A Peugeot 405 gyártásának hatodik évében, 1993-ban teljes körű modellfrissítésen esett át. Az átrajzolt külső és frissebb belső mellett rossz hírek is vártak a rajongókra: tudni lehetett, hogy az 1989-ben bevezetett, zseniális 405 Mi16 sportszedán napjai meg vannak számlálva.

A motorsportból származó alapokra épülő szívómotorral gyártott, kezdetben első-, majd összkerékhajtással szerelt limuzint a szaksajtó a presztízsmárkák sportszedánjaival emlegette egy lapon, ám ekkorra a pörgős motor teljesítménye megsínylette a frissen kötelezővé tett katalizátor bevezetését. A Peugeot a motorsportban keresett és talált megoldást a problémára.

Kár, hogy nem gyártottak többet ebből a sportos Peugeot-ból 1

A 405 Turbo 16 (avagy T16 GR) az 1980-as évek végétől fogva a világ egyik legjobb versenyautójának számított, amely a sivatagoktól a magas hegyekig mindenütt legyőzhetetlennek bizonyult. Amikor tehát az Mi16-ost nyugdíjazták, egy turbómotoros modellt, a 405 T16-ost állították a helyébe.

Kár, hogy nem gyártottak többet ebből a sportos Peugeot-ból 25

Ennek hengerenként négyszelepes, kétliteres motorjából 197 lóerőt préselt ki a Garrett turbófeltöltő, a töltőnyomás átmeneti megnövelésével (túltöltés) azonban akár 220 lóerőt is tudott az erőforrás – igaz, csupán 45 másodpercig. A turbó vízhűtéses intercoolerével és változó geometriájú turbinájával kifejezetten modernnek számított a maga korában; az összkerékhajtású (fix 53:47 arányú nyomatékmegosztással) T16 hét másodperc alatt gyorsult 100 km/órára, végsebessége pedig elérte a 235 km/órát – az Mi16 azonos adatai a modell fénykorában 158 LE, 8,2 másodperc és 220 km/óra voltak.

Kár, hogy nem gyártottak többet ebből a sportos Peugeot-ból 26

A szériakivitelű 15 helyett 16 colos kerekeket szereltek fel, a diszkrét küszöbtoldat mellett egyedi lökhárítók, valamint a csomagtartó peremére illesztett, jelzésértékű szárny segített megkülönböztetni az autót hétköznapi fivéreitől. Annyi sok hasonló sportos csúcsmodellel ellentétben a 405 T16 megőrizte az alapmodell menetkomfortját, így nem csak vezetése nyújtott kivételes élményt, nagy sebességű utazóautóként is megállta a helyét.

Kár, hogy nem gyártottak többet ebből a sportos Peugeot-ból 27

 

Ami a gyűjtői értéket illeti, a T16 ritkasága miatt keresett kivitel: míg ugyanis az előd Mi16-osból kis híján 48 ezer darabot gyártott a Peugeot, a 405 T16 a maga alig több mint ezerdarabos szériájával valódi különlegességnek számít.

A modell végül utód nélkül szűnt meg, de a hibridkorszak újra bivalyerős Peugeot típusokat eredményez, a 508 PSE 360 lóerős plug-in hibrid hajtáslánccal minden idők legerősebb francia típusa. A 0-100 km/órára 5,2 másodperc alatt gyorsuló modell már ősz óta elérhető az európai piacon, és legcsábítóbb vonása, hogy az ötajtós mellett kombi karosszériával is rendelhető.