A 131 éves múltra visszatekintő Irizar tavaly, a Busworld kiállításon rántotta le a leplet a megújult i4-es modellről. Alig egy évet kellett várni és máris fontos fejlesztést kapott, az autóbusz ugyanis ezentúl már gázhajtással is készülhet. Mindennek azért van jelentősége, mert a gázüzemű, városközi autóbuszok tábora egyelőre nem túl nagy. Ezen a téren a cseh SOR Intercity, az IVECO Crossway NP és a Scania Interlink CNG kínál alternatívát.
Semmi kompromisszum
Az Irizar ugyanakkor egy teljes gázüzemű paletta létrehozását tűzte ki célul, aminek az előhírnöke ez a kéttengelyes, szóló kivitelű (M3/II osztályú) autóbusz. A 12,92 méter hosszú busz városközi és különjárati utasszállításra egyaránt ideális lehet. A CNG-hajtáslánc egyáltalán nem vesz el helyet az utastérből, ezért nincs szükség kompromisszumokra az utastér befogadóképességét illetően.
Maximálisan 59 fő utazhat rajta, de ha van rajta fedélzeti WC, akkor is 55 fő helyet tud foglalni a fedélzetén. A legkevesebb ülőhely (53) annál a változatnál áll rendelkezésre, amelyiknél a második ajtóval szemben peront alakítottak ki a babakocsival közlekedő utasok számára. Szerencsére a padló alatti csomagtér méretét illetően sem kellett kompromisszumot hozniuk a mérnököknek, ennek köszönhetően ennek kapacitása is egyenértékű a dízeles változatokéval.
Svéd bázis
Mivel a jármű a Scania K 320-as alvázára épül, ezért a gázüzemű hajtáslánc teljes mértékben a svéd gyártó érdeme. A sűrített földgáz tárolása érdekében a tetőre 4 darab, összesen 750 kilogramm súlyú tartályt szereltek. Ezek együttes kapacitása eléri a 1260 litert, ami hozzávetőlegesen 500 kilométeres hatótávot tesz lehetővé az i4 CNG esetében. Szükség esetén tovább növelhető a tetőn lévő gáztartályok száma, így a jövendőbeli megrendelők akár ennél nagyobb hatótávra is szert tehetek az i4 CNG esetén.
A tető plusz terhelése ellenére is az autóbusz teljesíti a három évvel ezelőtt bevezetett szigorú, R66.02 borulásvédelmi szabványt, valamint a gázüzemű járművekre vonatkozó R110-es szabványt. Ennek köszönhetően az autóbuszt egész Európában lehet szervizelni, ami azért fontos, mert a gázüzemű járműveknél az üzemanyagrendszert bizonyos időközönként át kell vizsgálni biztonságtechnikai okokból.
Pisztolylövést is
Nem mellesleg ennek az egységes nemzetközi szabványnak köszönhetően a CNG-üzemű járművek nagynyomású gáztartályainak olyan extrém körülményeket is el kell viselniük, mint például a közvetlen tűz, tartósan zord időjárás, vagy éppen egy pisztolylövedék. A biztonságos üzemeltetés kulcskérdés a CNG-buszoknál, éppen ezért az Irizar lehetővé tette, hogy a sofőr a műszerfalon is nyomon követhesse a gáztartályokban uralkodó gázszintet, valamint az aktuális nyomást. Szükség esetén pedig beépített tűzoltórendszer gondoskodik a kritikus helyzetek elkerüléséről.
A sűrített földgázzal történő üzemeltetésnek köszönhetően az autóbusz 20-25 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsájt ki a levegőbe működés közben. Nitrogén-dioxid kibocsátása viszont legalább 60 százalékkal alacsonyabb, rákkeltő szilárd részecskéket ugyanakkor szinte egyáltalán nem ereget a levegőbe. A gyártó szerint bár a dízelhez képest jelentkező üzemi hőmérséklet ellenére a gázüzemű i4-es zajkibocsátása 3-4 decibellel kisebb a gázolajjal működő változatokhoz képest. Ráadásul az utastérben keletkező vibráció is jóval alacsonyabb.
Az Irizar számításai szerint az i4 CNG akár 35 százalékkal gazdaságosabban üzemeltethető a gázolajjal hajtott társaihoz képest, függően attól, hogy éppen mekkora az árkülönbözet a CNG és a gázolaj között. A szervizelési költségei ugyanakkor a dízelbuszokéval megegyező nagyságrendet képviselnek.
Még több gázüzemű busz
Az Irizar hamarosan tovább bővíti a 12-15 méter hosszú gázüzemű autóbuszainak kínálatát. A tervek szerint az i4 Integral, mellett a városi utasszállításra tervezett i3le-nek is elkészül a CNG-motoros kiadása. Az Európa egyik legszebb turistabusza, az i6s, illetve az i6 cseppfolyósított földgáz (LNG) hajtással is elérhető lesz. Ebben az esetben akár 1000 kilométeres hatótávval is számolhatnak az üzemeltetők. A közös metszetnek az i4-es tekinthető, amely CNG és LNG verzióban egyaránt legördül majd az Ormaiztegi városában működő üzem gyártószalagjáról. Nagy valószínűséggel a spanyol cég ezzel az offenzívával már a dízelmotoros autóbuszok kivezetésére készül, ami jó eséllyel meg is fog történni ebben az évtizedben.