„A problémát az tudja megoldani, aki okozta” – írta többek között november 19-én Karácsony Gergely főpolgármester abban a Facebook-bejegyzésben, amelyben a kormányt hibáztatta a Budapesten, és számos vidéki nagyvárosban bekövetkezett parkolási káoszért. A kabinet második hullámos járványügyi intézkedéseinek egyike – a tavaszi döntést megismételve – ismét ingyenessé tette az addig fizetős közterületi parkolóhelyeket. Ennek következményeként a belvárosok napközben ugyanúgy belefulladtak az autótengerbe, ahogyan márciusban és áprilisban.
Kritikája mellett első ránézésre remeknek tűnő ötlettel is előállt a főpolgármester, szerinte az ingyenes parkolás miatt kialakult káoszra rövidtávon a helyek számának növelése jelenthet megoldást. „Ennek érdekében felkérem az állami intézményeket, felhívással fordulok a bevásárlóközpontokhoz, a nagy áruházláncokhoz, hogy parkolóikat, mélygarázsaikat tegyék ingyenessé a kijárási korlátozások idejére, este 19 és reggel 6 között. Ezt egyébként rendkívüli felhatalmazásával élve a kormány is elrendelheti, hasonló határozottsággal, ahogyan azt az ingyenes parkolással tette.”
Pár napon belül lépett a kormány és 19 órától 7 óráig ingyenes parkolóhelyek biztosítására kötelezte a kereskedelmi célú intézmények és a költségvetési szervek vezetőit november 23-án 19 órától.
Kíváncsiak voltunk rá, hogy mennyien veszik igénybe az éjszakára felszabadult helyeket, ezért a Vezess megkérdezett több olyan magáncéget és állami intézményt, amelyek Budapest legzsúfoltabb részein rendelkeznek parkolókkal. Vajon mennyi autó gurul be hozzájuk esténként, ingyen aludni?
Országszerte kiakadtak a polgármesterek
Komoly közlekedési problémákat okozott a vidéki városokban is az ingyenessé tett parkolás, rengeteg autó zsúfolódik a belső területeken, több a szabálytalanság. Tucatnyi város vezetése mesélt tapasztalatairól a Vezessnek.
Westend: ezrelékben mérhető autók, milliókban mérhető veszteség
„Napi szinten csak néhány olyan autós látogatóról beszélünk, aki kizárólag este 19 és reggel 7 között parkol az általunk üzemeltetett parkoló-területeken. A jogszabály adta lehetőséggel élő parkoló autók száma jelentéktelen, egy százalék alatt van az éjszakai parkolóhely-kapacitáshoz, vagy akár a napközbeni látogatószámhoz viszonyítva. Azaz ezrelékben mérhető” – állítja megkeresésünkre Koncz Ernő, a Gránit Pólus Management Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója.
Ez a cég üzemelteti a Westend óriási parkoló-komplexumát, amely valószínűleg a legnagyobb ilyen az országban. A bevásárlóközpont alatti többszintes mélygarázs, a mellette magasodó többemeletes parkolóház, és a hatalmas külszíni parkolóterület hármasa azért érdekes, mert a XIII. és a VI. kerület parkolás szempontjából legrosszabb utcái között fekszik. Vagyis ideálisnak tűnő helyen a problémák enyhítésére.
Ráadásul valóban tökéletes választásnak tűnhet a kormányrendeletet kihasználni akaró járműtulajdonosok számára, ugyanis az év egészében náluk csak délelőtt 11 órától kell fizetni, még csak korán sem kell kelni a fizetni nem akaró sofőröknek. Este 19 órától délelőtt 11-ig ingyen parkolhatnának védett, akár fedett helyen.
Mindezek ellenére nem használják a Westend ezernyi ingyenes parkolóját, mégis anyagi veszteséget okoznak a bevásárlóközpontnak a jogszabály következményei.
Először is át kellett alakítaniuk az informatikai rendszerüket, ennél azonban komolyabb költséggel járt, hogy többletszemélyzetet kellett beállítaniuk „a jogszabályban meghatározott ingyenes parkolást biztosító rendszerek felügyelete érdekében.” De nem ezen bukják a legtöbbet, hanem a karácsony előtti csúcsszezonban este hozzájuk betérő vásárlói tömegek fizetésének elmaradása miatt.
