?
A kereskedés nem partner semmiben, már beszéltem velük…
Köszi a segítséget előre is.
Üdvözlettel: Tóth János
Szakértőnk válaszol
Kedves János!
A vezérlés meghajtása (vezérműszíj, vezérműlánc) kopó alkatrésznek minősül, mint ahogy a fékek, kuplung is. Sajnos a fiatal autók láncos vezérlése nem örök életű, valamint nem a kortól kopik, hanem a megtett kilométerektől és az esetleges hibás szervizelésektől.
Amennyiben kereskedőtől vásárolt, 12 hónap szavatosság jár a kocsi mellé. Ebből 6 hónapig – egy esetleges meghibásodás esetén – a kereskedőnek kell bizonyítania egy jogvita esetén, hogy a hiba nem állt fenn, mikor átadta az autót, illetve ha fennállt, tájékoztatta önt. A kopó alkatrészekre nem vonatkozik a szavatosság.
Amennyiben jogosan elvárható lenne egy 3,5 éves autótól az új állapot, senki nem vásárolna új autót. Egy esetleges jogvita esetén, nagy valószínűséggel elbukná a pert ezzel a hibával. Azt javaslom, hogy keressen egy független szerelőt, aki a fenti ár töredékéért kicseréli a vezérlést az autóban.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Autóvásárlás DPF „megoldással”
Olvasónk kérdez
Tisztelt DAS jogszerviz!
Idén szeptember közepén vásároltam egy dízel autót (melyet úgy hirdetett a kereskedés, hogy átvizsgált autó), amelyen pár apró hibát közöltek velem. Vásárlás után elvittük szervizbe, ahol közölték, hogy nincs benne részecskeszűrő, ezért az általam közölt hibát nem javítják ki!
Hívtam a szerelőt, amely egy szakszerviz, de semmi lényegeset nem közöl, csak annyit, hogy keresni fog. Persze nem keresett egyszer sem, csak félrebeszél, ha felveszi a telefont! Mi ilyenkor a teendő?
Válaszát előre is köszönöm!
János
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Levélíró!
Ez bizony nem jelentéktelen hiba, többféle módon is eljárhat. Először is írásos értesítést kell küldenie az eladónak a hibáról, amiben egyúttal rövid határidő tűzésével hívja fel a javítás elvégzésére.
Ha ezt nem hajlandó elvégezni a saját költségén, akkor vagy megjavíttatja egy szervizben és érvényesíti a javítási költséget az eladón vagy pedig akár el is állhat a szerződéstől, mely esetben a vételárat, átírási költséget visszakövetelheti.
Az ügyben érdemes minél előbb megindítania az eljárást.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Racionális autó nagyobb családnak
Olvasónk kérdez
Tisztelt Varga Úr!
Elsősorban megjegyezném, hogy nagy tisztelője vagyok a munkásságának!
Másodsorban, 6-7 személyes autót szeretnénk venni!
Kritériumok:
– Szívó benzin
– A 2. üléssorban elférjen 3 gyerekülés
– 2 – 2.5 millió Ft-ba férjen bele az első szerviz, átírás
Az autóval kb 8.000 km-t teszünk meg / év, sok a város, ezért szeretnénk szívó benzint.
Renault Grand Scenic III, Citroen C4 Grand Picasso, Honda FRV és Ford S-max az, amiket nézegetek. A legjobb a Honda lenne, 1.8 benzin, ez még tetszik is nekünk.
Mit gondol ezekről a típusokról?
Válaszát előre is köszönöm
Tisztelettel:
Tibi (egy apuka, aki azt hitte, egyszerű lesz találni megfelelő autót, és most már tudja, hogy nem:) )
Szakértőnk válaszol
Kedves Tibi!
Sajnos kevés autógyártó gondolt a nagycsaládosokra, ezért nem könnyű találni családszállítót három egyforma üléssel hátul. Amennyiben a keret 2,5 millió forint, azt javasolnám, maximum 2 millió forintért vásároljanak autót. A maradék félmillió így elég lesz átíratásra, gumira, szervizre, az első javításokra és fenyőfás illatosítóra.
2 millió forint körül 10-14 éves autók elérhetőek általában a családi autók piacán. Általános szabály ilyen korban, hogy fontosabb a jelenkori állapot, mint a konkrét márka, típus. A megbízhatóság mellett pedig ebben a kategóriában a méret és kihasználhatóság is elsődleges.
1. A Renault a Mégane/Scénic 3. generációjával nagyot lépett előre megbízhatóságban. Benzines motorjai megbízhatóak és takarékosak, kivéve az 1,4 TCe-t, de az 1,2 TCE-t sem ajánljuk. Jelentősen kevesebb az elektromos meghibásodás a korábbi generációkhoz képest és nem jellemző a típusra a rozsdásodás. Rakoncátlankodni a kormányzár és a központi zár szokott. A kormánymű hajlamos az idő előtti kopásra. A Grand Scenic III kimondottan kényelmes családi autó lehet.
2. A Citroën Grand C4 Picasso megbízhatóság szempontjából a gyenge láncszem a csapatból. Gyakori a robotizált (bólogatós) váltós verzió, ami nem a megbízhatóságáról híres és elvesz minden vezetési élményt. Gyakoriak a különböző elektromos anomáliák és a futómű nehezen viseli a nagy bódét és a hazai útviszonyokat. Benzines motorjaival a Prince nevű, igen problémás turbós benzines 1,6-ost leszámítva mechanikusan ritkán van baj, inkább itt is az elektromos zűrök a jellemzők. Kihasználhatóság, kényelem és praktikum szempontjából viszont jó választás lehet.
3. A Honda FR-V japánosan megbízható, mégis vannak bosszantó meghibásodások. Az ablakemelők kapcsolója például szerencsétlen helyen, a műszerfalon kapott helyet és rendszerint eltörik. A gyári kapcsoló horror áron van, a bontott pedig szintén törött. A különböző fedelek zsanérjai szintén hajlamosak a törésre. A Honda benzines motorjai remek konstrukciók, de a nagy, telefonfülke karosszériához a 2,0 illik jobban. Gyakori a magas olajfogyasztás, ami nem konstrukciós hiba, inkább a zord szervizelés, vagy ennek hiánya a valódi ok. A típus legnagyobb gondja egyértelműen a rozsdásodás. Nehéz találni elfogadható állapotú példányt a magyar piacon.
4. A Ford S-Max családi szempontból talán a legkihasználhatóbb. Óriási a hátsó lábtér, szélesek az ülések és hatalmas a csomagtartó. Számos benzines motorral megtalálhatóak, de ha nem gyorsulni kell, akkor a 2,0 szívó verzió talán a legracionálisabb választás. Sajnos a magas olajfogyasztás itt sem ritka hasonló okokból, mint a Hondánál. Kevésbé rozsdásodik, mint az FR-V, de rozsdamentes S-Maxot nehéz találni. A műszerfal tetején lévő tárolórekesz szinte mindegyiknél eltörik. A futómű meglepően jól bírja a hazai utak rossz minőségét, de kormányműlógás itt is előfordulhat.
A végkövetkeztetés az, amit az elején leírtam: műszaki szempontból az állapot dönti el, hogy melyiket érdemes választani. A család szempontjából pedig azt javaslom, hogy próbálják ki mindegyiket, üljenek bele, próbálják bele a gyereküléseket, amennyiben van erre lehetőség. Mind a négy példány fenntartható, amennyiben sikerül találni egy jó állapotút. Ha nekem kellene döntenem három gyerkőccel, én az S-Maxot választanám.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu