Ezúttal is szakértőinknek küldött olvasói leveleinkből válogattunk, a használtautó-vásárlással kapcsolatban több érdekes probléma merült fel.
Mercedes vagy BMW 10 évesen?
Olvasónk kérdez
Üdv!
Két autótípuson gondolkodom. Mercedes-benz E 300 CDI dízel, 2008-ból, amit kinéztem automata, sajnos kéziváltósban nem nagyon van. A másik BMW 525d háromezer köbcentiméteres motorral. 2011-es kézi váltós 180 ezer kilométer van mindkettőben, legalábbis az eladó állítása szerint. Árban is hasonlóak, a merci jobban tetszik, de a BMW fiatalabb és kézi váltós. A Mercedes-Benz E220 2006-2009 közötti is szóba jöhet. Mi lenne a jobb választás?
Szakértőnk válaszol
Kedves László!
10-12 éves újonnan prémiumkategóriás autókban gondolkodik. Ezek az autók jellemzően már elmentek a holdig és vissza ennyi idősen. Maximum a kilométer-számláló mutat kevesebbet. Mindkét típusnál hamar lehet beleszaladni rendkívül költséges pofonokba. Még egy vezérléscsere is félmilliós tételtől indul.
Nem attól lesz jobb egyik vagy másik, hogy 1-2 évvel fiatalabb vagy idősebb. A Mercedesnél egy fokkal kisebb az esélye hatalmas összegű javításokra, de tényleg csak egy fokkal! A legfontosabb mindkét típus esetén (valójában minden tizenéves autó estén) a jelenkori állapot. A hirdetésekben mindegyik költségmentes, hibamentes, törésmentes és jön-megy, teszi a dolgát…
Amennyiben a kézi váltós kivitel a szimpatikusabb, ott a kettős tömegű lendkerék cseréje fog fájni, az automatánál pedig a felújítás, ha meghibásodik.
Akárhogy is: ezeket az autókat jellemzően csak évi sok százezer forintos, akár milliós szervizköltségből lehet jó állapotban tartani. Persze lehet rá keveset költeni, de akkor garantáltan széthullik előbb-utóbb. A sok költségmentes példány általában azután kerül a piacra, miután a szerelő ad egy árajánlatot a közelgő javításokra. Mindig vannak kivételek, de ezek olyanok, mint tű a szénakazalban.
Bármelyik típust választja, javaslom, nézesse át szakemberrel vásárlás előtt!
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Hibás a másfél hónapja vásárolt autó
Olvasónk kérdez
Másfél hónapja vásároltunk egy 1,6 benzin 2009-es Opel Merivát átvétel után 50 km megtétele körül letiltott az elektromos kormányszervo (EPS lámpa világít kormány erőből forgatható), azóta folyamatosan csinálja sokszor 3 km-en belül 5-ször városi használatnál. A kereskedő vonakodik szavatossági hibának elfogadni, elektromos hiba magyarázattal. Véleményét kérném, hogy igaza van-e, vagy tovább kell ütni a vasat.
Szakértőnk válaszol
Kedves Balázs!
Sajnos a korabeli Opelek ismert és gyakori problémája a kormánymű-elektronika hibája. Használt autókra szavatosság vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy az eladó a kocsi átadásakor fennálló hibákra tartozik felelősséggel, amelyekről nem tájékoztatta a vásárlót. Amennyiben kereskedőtől vásárolt – egy esetleges jogvita esetén – neki kellene bizonyítani, hogy nem állt fenn a hiba, amikor ön megvásárolta az autót.
Más kérdés, hogy egy ilyen javítási költségű (50-70 ezer forintért javítják) hiba esetén érdemes-e jogi útra terelni a megoldást. Tizenéves autók vásárlásakor (valójában bármilyen autó vásárlásakor) érdemes félretenni pár százezer forintot az esetleges javításokra. Ezekben a kocsikban minden alkatrész tizenéves, és bármikor előfordulhat hasonló probléma még akkor is, ha nem ver át az eladó.
Azt javaslom, hogy próbáljon megegyezni az eladóval, hogy a javítási költség egy részét vállalja át.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Félni kell a Volkswagen TFSI motorjaitól?
Olvasónk kérdez
Szép napot!
A TFSI motoros Audikrol (durván szólva) nem találok sok véleményt az interneten, mi ennek az oka? Ennyire nincs rá panasz vagy ennyire említésre se méltó?
Válaszát előre is köszönöm!
Szakértőnk válaszol
Kedves Mátyás!
Talán nem a megfelelő helyen kereste. Rengeteg, többségében negatív vélemény van a neten TFSI motorokról, részben megalapozottan. A problémák erősen típus- és évjáratfüggők.
A korai (2013 előtti) motorok vezérlése láncos volt, rengeteg problémával. A szívószelepek lekokszosodtak, az üzemanyag-szivattyúk átengedték a benzint az olajtérbe, főként az 1,8 TFSI már akár 100 000 kilométernél zabálta az olajat…. Szerintem ezek kimerítik a probléma fogalmát. Sokat változtattak 2013 után. A láncos vezérlést felváltotta a szíjas, a dugattyúkat kovácsoltra cserélték, a befecskendezést kombináltra cserélték 2016 után, kiküszöbölve ezzel a szelep kokszosodását. Mivel ezek fiatal konstrukciók, majd meglátjuk, mennyire lesznek tartósak.
Egy biztos: a kis köbcenti, nagy teljesítmény nem a hosszú élet titka…
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu