Röviden – Mitsubishi Lancer CA0 | |
---|---|
Mi ez? | Lépcsőshátúként 1991 és 1995 között, Japánban gyártott kompakt autó a háromajtós Colt technikájával. Kombi is volt belőle, amely a limuzinnál sokkal tovább és összkerékhajtással is készült. |
Melyik motor jó bele? | 75 lóerejével megfelel az 1,3-as benzines is, de sokkal erősebb és csak egy literrel fogyaszt többet a 113 lóerős 1,6-os. |
Mibe kerül? | Kevés van eladó, valahol 150 és 350-400 ezer forint között mozognak az árak, nem annyira a kor és a futásteljesítmény, mint a karosszéria állapotától függően. |
Mi van helyette? | Éves BKV-bérlet, elektromos roller, nem drága bicikli. Négy keréken F Astra, régi SEAT Toledo, japánként Mazda 323, Nissan Sunny, Suzuki Swift szedán. |
Régóta szerettem volna megírni ezt az 1995-ös, valós 144 000 kilométernél tartó Mitsubishi Lancert, amelyet egy Mazda 626 után vett tulajdonosa, mert jó tapasztalata volt a másik használt japán autóval.
Bácsiautó: 107 000 km 2015-ig
Átmeneti autónak szánta, ameddig összespórolja egy GG kódjelű (első generációs) Mazda6 árát, de megszerette, és megmaradt. Első tulajdonosa 2015-ben, 20 évnyi használat után adta el mai gazdájának, mindössze 107 000 kilométerrel órájában, amikor átült egy nullkilométeres koreai kisautóba.
Ez a szebb napokat látott autótípus nagy idők tanúja, a CA0 kódjelű Mitsubishi Lancer végigkísérte a magyarországi újautó-kereskedelem átalakulását és a márkakereskedelmi hálózatok kiépülését 1991 és 1995 között. A rendszerváltáskor a még nem konvertibilis forintot nem lehetett a mai módon átváltani nyugati devizákra, a vágyott áruk behozatalát lehetővé tevő keményvaluta (pl. német márka, amerikai dollár, osztrák schilling) nehezen és sokszor csak feketén hozzáférhető kincs volt.
A hőskor tanúja
Ez volt az a korszak, amikor egy rátermett autókereskedelmi cég felvásárolta a Sió üdítőket, a gyümölcslevet eladta Ausztriában és az ott kapott schillingből vett autókat hozta haza, csillapítandó az államszocialista korszakból örökölt autóhiányt.
Aki 1990 körül forintért tudott nyugati autót adni, nyerő helyzetben volt, tódultak a vevők, ám a Mitsubishik nemcsak ezért mentek nagyot hazánkban a rendszerváltás után.
Kiváló minőségük és megbízhatóságuk is kellett a sikerhez, de a korabeli német autókhoz képest a felszereltségük is kiugróan gazdag volt kormányszervóval és elektromos extrákkal, legalábbis a GLi-nél bőkezűbb GLXi kivitelben.
Gömbölyűségével a Lancer, de főleg a rokon Colt formája tükrözi az akkori divatot. Az 1990-es évek első felében bemutatott Mazda 121 és 626 vagy a Xedos 6 és 9 ugyanezt az irányt követte, ahogy az észak-amerikai autógyártók is rákaptak. Ebből a Lancerből a japán belpiacosnak ablaka van a C-oszlopban, az európai modellek harmadik tetőoszlopa végig lemez.
Egy kör vele
Használt autóként kétféle motorral fordul elő a legnagyobb számban. Az 1,3-as négyhengeres 12 szelepes és 75 lóerős. Az 1,6-os egy szenzációs motor, 16 szeleppel és 113 lóerővel. Az 1,8-as szívó vagy turbós benzines éppoly ritka, mint a Lancer Evoution az 1997 köbcentis turbómotorral a Galant VR4-ből.
25 éves és negyedmillió forint körüli használt japán autótól szokatlan, hogy nincsenek rozsdás hullafoltok a karosszérián. Ezt a tető és valamelyik sárvédőív 2-3 évente ismétlődő javításának köszönheti, ami alkalmanként 50-70 ezer forintba kerül fényezéssel.
Keskeny tetőoszlopaival, jó áttekinthetőségével, könnyen mozgó váltókarjával és a kormányrásegítésnek is köszönhető kezességével először az jut eszembe a használt Mitsubishi Lancerről, milyen ideális tanulóautó válnék belőle.
Olcsó használt autókban sokszor kísért a fagyállószag, ami itt nincs, nem tömítetlen a rendszer és normálisan működik a fűtése is. Kicsit felgyorsulva a kerékagycsapágy hibájára emlékeztető zúgást hallani, amiről később kiderül, hogy a gumik adják.
Ha kihúzatjuk, a 4G13 kódjelű benzines megcsillantja a remélt fürgeséget, de ne az 1,3-as Swift robbanékonyságából induljatok ki, mert ez egy jó mázsával nehezebb, a forgalmi szerint 940 kilós autó.
Tulajdonosa 160-at is ment vele „kizsírozott kerekekkel, lejtőn és hátszéllel” – teszi hozzá, 75 lóerő arra elég, hogy ne toljanak le az útról, ami az öreg autókkal járók keserű tapasztalata. Autópályán óra szerint 140-ig terjed a Lancer közlekedőtempója, a 140 a GPS szerint 128 km/óra, még épp a szabályos tartományba esik.
Hajlamos volnék énekesmadarak energiaigényét társítani hozzá és 5,5 literes országúti fogyasztásról ábrándozni, de a valóság más. Ennek az autónak a vegyes átlaga 7 liter 100 kilométerre, négy emberrel autópályán, telerámolva 8-8,5 liter a nyaralásokon mért átlagfogyasztása, amennyi városban is. Imponáló adottsága, hogy nem kell motorolajat utántölteni bele, mert két olajcsere között nem csökken annyit a nívó, hogy be kellene avatkozni.
Hibalehetőségek
Még a legfiatalabb CA0 kódjelű Lancer is 25 éves, a régebbiek jövőre betöltik a 30-at. Ilyen korú autóknál bármivel lehet gond, de a legrosszabb a korrózió. A rozsdásodás viszi bontóba a mechanikailag még használható Lancereket, 3-5 évente a már javított elemek is újra lakatolást igényelhetnek. A küszöbök, sárvédőívek, a szélvédőkeret és a tető is veszélyeztetett, ugyanez igaz a csomagtér fenéklemezére. A rugótornyok és a hossztartók átrozsdásodása életveszélyes ugyan, de ez itt sokkal ritkább, mint a 323-as Mazdákon.
Ezen az autón egyszer hőgombát cseréltek, mert menet közben túlhűlt a motor illetve a túl magas és ingadozó alapjárattal volt gond. A szervizben a gyári alapjárati motor nagyjából 200 ezer forintos árát látva sejtették, hogy nem ez lesz a megoldás, de csak nagyon nehezen találtak bontottat.
Sok idős és mára ritka autó közös sorscsapása, hogy nem éri meg bontani őket a jobban pörgő modellek helyett. A másik probléma, hogy az autók csekély értékéhez képest a használt autóalkatrészek árát is sokallhatják a vevők, viszont a bontós sem azért dolgozik, hogy elfáradjon.
Nem ritka a gyújtáshiba, amit ne vegyetek félvállról! Az el nem égő benzin ugyanis lemossa a hengerfalról az olajat, a kenés nélkül futó dugattyú szanaszét koptatja a gyújtáshibás hengert és egy egész olcsón orvosolható gond elhanyagolásából lesz egy kidobható, olajat zabáló motor.
Gyújtáshiba nélkül is előfordulhat kiugró olajfogyasztás, például azért, mert a gyárilag ajánlott kenőanyag helyett a sóher vagy mindenkinél okosabb szerviz olcsóbb és eltérő viszkozitásút használt. A gyári ajánlást a „túl vékony, nem támaszt, úgyis csak megenné” stb. hiedelmek áldozataként szokták felülírni, ami nem valami bölcs dolog.
A leginkább ajánlottól eltérő kenőanyag nehezebben jut el a kenési helyekre, aminek fokozott motorkopás, gyűrűbaj és extrém olajzabálás lehet az eredménye. Mindez már 120-150 ezer kilométernél kijöhet, 180-200 ezer kilométeres japán szívómotoroknál már bőven számíthattok fokozott olajfogyasztásra. Nemrég jártam egy Mazda-szakszervizben, ahol az épp javított MX-5 NC 1,8-as motorja négy (4) liter olaj utántöltésével tudta megtenni a Németországból hazavezető 1000 kilométert a korábbi tulajnál félvállról vett olajcserék miatt.
Négyhengeres motornál az olajevést alsó hangon 200-250 ezer forintból lehet orvosolni a dugattyúgyűrűk és a szelepszárszimeringek cseréjével, de a tisztességes motorfelújítás ennek többszöröse, félmilliótól simán felmegy egymillió forintig az alkatrészáraktól és a ráfordítástól függően. Ennél biztosan olcsóbb egy bontott motor, csak az a nagyon bizonytalan, hogy jobban jársz-e vele?
Alkatrészárak
Amíg nem vagy rászorítva a gyári alkatrészekre, a használt Mitsubishi Lancer méltányos kiadásokkal fenntartható autó. Az utángyártott pótalkatrészek ára viszonylag nyomott, amiből viszont gyárit kéne találni, az rettentően drága lehet, a bontott meg nagyon ritka.
Első féktárcsa: 10 800 Ft
Gyújtásvezérlő (gyújtásmodul): 13 600 Ft
Hűtőradiátor: 41 200 Ft
Külső féltengelycsukló: 4200 Ft
Kuplungszett (tárcsa, szerkezet, kinyomócsapágy): 29-45 ezer Ft
Önindító: 37 300 Ft
Utángyártott alkatrészek 1992-es Lancer 1,3 12V esetében. Forrás: saját gyűjtés
Olcsó használt autók: mit vegyek, ha nincs Lancer?
Egy bácsiautót megcsípve lehet olyan jól járni a használt Mitsubishi Lancerrel, ahogy a cikkben szereplő autó gazdája járt. Ehhez türelem és főleg szerencse kell, mert a cikk írásakor összesen öt műszakis vizsgás példányt hirdetnek a Használtautón, 200 és 570 ezer forint között. Mivel a mázlira nehéz építeni, Lancer helyett gyorsabb és egyszerűbb megoldás egy amúgy is gazdaságosabb Swiftet venni, esetleg F Astrát vagy Škoda Feliciát.
200-300 ezer forintért már vehetsz Citroën Xsarát, ami az egyik favoritom, ha az olcsónál is olcsóbb használt autót kell találni. A másik megoldás hozzátenni valamennyit a kerethez és keresni 400-500 ezer forintból egy G Astrát, első generációs Focust vagy ha ragaszkodtok a Mitsubishihez, akkor egy Carismát.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|