2021. január elsejétől a leköszönő Chase Carey helyett Stefano Domenicali lesz a Forma-1 vezérigazgatója. A Ferrari egykori csapatfőnöke úgy látja, reformokra van szükség, és nem akar tétlenkedni.

A jelenlegi szabályok több területen is igen bonyolultak: a V6-os turbóhibrid erőforrások összetettsége bizonyítottan is visszatartó erejű, több gyártó is emiatt vetette el, hogy a Forma-1-be lépjen az utóbbi években. 2022-től ráadásul a jelenlegi helyzet még rosszabb lesz, ugyanis a Ferrari, a Mercedes és a Renault hármasa marad a Honda kilépésével.

Domenicali szerint tanulnia kell a Forma-1-nek a múlt hibáiból. Tervei szerint számos dolgot már a következő hónapokban elrendezne, hogy új mihamarabb úgy gyártókat, illetve új csapatokat csábítson a sportágba. „A Forma-1 jövőjét a hibrid motorok jelentik. Csak elektromos erőforrásba fektetni hiba” – jelentette ki az olasz.

„Fontos szemmel tartani a költségeket. Drasztikus költségcsökkentéssel kezdünk, hogy elkerüljük a múltban vétett hibákat. Egyszerűsíteni kell a szabályokat: ha ránézünk a technikai vagy a sportszabályzatra, úgy néz ki, mint a Biblia. Muszáj egyszerűsíteni, miközben a szürke zónákat annyira el kell kerülni, amennyire csak lehet” – utalt a többféleképpen is értelmezhető részekre Domenicali.

Egyszerűbb szabályokat akar az F1 új főnöke 3

Stefano Domenicali

„Az F1 így izgalmassá válik a gyártóknak, azoknak is remek platform lehet, akik rengeteget fektettek már az elektromos autózásba. A Forma-1 fejlődést kínál más technológiai területeken is a fenntarthatóságot szem előtt tartva.”

A jövőbeli vezérigazgató azt is szeretné elérni, hogy a jövőben sokkal nagyobb szerepet kapjanak a pilóták és képességeik, kevésbé az autó határozza meg azt, ki a legjobb a pályán. „Rengeteg ember próbálta mondani, hogy az F1 nem érdekes már” – utalt a Mercedes 2014 óta tartó sikerszériájára. „Ez egyáltalán nem igaz. A ciklusok mindig is ilyenek voltak. Arra kell törekednünk, hogy a sportágunk helyezze vissza a középpontba a versenyzőket.”

Egyszerűbb szabályokat akar az F1 új főnöke 4

„Világos, hogy az autó nagy kihatással van erre, egy olyan teher, mely csak megjósolhatatlan körülmények között veszít a jelentőségéből, mint amilyen a második bahreini verseny is volt. Amikor a lapok összekeverednek, rendkívüli futamok kerekednek, de ennyi nem elég. A 2022-es szabályokkal egy lépést tettünk afelé, hogy az aerodinamika hatása kisebb legyen, így könnyebben az elöl haladó autó mögött lehet maradni.”

Végül Domenicali azt is elmondta, hogy magukat a versenyhétvégéket is vonzóbbá kell tenni, hogy az emberek a helyszínen akarják átélni a történéseket. „Egy nagydíjnak a sport, a szórakozás és a zene élményét is ajánlania kell. Olyannak kell lennie, mint egy koncertnek, egy egyedi eseménynek.”