A Moszkvics 2141-es a szovjet autógyártás utolsó lehelete. Tipikus próbálkozás, amiben volt törekvés a modern megoldásokra, de a gazdasági környezet, az erőforrások hiánya már gátat vetett a tervek megvalósulásának.
Először kétféle benzines motorból állt a kínálat. Az 1,5 literes Moszkvics-motor elvileg 73, az ezerhatos Lada-gép 78 lóerős volt. Mindkettő tiltakozik a pörgetés ellen, hangosak, járásuk bárdolatlan és jó étvágyuk van. A keleti autók között az Aleko passzív biztonsága nem számít rossznak, mivel nagy és nehéz karosszériája egész erős.
Bár ezekkel a motorokkal iszonyat lomha, de a kornak megfelelő építésmód, a tágas karosszéria miatt akár a végtelen orosz utak egyszerű igavonója is lehetett volna, csakhogy volt egy hatalmas hibája.
A rozsda.
Ezek a típusok eleve rossz minőségű acélból készültek, és szinte szemmel látható sebességgel porladtak el. Már a használat első éveiben erősen mutatkoztak a korrózió jelei, és ez csak súlyosbodott az idő előrehaladtával. Így mára gyakorlatilag minden példány elrohadt, a képeken látható fehér darab létezése valódi csoda, mert a garázsban tároltakat is utolérte a rozsda.
„Hibaként elsőnek a rozsdásodást kell megemlítenünk. Egy Aleko 4-5 évesen már bőven rohadhat. Nem a lemez vastagságával van a baj, hanem ócskaságával. A silány gyári acélminőség miatt gyakran szükség van lakatolásra. A minőség itt-ott elszomorító, a műanyag elemek rossz úton zörögnek. A váltóban gyorsan kopnak a szinkrongyűrűk, a kuplungtárcsa is hamar elfogy, de a motorokkal ritkán van baj” – írtuk használtautó-tesztünkben a Facebook előtti időkben, 2003-ban.
Ez a most felfedezett darab viszont makulátlan. 1865 kilométerrel került elő Ukrajnában, egy tulajdonosa volt, akitől rokonai halála után örökölték meg az autót.
Valószínűleg tényleg páramentes, fűtött helyen tárolták, mert egy közelmúltban talált, hasonlóan keveset futott példány gyakorlatilag fedett helyen állva rohadt menthetetlenre. Állapota hiába kimagasló, vélhetően nem ér vagyonokat, itthon egyetlen eladó darab keres gazdát, rozsdamentes karosszériával és alig 24 ezer futott kilométerrel – 420 ezer forintért.