„A bevételkiesés milliós nagyságrendű, mivel sok olyan autóslátogató vendégünk van, aki este 19 óra előtt érkezik, és utána pár órával távozik. Ezek a látogatók nem parkolási, hanem vásárlási céllal érkeznek, de mégis az este 19 utáni parkolásuk a szabályozásnak köszönhetően ingyenessé vált” – mondja Koncz Ernő.
Mások óvatosabban nyilatkoztak megkeresésünkre. Az V. kerület legtelítettebb részén lévő Bankcenter alatt négyszintes, az ország egyik legdrágább mélygarázsát üzemeltető cégnek „nincs tapasztalata” este ingyen betérőkről, a budai Allee pedig mindössze annyit válaszolt, hogy „tájékoztatja” az autósokat a változásról.
Az állami tulajdont kisebb részben használhatják az állampolgárok, mint a magántulajdont
Két részből áll az ingyenes éjszakai parkolást meghatározó jogszabály. Kormányrendelet írja elő a kereskedelmi célú P+R-eknek, parkolóházaknak, parkológarázsoknak, zárt és nem zárt felszíni parkolóknak, hogy díjfizetés nélkül biztosítsák helyeiket az este 19 órától reggel 7-ig tartó „ingyenes parkolási idősávban”.
A nagy különbség az állami intézményekre vonatkozó kormányhatározattal szemben, hogy azoknál kizárólag a felszíni parkolókat használhatják az autósok. Így például az Országház rejtélyes mélygarázsát nem. A másik különbség, hogy a magántulajdonú ingatlanok mindegyikére vonatkozik a kötelezettség, az állami intézményeknél egyáltalán nem, számos kivételt sorol a jogszabály. Többek között a kormány „védett vezetési rendszer létesítményeinek”, a honvédelmi, a rendőrségi, a polgári nemzetbiztonsági szolgálati, a polgári védelmi alapfeladatok ellátását szolgáló létesítmények parkolói közül még a felszínieket sem használhatja senki éjszaka.
Nem használják a politikusok parkolóit sem a polgárok
„A Képviselői Irodaház parkolóját – vélhetően a lakóépületektől való távolság miatt – eddig nem kívánta senki igénybe venni” – válaszolta a Vezessnek az Országház Hivatala. A parlamenti képviselők „fehér háza” előtt valóban a Duna mutat csodás panorámát a politikusoknak, azonban az V. kerületi épület környékén – ez sokéves, személyes tapasztalat –még hétvégén is nehézkes szabad parkolóhelyet találni.
Hasonló tapasztalatokról számolt be a folyó túloldalán, szintén még a belvárosban működő Külügyminisztérium is. „A vonatkozó szabályozásnak megfelelően szabaddá tettük a hozzánk tartozó felszíni parkolóhelyeket a megadott időszakra és időintervallumban. Tapasztalataink szerint az első héten elenyésző számú gépjármű vette igénybe ezt a lehetőséget.”
Mi történik a díjmentes időszakot túllépő autósokkal?
A Westendben semmi különös, azokra az órákra fizetik a napközbeni díjat. A példa kedvéért mondjuk a 18 órakor érkezők mindössze egy órát, a másnap 13 órakor távozók pedig csak kettőt (mert ugye ott 11-től kell fizetni). Nyilván hasonló a helyzet a többi kereskedelmi célú mélygarázsban, parkolóházban, bevásárlóközpontban.
Rosszabbul járhatnak az állami intézmények helyeit reggel 7 után még mindig foglaló autósok. A külügynél – mivel nem is igen veszi senki igénybe a helyeiket – eddig nem tapasztaltak szabálytalanságot a parkolás rendjét náluk felügyelő Készenléti Rendőrség munkatársai. Ha gond van, ők intézkednek.
A Képviselői Irodaháznál – ahová eddig ugye senki nem állt be – „a parkolásra jogosító engedélyt meglétét reggel 7 után az Országgyűlési Őrség munkatársai vizsgálnák, és a szabálytalanul várakozót feljelentenék”. Lehet, hogy ezért a látványos távolságtartás?