Röviden – Renault Clio E-Tech Hybrid 140 R.S. Line | |
---|---|
Mi ez? | A Renault Clio ötödik generációs modelljét 2019-ben mutatták be, ez pedig annak benzin-elektromos hibrid hajtású változata, apró akksival, két villanymotorral |
Mit tud? | Jó formájú kisautó, takarékos hibrid hajtással, ami a városi használat akár 80 százalékát is képes elektromos hajtással megtenni |
Mibe kerül? | A hibrid Renault Clio kezdőára 7 099 000 forint, a tesztben szereplő R.S. Line kivitel pedig 7 949 000 forinttól indul |
Kinek jó? | Aki takarékos, zöld, városi kisautót keres, de nem kíván töltőkábelekkel bajlódni, az örülhet a hibrid Cliónak |
Mint minden autógyártó, a Renault is azon dolgozik, hogy egyre jobban villanyosítsa a modellpalettáját. A márka kínálatában már régóta jelen vannak a különféle, száz százalékban elektromos autók – volt Fluence Z.E., jelenleg pedig a Zoé fut, amiből már a második generáció is a piacon van, és rajta kívül van munkára szánt elektromos autó is, a Kangoo Z.E. képében. Emellett a hibridek is egyre komolyabb szerepet kapnak, nemrég mind a három Renault-emblémás típust kipróbálhattuk, a Cliótól a Megane-on keresztül a Capturig. Az akkori rövid menetpróba után most egy egész hetet tölthettünk együtt a Clio hibrid változatával, amire még csinos, sportos, R.S. Line-gúnyát is húztak.
Külső
Kívülről a hibrid Clio szinte pont úgy fest, mint a hagyományos hajtású testvére, legfeljebb a karosszérián itt-ott feltűnő E-Tech Hybrid feliratok buktathatják le az autót, illetve az, hogy a kipufogót megpróbálták teljesen eldugni, alig kandikál ki belőle valami az autó fenekén.
Az R.S. Line ezeken felül még extra kis rátéteket is kapott, melyeken nem túl meglepő módon az R.S. Line felirat olvasható. Karosszériája 4050 milliméter hosszú, 1988 mm széles és 1440 mm magas, klasszikus ötajtós forma, sportos motorháztető-domborítással, egyedi, C-alakú LED-es nappalifény-dizájnnal. Oldalról a küszöb fölött, az ajtókon végigfutó Clio feliratú díszcsík, illetve a C oszlopból kiharapott üregben lévő ajtókilincs teszi érdekessé a kasztnit. Van még csinos krómkeret, ami az ablakok köré nőtt, tekintélyes méretű márkaembléma és az autó minden oldalán egy-egy kamera is.
Belső
Nincs eget verően nagy különbség a belsőben sem, mindössze pár kapcsoló, gomb, és funkció más, mint a benzines Clióban. Az E-Tech felirat a belsőben is feltűnik, és az automatikus váltó fokozatválasztóján feltűnik a B jelzés is, ami a sima motorféknél jóval hatásosabb lassítást produkál, miközben az akkumulátorokat is intenzívebben tölti a rendszer. Ebben a módban, kis tapasztalattal szinte egyetlen pedál használatával is lehet közlekedni, még akár közepes, de kiszámítható ritmusú forgalomban is.
A felhasznált anyagok minősége térdtől fölfelé teljesen korrekt, karcérzékeny, kemény, zörgős műanyag nem igazán van az autóban, helyette csinos díszvarrások, színes övek, érdekes textúrájú anyagok, és rengeteg recés végű, csillogó ezüstbe öltöztetett gomb, kapcsoló, akármi nézegethető, fogdosható. Emellett óriási, függőleges tájolású központi kijelző, és szintén digitális műszerfal látja el információval a vezetőt.
Hátul kisautóhoz képest határozottan komfortos méretű az élettér, két felnőtt ember kényelmesen elücsöröghet itt. A mindössze 10 kilogramm tömegű akkumulátort a padlóba, a csomagtartó alá suvasztották be, de egész ügyesen, mert a szintén ide száműzött pótkeréknek is jutott még annyi hely, hogy ne kelljen az undok gumijavító szettel bajlódni defekt esetén. A csomagtartó befogadóképessége kereken 300 literes, amit az 1/3-2/3 arányban dönthető háttámlák lehajtása után sík padlójú, nagyobb kiterjedésű csomagoknak is megfelelő helyet kínáló térré lehet bővíteni. Egyedül a magasan húzódó csomagtérajtó zavaró, de sok országban ennek jótékony hatása van a biztosítási költségekre. Egész pontosan a magasra felkúszó, a fémnél könnyebben, olcsóbban javítható műanyag lökhárító az, ami ezt indokolja.
Technika
Hibrid hajtásból kétféle is található a Renault autóiban, míg a hálózatról is tölthető, nagyobb akksis csomagot a Megane és a Captur kapta, addig a hagyományosnak nevezhető öntöltő változat a Clióba került. A 140 lóerős rendszerteljesítményre képes E-TECH hibrid egy hagyományos, de kettős szívócső-befecskendezéssel, elektromos vízpumpával és súrlódáscsökkentő bevonattal ellátott, takarékosabbra faragott 1,6 literes szívó benzinmotorból és két darab villanymotorból, illetve az apró, mindössze 1,2 kWh kapacitású akkumulátorból áll.
A villanymotorok egyike – a nagyobb – főleg az autó mozgatását végzi, motorfék üzemben pedig az akkumulátorokat tölti, míg a kisebb a benzinmotor indításáért és az akkumulátor töltésért felel, de ezen kívül van még egy szuper képessége, összehangolja a benzinmotor és a váltó fordulatszámát váltásoknál. A körmös kapcsolású, különösen hatékony váltóban nincs kuplung és szinkrongyűrű sem, ezért egy-egy fokozat csak akkor kapcsolható, ha a fogaskerekek pontosan azonos fordulatszámmal forognak.
A valódi fokozatokkal rendelkező duplakuplungos váltóban a villanymotoroknak kettő, míg a benzinmotornak négy fokozat jut, amivel akár tizenötféle hajtáskombinációt lehet összevariálni, de ebből csupán tizenkettő az, ami az autó mozgatására is alkalmas. Itt még nincs vége a különleges megoldásoknak, hiszen álló helyzetből csak elektromos hajtással indul az autó, 15 km/órás sebességig a benzinmotor nem kapcsolódik be a hajtásba, illetve a hátrameneti fokozat is csak elektromos lehet.
Vezetés
Izgalmas műszaki megoldásai ellenére a hibrid Renault Cliót sem nagyon más vezetni, mint egy automatikus váltós rokonát. A gyújtás, illetve motorindítás után itt nem is biztos, hogy bekapcsolódik a benzinmotor, hiszen elindulni úgyis csak elektromos hajtással tud a Clio, és a hátramenet is a villanymotor feladata. Ennek ellenére előfordulhat, hogy álló helyzetben, vagy lassú tempónál is berreg a benzinmotor, de ilyenkor csupán elektromos energiát termel, a hajtásba nem száll be. Nagy gázra viszont mindenki belehúz, közösen dolgoznak, hogy 9,9 másodperces, nem igazán lelkesítő gyorsulással átlépje a sebességmérő a 100 km/órás osztást. Hétköznapi autózásnál, néha még autópályán is furcsán viselkedik a motor, időnként minden logikus magyarázat ellenére csak úgy bekapcsol, vagy éppen indokolatlannak tűnő magas fordulaton pörög. Nyilván nem ok nélkül, tuti, van rá magyarázat, mit miért csinál.
Ettől az apró bizonytalanságtól eltekintve klassz dolog hibrid Cliót vezetni, ugyan a fent említett gyorsulástól és a 180 km/órás csúcssebességtől senki sem kap majd heves szívdobogást, de a sportosabb megjelenés ellenére ez most nem is cél. Sokkal inkább a takarékos üzem, ami a gyári ígéret szerint akár 4,3-5,1 liter is lehetne, bár nekünk sok városi szakasszal 6,2 literes átlag jött ki a teszthét végeztével.
Költségek
4 099 000 forinttól indul a hagyományos hajtású Clio árlistája, a hibrid változat ennél érezhetően magasabbról, 7 099 000 forinttól startol. A tesztautó alapára még ennél is húzósabb, az R.S. Line kivitel 7 949 000 forinttól kezdődik, és szépen teleextrázva a 9 139 000 forint is könnyen elérhető.
A Renault Clio E-Tech Hybrid és vetélytársai – Listaár, forint
A Renault Clio E-Tech Hybrid és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Suzuki Swift Sport 1.4 6MT Hybrid 48V (130 LE) | 7 290 000 |
Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force 125 LE CVT (125 LE) | 5 720 000 |
Renault Clio E-Tech Hybrid (140 LE) | 7 099 000 |
A Renault Clio E-TECH aktuális árlistája:
Verzió | Listaár |
ZEN E-TECH Hybrid 140 | 7 099 000 Ft |
INTENS E-TECH Hybrid 140 | 7 649 000 Ft |
R.S. Line E-TECH Hybrid 140 | 7 949 000 Ft |
Értékelés
Tágas csomagtartójával, minőségi elemekből összerakott, csinos, csendes utasterével, civilizáltan működő hajtásláncával a Clio megmutatja, hogy a kisautó kategóriában is lehet valami izgalmas. A hibrid rendszer különlegességéből ugyan működés közben nem sokat érezni – ez egyáltalán nem biztos, hogy baj -, de a takarékosság és a tisztán elektromos üzem előnyei azért tetten érhetők benne. Nem mellesleg rengeteg hasznos extrával lehet tovább fokozni benne a komfortot, illetve a nagy méretű kijelzővel szerelt, mindent tudó fedélzeti rendszer működése is teljesen egyértelmű, pedig számtalan funkciója van.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|